Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajille tarjolla neuvontaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Valtaosa metsänomistajista suhtautuu myönteisesti metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Pääosin monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä tehdään osana tavallisia hakkuu- ja hoitotöitä ja usein metsänhoitoyhdistysten avustuksella.

Kuluneen vuoden aikana yli 300 metsänhoitoyhdistysten metsäneuvojaa on syventynyt metsien luonnonhoidon keinoihin Monimetsä-hankkeen koulutuksissa.

- Metsänomistajien luonnonhoidon tavoitteet kartoitetaan nyt entistä tarkemmin eri metsänhoitotoimenpiteiden ja hakkuiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Erityistä huomiota kiinnitetään monimuotoisuutta turvaaviin rakennepiirteisiin kuten lahopuun määrän lisäämiseen, riistatiheiköihin, lehtipuuston säilyttämiseen ja vesiensuojelutoimenpiteisiin, kertoo MTK:n metsäasiantuntija Lea Jylhä.

Metsänhoitoa monipuolistetaan myös eri-ikäisrakenteisen metsänkasvatuksen kautta. Metsänhoitoyhdistykset ovat erillisissä koulutuksissa perehtyneet eri-ikäisrakenteisen kasvatuksen salaisuuksiin ja soveltamismahdollisuuksiin erilaisissa metsiköissä. - Tutkimustieto asiasta lisääntyy koko ajan ja osaamista kehitetään edelleen, Jylhä tähdentää.

Metsänhoitoyhdistykset toteuttavat myös metsien luonnonhoitohankkeita. Mm. uhanalaisille lajeille tärkeää palanutta puuta on tuotettu luonnonhoidollisilla kulotuksilla. - Yhdistykset myös markkinoivat aktiivisesti metsiensuojeluohjelma Metson mahdollisuuksia metsänomistajille ja auttavat heitä tunnistamaan ohjelmaan sopivia kohteita, kertoo ympäristöasiantuntija Markus Nissinen.

Lisätietoja Monimetsä -hankkeesta: https://www.metsakeskus.fi/monimetsa-hanke

Metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081
Ympäristöasiantuntija Markus Nissinen, MTK, puh. 040 573 1131

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.

MTK tyytyväinen sääntökirjan sovusta Puolan ilmastokokouksessa16.12.2018 08:21Tiedote

Puolan ilmastokokouksessa saatu sopu Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanon säännöistä on merkittävä edistysaskel. Sääntökirjaa yhteisistä raportointi- ja laskentasäännöistä tarvitaan, jotta kansainvälinen kunnianhimoinen ilmastopolitiikka voi saavuttaa tavoitteensa. MTK pitää myönteisenä Katowicen kokouksen antina myös sitä, että maatalous on vähitellen saamassa suuremman roolin neuvotteluprosessissa.