Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänhoitoyhdistys Österbotten on Vuoden Kymppi

Vuoden Kymppi on tunnustus esimerkillisestä työstä metsänomistajien edunvalvonnassa.

MTK valitsi Vuoden Kympin nyt kolmatta kertaa. Tunnustus myönnetään joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistykselle ja joka toinen vuosi yksittäiselle toimijalle. Valinta julkistettiin ja palkinto luovutettiin MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa 31.10.

Vuoden Kympin valinnassa korostetaan erityisesti ansioita metsänomistajien etujen ajamisessa sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelussa.

Mhy Österbotten on kunnostautunut metsänomistajien edunvalvonnassa erityisesti aloittamalla kuitupuun viennin Ruotsiin perustamansa Österbottens Trä Ab – Pohjalaisten Puu Oy -yhtiön kautta. Mhy Österbotten toteuttaa toiminnassaan mallikelpoisesti Metsänomistajat-ketjun ohjeistuksia ja toimintaperiaatteita. Yhdistyksen viestintää hoidetaan kattavasti kahdella kielellä ja yhteistyö sekä suomenkielisen (MTK) että ruotsinkielisen (SLC) kattojärjestön kanssa toimii hyvin.

- Metsänhoitoyhdistys Österbottenille kuluva vuosi on kymmenes toimintavuosi ja ollaan tässä, vuoden Kymppinä. Pidämme tämän osoituksena siitä, että olemme näiden vuosien aikana päässeet marginaalista lähemmäs keskiötä. Olemme tästä kunnianosoituksesta hyvin otettuja, sanoi puheenjohtaja Kenneth Påhls.

- Kaksikielisyysvaatimus on meille rekrytoinnissa haaste mutta itse työssä etu ja voimavara, kiitteli Påhls henkilökuntaa. - Visiomme on olla metsänomistajien ensimmäinen ja kaikkein luotettavin kumppani kaikissa metsäasioissa osaavan henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kautta. Tämän eteen teemme jatkossakin työtä.

Vuoden Kymppi -nimi tulee vanhasta metsätyönjohtajan nimityksestä. Se valittiin tunnustuspalkinnon nimeksi kunnioituksena suomalaista metsätaloutta kohtaan.

Palkinnoksi Vuoden Kymppi saa taiteilija Veli Ähtävän puutaideteoksen Iltasatu. Palkinnon vastaanottivat yhdistyksen puolesta puheenjohtaja Kenneth Påhls ja varapuheenjohtaja Harald Finne.

Lisätietoja valinnasta: Metsäjohtokunnan sihteeri Anna-Rosa Asikainen puh.040 920 9858

Mhy Österbotten:

toiminnanjohtaja Jan Slotte puh.050 544 2690

puheenjohtaja Kenneth Påhls puh. 0500 665 141

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).