Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajille tarjolla neuvontaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Valtaosa metsänomistajista suhtautuu myönteisesti metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Pääosin monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä tehdään osana tavallisia hakkuu- ja hoitotöitä ja usein metsänhoitoyhdistysten avustuksella.

Kuluneen vuoden aikana yli 300 metsänhoitoyhdistysten metsäneuvojaa on syventynyt metsien luonnonhoidon keinoihin Monimetsä-hankkeen koulutuksissa.

- Metsänomistajien luonnonhoidon tavoitteet kartoitetaan nyt entistä tarkemmin eri metsänhoitotoimenpiteiden ja hakkuiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Erityistä huomiota kiinnitetään monimuotoisuutta turvaaviin rakennepiirteisiin kuten lahopuun määrän lisäämiseen, riistatiheiköihin, lehtipuuston säilyttämiseen ja vesiensuojelutoimenpiteisiin, kertoo MTK:n metsäasiantuntija Lea Jylhä.

Metsänhoitoa monipuolistetaan myös eri-ikäisrakenteisen metsänkasvatuksen kautta. Metsänhoitoyhdistykset ovat erillisissä koulutuksissa perehtyneet eri-ikäisrakenteisen kasvatuksen salaisuuksiin ja soveltamismahdollisuuksiin erilaisissa metsiköissä. - Tutkimustieto asiasta lisääntyy koko ajan ja osaamista kehitetään edelleen, Jylhä tähdentää.

Metsänhoitoyhdistykset toteuttavat myös metsien luonnonhoitohankkeita. Mm. uhanalaisille lajeille tärkeää palanutta puuta on tuotettu luonnonhoidollisilla kulotuksilla. - Yhdistykset myös markkinoivat aktiivisesti metsiensuojeluohjelma Metson mahdollisuuksia metsänomistajille ja auttavat heitä tunnistamaan ohjelmaan sopivia kohteita, kertoo ympäristöasiantuntija Markus Nissinen.

Lisätietoja Monimetsä -hankkeesta: https://www.metsakeskus.fi/monimetsa-hanke

Metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081
Ympäristöasiantuntija Markus Nissinen, MTK, puh. 040 573 1131

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.