Metsänomistajat entistä tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistyksiin

Tuoreen Metsätutka -kyselyn mukaan metsänomistajat ovat aikaisempaa tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistysten toimintaan ja palveluihin.

Erityisen paljon kiitosta yhdistykset saivat metsänomistajalähtöisyydestä, asiantuntevuudesta ja luotettavuudesta. Myös yhdistysten toimihenkilöiden tavoitettavuudesta annettiin edellisvuosia parempia arvosanoja. Huonoimman arvosanan sai aktiivinen yhteydenpito metsänomistajiin (3,2 / 5).

Myös niiden metsänomistajien osuus, jotka ovat saaneet tietoa puun hinnasta puukauppansa perustaksi metsänhoitoyhdistyksiltä, on noussut viime vuodesta hieman.

Saamaansa palveluun tyytyväisiä oli yli 90 % vastaajista. Vain 7 % vastanneista ei suosittelisi metsänhoitoyhdistyksen puukaupallisia palveluita toisille metsänomistajille. Aikaisemmissa kyselyissä saamaansa palveluun tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä on ollut noin 80 %.

Metsätutka -kyselyssä kysyttiin myös metsänomistajien aikomuksista myydä puuta ensi vuonna. Noin 40% vastanneista oli myymässä puuta varmasti tai melko varmasti. Tämän on pari prosenttia viimevuotta vähemmän. Tärkeimmäksi puunmyyntihalukkuuteen vaikuttavaksi tekijäksi mainittiin metsänhoidollinen tarve.

MTK:n Metsätutka -kyselyn toteutti Kantar TNS Agri Oy. Kyselyssä haastateltiin puhelimitse 552 metsänomistajaa.

Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh. 040 351 7978

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.