Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajat tekevät paljon työtä metsäluonnon monimuotoisuuden eteen

Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaaminen on suomalaisille metsänomistajille erittäin tärkeä asia, mutta kaikki tehty työ ei näy tilastoissa. Tämän kertoo metsänomistajien keskuudessa tehty Metsätutka-kysely.

Yli 160 000 metsänomistajaa (26% vastaajista) on vapaaehtoisesti jättänyt arvokkaita luontokohteita talouskäytön ulkopuolelle, eli suojellut osan omistamistaan metsästä.

Valtaosa, eli noin 130 000 metsänomistajaa on halunnut kantaa kortensa metsäluonnon monimuotoisuuden eteen ilman korvausta tai virallista sopimusta.

Yli puolet metsänomistajista jättää metsänhoidon yhteydessä lehtipuusekoitusta havumetsään sekä jättää säästöpuuryhmiä. Lisäksi lähes puolet metsänomistajista säästää lahopuut.

- Tämä on merkittävä panostus metsäluonnon monimuotoisuuden ylläpitoon. Huomattavaa on erityisesti se, että metsänomistajien pelkästään omalla päätöksellään talouskäytön ulkopuolelle jättämät metsät eivät näy missään tilastoissa, vaikka ne muodostavat tärkeän osan metsien suojelussa, sanoo MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.

Kolme neljäsosaa metsänomistajista pitää metsäsertifioinnin vaatimuksia metsien monimuotoisuuden turvaamiseen riittävinä. Metsänhoitoyhdistyksistä saatu monimuotoisuusneuvonta on yli 60 prosentille metsänomistajista riittävää. Metsänhoitoyhdistykset ovat panostaneet metsäneuvojien ympäristö- ja luonnonhoitokoulutukseen. Käyttöön on otettu mm. Metsäkeskuksen tuottama Talousmetsien luonnonhoidon neuvontatyökalu ja tarkistuslista.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinkyselyllä maaliskuun alussa suomalaisilta metsänomistajilta. Vastaajia oli 552 ja otanta kuvaa suomalaista metsänomistajakuntaa kattavasti. Vastausten virhemarginaali on +/- 4,2 prosenttia 95 prosentin luottamusvälillä. Suomessa on Luonnonvarakeskuksen metsätilarakennetilaston mukaan 632 000 metsänomistajaa ja 347 000 vähintään kahden hehtaarin metsätilakokonaisuutta.

Tutkimuksen teki Kantar TNS Agri Oy

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867
Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK puh. 040 351 7978

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.