Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänhoitoyhdistys Österbotten on Vuoden Kymppi

Vuoden Kymppi on tunnustus esimerkillisestä työstä metsänomistajien edunvalvonnassa.

MTK valitsi Vuoden Kympin nyt kolmatta kertaa. Tunnustus myönnetään joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistykselle ja joka toinen vuosi yksittäiselle toimijalle. Valinta julkistettiin ja palkinto luovutettiin MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa 31.10.

Vuoden Kympin valinnassa korostetaan erityisesti ansioita metsänomistajien etujen ajamisessa sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelussa.

Mhy Österbotten on kunnostautunut metsänomistajien edunvalvonnassa erityisesti aloittamalla kuitupuun viennin Ruotsiin perustamansa Österbottens Trä Ab – Pohjalaisten Puu Oy -yhtiön kautta. Mhy Österbotten toteuttaa toiminnassaan mallikelpoisesti Metsänomistajat-ketjun ohjeistuksia ja toimintaperiaatteita. Yhdistyksen viestintää hoidetaan kattavasti kahdella kielellä ja yhteistyö sekä suomenkielisen (MTK) että ruotsinkielisen (SLC) kattojärjestön kanssa toimii hyvin.

- Metsänhoitoyhdistys Österbottenille kuluva vuosi on kymmenes toimintavuosi ja ollaan tässä, vuoden Kymppinä. Pidämme tämän osoituksena siitä, että olemme näiden vuosien aikana päässeet marginaalista lähemmäs keskiötä. Olemme tästä kunnianosoituksesta hyvin otettuja, sanoi puheenjohtaja Kenneth Påhls.

- Kaksikielisyysvaatimus on meille rekrytoinnissa haaste mutta itse työssä etu ja voimavara, kiitteli Påhls henkilökuntaa. - Visiomme on olla metsänomistajien ensimmäinen ja kaikkein luotettavin kumppani kaikissa metsäasioissa osaavan henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kautta. Tämän eteen teemme jatkossakin työtä.

Vuoden Kymppi -nimi tulee vanhasta metsätyönjohtajan nimityksestä. Se valittiin tunnustuspalkinnon nimeksi kunnioituksena suomalaista metsätaloutta kohtaan.

Palkinnoksi Vuoden Kymppi saa taiteilija Veli Ähtävän puutaideteoksen Iltasatu. Palkinnon vastaanottivat yhdistyksen puolesta puheenjohtaja Kenneth Påhls ja varapuheenjohtaja Harald Finne.

Lisätietoja valinnasta: Metsäjohtokunnan sihteeri Anna-Rosa Asikainen puh.040 920 9858

Mhy Österbotten:

toiminnanjohtaja Jan Slotte puh.050 544 2690

puheenjohtaja Kenneth Påhls puh. 0500 665 141

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.

MTK:n sikaverkosto: sianlihan hintojen noustava – muuten osa halukkaista jää ilman kotimaista kinkkua jouluna 201930.10.2018 15:44Tiedote

Kuiva kesä jätti jälkensä. Monilla tiloilla viljasadot jäivät huomattavasti normaalia heikommiksi, minkä seurauksena viljan ja rehujen hinnat ovat nousseet jyrkästi. Lisäksi muutkin tuotantokustannukset kuten energian hinnat ovat kohonneet jo pitkän aikaa. Sianlihaa tuottavat yrittäjät ovat ahtaalla niin kohonneiden kustannusten kuin laahaavan tuottajahinnankin vuoksi. Jos tilanne jatkuu, kotimaisia kinkkuja ei riitä kaikille jouluna 2019.​