Metsänomistajat entistä tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistyksiin

Tuoreen Metsätutka -kyselyn mukaan metsänomistajat ovat aikaisempaa tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistysten toimintaan ja palveluihin.

Erityisen paljon kiitosta yhdistykset saivat metsänomistajalähtöisyydestä, asiantuntevuudesta ja luotettavuudesta. Myös yhdistysten toimihenkilöiden tavoitettavuudesta annettiin edellisvuosia parempia arvosanoja. Huonoimman arvosanan sai aktiivinen yhteydenpito metsänomistajiin (3,2 / 5).

Myös niiden metsänomistajien osuus, jotka ovat saaneet tietoa puun hinnasta puukauppansa perustaksi metsänhoitoyhdistyksiltä, on noussut viime vuodesta hieman.

Saamaansa palveluun tyytyväisiä oli yli 90 % vastaajista. Vain 7 % vastanneista ei suosittelisi metsänhoitoyhdistyksen puukaupallisia palveluita toisille metsänomistajille. Aikaisemmissa kyselyissä saamaansa palveluun tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä on ollut noin 80 %.

Metsätutka -kyselyssä kysyttiin myös metsänomistajien aikomuksista myydä puuta ensi vuonna. Noin 40% vastanneista oli myymässä puuta varmasti tai melko varmasti. Tämän on pari prosenttia viimevuotta vähemmän. Tärkeimmäksi puunmyyntihalukkuuteen vaikuttavaksi tekijäksi mainittiin metsänhoidollinen tarve.

MTK:n Metsätutka -kyselyn toteutti Kantar TNS Agri Oy. Kyselyssä haastateltiin puhelimitse 552 metsänomistajaa.

Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh. 040 351 7978

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.