Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänhoitoyhdistys Savotta on Vuoden Kymppi

Metsänhoitoyhdistys Savotta on valittu metsänhoitoyhdistysten Vuoden Kympiksi. MTK myöntää Vuoden Kymppi tunnustuksen vuosittain metsänhoitoyhdistykselle tai metsänhoitoyhdistyksen toimihenkilölle ansiokkaasta metsänomistajien etujen ajamisesta sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelusta.

Valintaraati piti erityisen arvokkaana, että Savotta on edistänyt metsänhoitoyhdistystoimintaa ja kestävää metsätaloutta ansiokkaasti myös ulkomailla. Kehitysyhteistyöorganisaatio FFD:n kautta Savotan johtaja Rauno Karppinen on vienyt yhdistys- ja metsänhoito-osaamista mm. Vietnamiin, jossa paikallinen metsäosuuskunta on juuri saanut ensimmäisen PEFC-sertifikaattinsa.

Muina perusteluina mainitaan Mhy Savotan vahva alueellinen vaikuttaminen ja laadukas asiakaspalvelu, Savotan Puoti -kauppakonseptin kehitystyö sekä hyvä suoriutuminen keskeisissä laatumittareissa.

”Olemme kehittäneet määrätietoisesti palveluitamme ja haluamme olla edelläkävijä jäsentemme metsäomaisuuden hoitamisessa. Tästä on huolehtinut ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstömme. Toimihenkilömme tekevät hienoa työtä metsänomistajan eteen. Mhy Savotta on ollut mukana viemässä suomalaista osaamista maailmalle. Hyvä huomata, että osaaminen, yhteistyö ja tulokset toimivat niin Ylä-Savossa kuin keskisessä Vietnamissa ja näiden välillä.  Tämä tunnustus on omiaan nostamaan omanarvontuntoa ja kannustamaan meitä entistä laadukkaampaan toimintaan”, kertoo Mhy Savotan johtaja Rauno Karppinen.

Metsänhoitoyhdistys Savotta toimii Iisalmen, Sonkajärven, Vieremän, Kiuruveden, Lapinlahden, Varpaisjärven, Pielaveden, Juankosken, Kaavin ja Nilsiän alueilla. Jäseniä yhdistyksellä on 8 200 ja toimihenkilöitä 44. Mhy Savotta tarjoaa metsänomistajille kaiken kattavat palvelut metsien hoitoon ja käyttöön sekä metsäomaisuuden hallintaan.

Vuoden Kymppi on tunnustus, jonka MTK myöntää vuosittain joko metsänhoitoyhdistykselle tai yhdistyksen toimihenkilölle. Vuoden Kymppi julkistettiin MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa Jyväskylässä 29.10. ja palkittiin taiteilija Timo Laitalan öljyvärimaalauksella ”Nostalgia Mänty”.

Mhy Savotta, johtaja Rauno Karppinen, puh. 044 721 3117
MTK, Valintaraadin sihteeri, lakimies Anna-Rosa Asikainen, puh. 040 920 9858

MTK:n Viljanen haluaa tolkun ääntä julkiseen keskusteluun maa- ja metsätaloudesta24.11.2020 14:16:28 EETTiedote

Tilanne on historiallinen koronan lisäksi myös siksi, että en usko sotien jälkeisenä aikana toimintaamme ja tuotantoamme kyseenalaistetun yhtä monelta suunnalta kuin viime aikoina on tehty. Suomalainen maa- ja metsätalous ei ole ilmasto- ja ympäristöongelma vaan ratkaisu niihin, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan Seinäjoella.

Broileri perunamuusilla ja kasviksilla voitti sushilajitelman ilmasto- ja ravitsemusindeksissä17.11.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys osoittaa, että lautasellamme on paljon ruokaa, joka on sekä ravintoainesisällöltään köyhää, ja jolla on samalla suuret ilmastovaikutukset. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n Envitecpolis Oy:llä teettämä Ruuan ilmastovaikutukset suhteessa ravitsemukseen -selvitys ei muuta sitä, että kasvipohjaisten tuotteiden ilmastovaikutus on kotieläintuotteita pienempi. Erot ruoka-aineiden välillä kuitenkin tasoittuvat, kun hiilipäästöt suhteutetaan ruuan sisältämään ravitsemukseen.

MTK:lta seitsemän ohjelmakohdan esitys EU:n elpymisrahojen käyttöön3.11.2020 09:10:02 EETTiedote

Suomessa parhaillaan valmisteltavalla kestävän kasvun ohjelmalla linjataan EU:n elpymisvälineen varojen käyttöä maassamme. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että Suomen talous nousee parhaiten alueidensa vahvuuksia hyödyntämällä. Tätä varten järjestö esittää hallitukselle kaikkiaan seitsemää elvyttävää toimenpidekokonaisuutta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että järjestön esittämät toimet ovat nopeasti toteutettavia, koko maata hyödyttäviä ja ilmastoystävällisiä.