Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajat tekevät paljon työtä metsäluonnon monimuotoisuuden eteen

Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaaminen on suomalaisille metsänomistajille erittäin tärkeä asia, mutta kaikki tehty työ ei näy tilastoissa. Tämän kertoo metsänomistajien keskuudessa tehty Metsätutka-kysely.

Yli 160 000 metsänomistajaa (26% vastaajista) on vapaaehtoisesti jättänyt arvokkaita luontokohteita talouskäytön ulkopuolelle, eli suojellut osan omistamistaan metsästä.

Valtaosa, eli noin 130 000 metsänomistajaa on halunnut kantaa kortensa metsäluonnon monimuotoisuuden eteen ilman korvausta tai virallista sopimusta.

Yli puolet metsänomistajista jättää metsänhoidon yhteydessä lehtipuusekoitusta havumetsään sekä jättää säästöpuuryhmiä. Lisäksi lähes puolet metsänomistajista säästää lahopuut.

- Tämä on merkittävä panostus metsäluonnon monimuotoisuuden ylläpitoon. Huomattavaa on erityisesti se, että metsänomistajien pelkästään omalla päätöksellään talouskäytön ulkopuolelle jättämät metsät eivät näy missään tilastoissa, vaikka ne muodostavat tärkeän osan metsien suojelussa, sanoo MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.

Kolme neljäsosaa metsänomistajista pitää metsäsertifioinnin vaatimuksia metsien monimuotoisuuden turvaamiseen riittävinä. Metsänhoitoyhdistyksistä saatu monimuotoisuusneuvonta on yli 60 prosentille metsänomistajista riittävää. Metsänhoitoyhdistykset ovat panostaneet metsäneuvojien ympäristö- ja luonnonhoitokoulutukseen. Käyttöön on otettu mm. Metsäkeskuksen tuottama Talousmetsien luonnonhoidon neuvontatyökalu ja tarkistuslista.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinkyselyllä maaliskuun alussa suomalaisilta metsänomistajilta. Vastaajia oli 552 ja otanta kuvaa suomalaista metsänomistajakuntaa kattavasti. Vastausten virhemarginaali on +/- 4,2 prosenttia 95 prosentin luottamusvälillä. Suomessa on Luonnonvarakeskuksen metsätilarakennetilaston mukaan 632 000 metsänomistajaa ja 347 000 vähintään kahden hehtaarin metsätilakokonaisuutta.

Tutkimuksen teki Kantar TNS Agri Oy

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867
Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK puh. 040 351 7978

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).