Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajille tarjolla neuvontaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Valtaosa metsänomistajista suhtautuu myönteisesti metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Pääosin monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä tehdään osana tavallisia hakkuu- ja hoitotöitä ja usein metsänhoitoyhdistysten avustuksella.

Kuluneen vuoden aikana yli 300 metsänhoitoyhdistysten metsäneuvojaa on syventynyt metsien luonnonhoidon keinoihin Monimetsä-hankkeen koulutuksissa.

- Metsänomistajien luonnonhoidon tavoitteet kartoitetaan nyt entistä tarkemmin eri metsänhoitotoimenpiteiden ja hakkuiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Erityistä huomiota kiinnitetään monimuotoisuutta turvaaviin rakennepiirteisiin kuten lahopuun määrän lisäämiseen, riistatiheiköihin, lehtipuuston säilyttämiseen ja vesiensuojelutoimenpiteisiin, kertoo MTK:n metsäasiantuntija Lea Jylhä.

Metsänhoitoa monipuolistetaan myös eri-ikäisrakenteisen metsänkasvatuksen kautta. Metsänhoitoyhdistykset ovat erillisissä koulutuksissa perehtyneet eri-ikäisrakenteisen kasvatuksen salaisuuksiin ja soveltamismahdollisuuksiin erilaisissa metsiköissä. - Tutkimustieto asiasta lisääntyy koko ajan ja osaamista kehitetään edelleen, Jylhä tähdentää.

Metsänhoitoyhdistykset toteuttavat myös metsien luonnonhoitohankkeita. Mm. uhanalaisille lajeille tärkeää palanutta puuta on tuotettu luonnonhoidollisilla kulotuksilla. - Yhdistykset myös markkinoivat aktiivisesti metsiensuojeluohjelma Metson mahdollisuuksia metsänomistajille ja auttavat heitä tunnistamaan ohjelmaan sopivia kohteita, kertoo ympäristöasiantuntija Markus Nissinen.

Lisätietoja Monimetsä -hankkeesta: https://www.metsakeskus.fi/monimetsa-hanke

Metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081
Ympäristöasiantuntija Markus Nissinen, MTK, puh. 040 573 1131

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).