Metsänhoitoyhdistyksissä joulukuusikätköillään 15.12.

Useat metsänhoitoyhdistykset järjestävät perinteisen joulukuusikätköilyn lauantaina 15.12. Kuusikätköily toteutetaan geokätköilyä mukaillen 21 yhdistyksen alueella.

Metsänhoitoyhdistysten joulukuusigeokätköilyssä joulukuusi tai -kuuset löytyvät koordinaattien osoittamasta paikasta lauantaiaamuna 15.12. Paikalle ensimmäisenä ehtinyt saa pitää kuusen löytöpalkkiona. Kuusen lisäksi kätköpaikassa on kätköpurkki, jossa on lokivihko, johon toivomme kaikkien paikan löytäneiden kirjaavan käyntinsä.

Kuusikätköilyllä metsänhoitoyhdistykset haluavat toivottaa kaikille hyvää joulua ja muistuttaa, että joulukuusen hakeminen metsästä ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Poikkeuksen tekevät nämä joulukuusikätköilyssä löytyvät kuuset, jotka on merkiksi koristeltu punaisella metsänhoitoyhdistys-kuitunauhalla.

Kuusikätköt voivat sijaita yksityisten henkilöiden, kuntien tai valtion omistamilla mailla tai piha-alueilla. Kätköjen etsijöiden tulee noudattaa jokamiehenoikeuksia ja -velvollisuuksia ja toimia häiriötä tai vahinkoa aiheuttamatta.

Kuusikätköjen koordinaatit julkaistaan lauantaina 15.12. noin klo 8 osoitteessa www.mhy.fi/joulukuuset sekä mukana olevien metsänhoitoyhdistysten sivuilla.

Metsänhoitoyhdistysten kotisivut sijaitsevat osoitteessa www.mhy.fi Etusivulta pääsee haun kautta kaikkien metsänhoitoyhdistysten omille sivuille.

Mukana kätköilyssä olevat yhdistykset ja yhteyshenkilöt:

Mhy Uusimaa                             Niina Nupponen puh. 040 508 0872

Mhy Ylä-Kainuu                          Marianne Heikkinen puh. 0400 205 401

Mhy Länsi-Pohja                        Teppo Haapaniemi puh. 040 721 5663

Rovaniemen Mhy                      Ilkka Ruotsala  puh. 0400 287 195

MTK:n valtuuskunta ei hyväksy hallituksen esittämiä leikkauksia ympäristötoimenpiteisiin22.11.2018 14:46Tiedote

MTK:n valtuuskunta ei voi hyväksyä hallituksen esittämiä leikkauksia ympäristötoimenpiteisiin, jotka ovat vahvasti ristiriidassa viljelijöiden ja yhteiskunnan tahtotilan kanssa. Valtuuskunta edellyttää, että myös hallitus kantaa vastuunsa ympäristönsuojelusta ja ryhtyy välittömiin toimenpiteisiin puuttuvan rahoituksen löytämiseksi, ottaen huomioon myös maatalouden heikon maksuvalmius- ja kannattavuustilanteen sekä luomutuotannon kasvavan kysynnän. MTK:n valtuuskunta edellyttää myös ensi kevään eduskuntavaalien jälkeen muodostettavalta hallitukselta pikaisia toimia maatalouden rahoituksen ja vastuullisen kotimaisen ruoantuotannon turvaamiseksi.