Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajille kannattaa maksaa hiilensidonnasta

MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola korosti metsänomistajien ilmastosankaruutta metsävaltuuskunnan kokouksen avauspuheessaan 30.10. Espoossa.

Metsävarojen hyödyntäminen on tuonut maahamme työtä, toimeentuloa ja hyvinvointia. Lisäksi metsien ja niiden kasvun rooli on noussut arvoon arvaamattomaan taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Metsien kasvuun ja terveyteen on tarve panostaa edelleen.

- Poliittinen hiilinielu on erikseen, mutta jos halutaan ihan oikeasti torjua ilmastonmuutosta lisäämällä hiilensidontaa, se tehdään panostamalla hyvään metsänhoitoon, tiivisti Tiirola.

Viimeisten 50 vuoden aikana metsien hiilivarasto on yli puolitoistakertaistunut ja hiilensidonta on kaksinkertaistunut. Tämä puuvarannon ja metsien kasvun lisäys on suurimmalta osalta saatu aikaan aktiivisella metsänhoidolla ja metsänparannustoimenpiteillä. Valtion rooli metsänparannusohjelmissa ja yksityisten metsänomistajien investointien tukena on ollut merkittävä.

Uutta metsänhoidon kannustejärjestelmää – kemera-lain seuraajaa – laaditaan parhaillaan.  Tiirolan mielestä uuden kannustejärjestelmän tulee olla paitsi selkeä ja vähäbyrokraattinen, myös aidosti aktiiviseen metsänhoitoon kannustava. Vain hoidetut, terveet metsät tuottavat meille jatkossa niin taloudellisen kuin ilmastohyödynkin.

- Metsänomistajan tulee saada asianmukainen korvaus arvokkaasta ilmastotyöstään. Byrokratian purkamiseksi sahattujen kantojen laskenta ja läpimittojen tutkiminen eivät lisää kansantuotetta tai hiilensidontaa, Tiirola muistutti.

- Uuteen järjestelmään ei pidä myöskään jättää kymmenen vuoden määräaikoja, jotka pahentavat rästien syntymistä. Metsään.fi palvelualusta ja koko ajan laadukkaammasta kaukokartoitustiedosta on rakennettavissa järjestelmä, joka pystyisi osoittamaan kohteen rahoituskelpoisuuden jo ennakkoon ja ilman kankeita määräaikoja, opasti Tiirola.

MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280 @TiirolaMikko

Avomaan kasvissadot parhaimmillaan10.8.2020 12:06:37 EESTTiedote

Avomaalla kasvisten satokausi alkoi keväällä hitaanlaisesti hallaöiden takia, mutta istutuksia ajoittamalla päästiin hyvin eteenpäin. Kesäkuun helteet rasittivat jonkin verran varsinkin salaattikasveja. Heinäkuu puolestaan tarjosi poikkeuksellisen viileää säätä ja sateita, jolloin kasvu hidastui. Toisaalta monet kasvikset, varsinkin kaalit kasvavat viileässä hyvälaatuisina, ja niistä tulee meheviä. Lämpöä vaativat kasvikset, kuten avomaan kurkut ja kesäkurpitsa, kasvoivat heinäkuussa melko hitaaseen tahtiin.

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.