Metsänhoitoyhdistyksissä joulukuusikätköillään 15.12.

Useat metsänhoitoyhdistykset järjestävät perinteisen joulukuusikätköilyn lauantaina 15.12. Kuusikätköily toteutetaan geokätköilyä mukaillen 21 yhdistyksen alueella.

Metsänhoitoyhdistysten joulukuusigeokätköilyssä joulukuusi tai -kuuset löytyvät koordinaattien osoittamasta paikasta lauantaiaamuna 15.12. Paikalle ensimmäisenä ehtinyt saa pitää kuusen löytöpalkkiona. Kuusen lisäksi kätköpaikassa on kätköpurkki, jossa on lokivihko, johon toivomme kaikkien paikan löytäneiden kirjaavan käyntinsä.

Kuusikätköilyllä metsänhoitoyhdistykset haluavat toivottaa kaikille hyvää joulua ja muistuttaa, että joulukuusen hakeminen metsästä ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Poikkeuksen tekevät nämä joulukuusikätköilyssä löytyvät kuuset, jotka on merkiksi koristeltu punaisella metsänhoitoyhdistys-kuitunauhalla.

Kuusikätköt voivat sijaita yksityisten henkilöiden, kuntien tai valtion omistamilla mailla tai piha-alueilla. Kätköjen etsijöiden tulee noudattaa jokamiehenoikeuksia ja -velvollisuuksia ja toimia häiriötä tai vahinkoa aiheuttamatta.

Kuusikätköjen koordinaatit julkaistaan lauantaina 15.12. noin klo 8 osoitteessa www.mhy.fi/joulukuuset sekä mukana olevien metsänhoitoyhdistysten sivuilla.

Metsänhoitoyhdistysten kotisivut sijaitsevat osoitteessa www.mhy.fi Etusivulta pääsee haun kautta kaikkien metsänhoitoyhdistysten omille sivuille.

Mukana kätköilyssä olevat yhdistykset ja yhteyshenkilöt:

Mhy Uusimaa                             Niina Nupponen puh. 040 508 0872

Mhy Länsi-Pohja                        Teppo Haapaniemi puh. 040 721 5663

Rovaniemen Mhy                      Ilkka Ruotsala  puh. 0400 287 195

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.