Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajat tekevät paljon työtä metsäluonnon monimuotoisuuden eteen

Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaaminen on suomalaisille metsänomistajille erittäin tärkeä asia, mutta kaikki tehty työ ei näy tilastoissa. Tämän kertoo metsänomistajien keskuudessa tehty Metsätutka-kysely.

Yli 160 000 metsänomistajaa (26% vastaajista) on vapaaehtoisesti jättänyt arvokkaita luontokohteita talouskäytön ulkopuolelle, eli suojellut osan omistamistaan metsästä.

Valtaosa, eli noin 130 000 metsänomistajaa on halunnut kantaa kortensa metsäluonnon monimuotoisuuden eteen ilman korvausta tai virallista sopimusta.

Yli puolet metsänomistajista jättää metsänhoidon yhteydessä lehtipuusekoitusta havumetsään sekä jättää säästöpuuryhmiä. Lisäksi lähes puolet metsänomistajista säästää lahopuut.

- Tämä on merkittävä panostus metsäluonnon monimuotoisuuden ylläpitoon. Huomattavaa on erityisesti se, että metsänomistajien pelkästään omalla päätöksellään talouskäytön ulkopuolelle jättämät metsät eivät näy missään tilastoissa, vaikka ne muodostavat tärkeän osan metsien suojelussa, sanoo MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.

Kolme neljäsosaa metsänomistajista pitää metsäsertifioinnin vaatimuksia metsien monimuotoisuuden turvaamiseen riittävinä. Metsänhoitoyhdistyksistä saatu monimuotoisuusneuvonta on yli 60 prosentille metsänomistajista riittävää. Metsänhoitoyhdistykset ovat panostaneet metsäneuvojien ympäristö- ja luonnonhoitokoulutukseen. Käyttöön on otettu mm. Metsäkeskuksen tuottama Talousmetsien luonnonhoidon neuvontatyökalu ja tarkistuslista.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinkyselyllä maaliskuun alussa suomalaisilta metsänomistajilta. Vastaajia oli 552 ja otanta kuvaa suomalaista metsänomistajakuntaa kattavasti. Vastausten virhemarginaali on +/- 4,2 prosenttia 95 prosentin luottamusvälillä. Suomessa on Luonnonvarakeskuksen metsätilarakennetilaston mukaan 632 000 metsänomistajaa ja 347 000 vähintään kahden hehtaarin metsätilakokonaisuutta.

Tutkimuksen teki Kantar TNS Agri Oy

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867
Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK puh. 040 351 7978

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.

MTK hallituksen budjetista: Maatalouden kannattavuuskriisin on löydettävä ratkaisuja markkinoilta29.8.2018 14:40Tiedote

Kuivuus on tänä vuonna vaikeuttanut entisestään maataloutemme pitkään jatkunutta kannattavuuskriisiä. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mielestä hallitus on ymmärtänyt tilanteen vakavuuden, vaikkakaan 65 miljoonan euron lisärahoitus ei riitä poistamaan ongelmia. Nyt on huolehdittava siitä, että kriisitoimet saadaan nopeasti käyntiin ja muut tukien maksatukset aikaistettua. Tärkeintä on, että ratkaisuja maatilojen tilanteen helpottamiseksi on löydettävä markkinoilta.

Haaste yhteisiin karkearehutalkoisiin22.8.2018 07:00Tiedote

Kuivuus koettelee ankarasti Suomen maataloutta ja sadot jäävät paikoin selvästi alle puoleen normaalista. Huoli tuotannon jatkumisesta on kaikilla alan toimijoilla yhteinen, onpa kyse maatiloista, tarvikekaupasta tai elintarviketeollisuudesta. Viime kädessä kysymys on myös huoltovarmuudesta. Osuuskunnat ovat jo kannustaneet kolmannen rehusadon korjuuseen, mutta koska alueelliset erot ovat suuret, tarvitaan vielä yhteisiä toimia pitkistä kuljetusmatkoista johtuvien ongelmien selättämiseksi. Allekirjoittaneet alan toimijat sitoutuvat yhteisiin toimiin ja kannustavat kaikkia muitakin liittymään mukaan talkoisiin, jotta tuotanto ei kaatuisi rehunpuutteeseen.