Metsäntuntijat-podcast: Kuinka toimia vastuullisesti metsänomistajana?

Millaiset vastuullisuuskysymykset mietityttävät tämän päivän metsänomistajia, ja mitä vastuullinen metsänomistaminen tarkoittaa käytännössä? Tätä pohtivat Tapion johtava asiantuntija ja luontotiimin vetäjä Lauri Saaristo, asiantuntija Sara Turunen sekä bloggaajana tunnettu metsänomistaja Minna Kurttila Tapion Metsäntuntijat-podcastin kolmannessa jaksossa.

Metsäntuntijat-podcastin 3. jaksossa keskustelevat Lauri Saaristo (Tapio), bloggaaja ja kirjailija Minna Kurttila ja Sara Turunen (Tapio).

Minna Kurttila osti vanhempiensa metsätilan viisikymppisenä ja kirjoitti myös omakohtaisiin kokemuksiinsa perustuvaa blogia metsän omistamisesta Metsälehdessä 2018–2019. Blogikirjoitusten pohjalta on julkaistu 2021 myös kokemattomalle metsänomistajalle vinkkejä ja tietoa tarinallisessa paketissa tarjoileva Tapion kustantama Minun metsäni -kirja.

Vastuullisuuteen liittyvät kysymykset pohdituttivat Kurttilaa heti metsänomistajaksi tullessa. Millaisia valintoja pitäisi tehdä Suomelle tärkeän teollisuuden alan ja luonnonsuojelun ristipaineissa? Kurttilalla on vahva tahto ylläpitää metsä yhtä elinvoimaisena kuin se oli hänen omistukseensa sukupolvenvaihdoksen myötä siirtyessä. Suunnitelmana on myydä metsää vain metsäpalstan ostamiseen nostetun lainan takaisin maksamiseksi. Vastuullinen metsänhakkuu onkin yksi Kurttilaa eniten mietityttävistä asioista metsänomistamisessa.

Kurttilan vanhempien vielä omistaessa metsäpalstan, vastuullisuus konkretisoitui esimerkiksi polttopuiden tekemisenä pääasiallisesti maapuista ja teerien pesintäalueiden suojelemisena metsänhakkuilta. Kurttila itse on kiinnostunut perehtymään muun muassa PEFC- ja FSC-sertifiointeihin ja metsien monimuotoisuutta ja hyvinvointia tukevaan uuteen tutkimustietoon. Taloudelliset reunaehdot täytyy kuitenkin huomioida käytännön tekemisessä, korostaa Kurttila.

Käytännön neuvoja ja ajantasaista tietoa esimerkiksi talousmetsien monimuotoisuuden ja tuhokestävyyden parantamiseksi on metsänomistajille tarjolla Tapion koordinoimissa metsänhoidon suosituksissa, Lauri Saaristo vinkkaa. Sara Turunen nostaa esille myös METSO-ohjelmaan kuuluvan Pölymetsä-hankkeen, jossa kerätään pölyttäjien olosuhteita tukevia ja parantavia metsänhoidollisia keinoja metsänomistajille ja metsäalan toimijoille. Esimerkiksi maa- ja lahopuiden säästäminen ja metsäteiden varsien niittäminen vasta kukinnan jälkeen ovat hyviä käytäntöjä pölyttäjien hyvinvoinnin tukemiseen.

Monimuotoisuuden lisääminen talousmetsissä tuo myös konkreettisia hyötyjä suoraan metsänomistajille, Saaristo huomauttaa. Tällaisia ovat esimerkiksi metsien riistaeläimet ja marjat. Omien metsien virkistyskäyttö marjastamisen, sienestämisen ja retkeilyn merkeissä on ollut tärkeää myös Kurttilan perheelle. Tunnistammekohan me Suomessa, kuinka ainutlaatuisessa asemassa olemme globaalissa mittakaavassa voidessamme virkistäytyä omissa metsissä, pohtii Saaristo.

Kuuntele Metsäntuntijat-podcastin 3. jakso:
Kuinka toimia vastuullisesti metsänomistajana?

Aikaisemmat Metsäntuntijat-jaksot:

1. jakso: Metsänjalostus apuna ilmastonmuutokseen sopeutumisessa
2. jakso: Monimuotoiset kuntametsät ja digitaalinen metsätieto

Tapion Metsäntuntijat-podcast pureutuu suomalaisten metsien käytön ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin. Keskustelua luotsaavat Tapion asiantuntijat ja vieraina kuullaan monipuolisesti metsäalaa edustavia ja aiheita eri lähtökohdista tarkastelevia ammattilaisia, tutkijoita, vaikuttajia ja metsänomistajia.

Lauri Saaristo, johtava asiantuntija, Tapio, lauri.saaristo@tapio.fi, p. +358 29 432 6055
Sara Turunen, asiantuntija, Tapio, sara.turunen@tapio.fi, p. +358 29 432 6839

Hiili-Vespassa tutkitaan vesienpalautuksen vaikutuksia talousmetsän hiilensidontaan4.7.2022 07:27:00 EEST | Tiedote

Metsäojitusten vaikutuksesta kuivahtaneiden suojelusoiden elinympäristön tilaa parannetaan palauttamalla sinne vesiä alueen ulkopuolelta. Hiili-Vespa-hankkeessa tutkitaan, mitä vaikutuksia vesienpalautuksesta on suojelualueeseen rajoittuvaan talousmetsään ja mikä on palautuksen merkitys alueen hiilensidonnan kannalta. Hanke toteutetaan viidellä pilottikohteella, joilla seurataan pohjaveden korkeutta, hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä sekä puuston kasvua. Seurannalla saadaan tietoa siitä, miten vedenpalautus vaikuttaa suojelualueen välittömässä läheisyydessä olevan talousmetsän pohjaveden pinnankorkeuden kehittymiseen ja mitkä ovat sen vaikutukset talousmetsän puustoon, kasvillisuuteen ja hiilensidontaan. Tieto on tärkeä muun muassa neuvoteltaessa maanomistajan kanssa vesienjohtamismahdollisuuksista.

Metsätuhot yleistyvät – Miten varautua riskeihin sääolosuhteiden muuttuessa?14.6.2022 07:12:02 EEST | Tiedote

Metsäntuntijat-podcastin 5. jaksossa Tapion metsänhoitotiimin vetäjä ja metsänhoidon suositusten koordinaattori Kalle Vanhatalo, UPM:n metsänhoidon kehityspäällikkö Heli Viiri ja Ilmatieteen laitoksen tieteellinen johtaja Jari Liski keskustelevat metsätuhoista ja miten metsänomistajat voivat parhaiten varautua niihin. Metsänhoidon suosituksiin päivitetään parhaillaan keinoja metsätuhoriskien hallintaan ja tuhojen ennaltaehkäisyyn. Työtä koordinoi Tapio; Liski ja Viiri osallistuvat siihen metsänhoidon suositusten johto- ja ohjausryhmän jäseninä.

EU:n tarjoama ”yhden koon malli” ei sovi Suomen metsiin – Metsäntuntijat-podcastissa keskustellaan EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön ja Suomen vaikuttamistyöstä2.6.2022 07:41:40 EEST | Tiedote

Mitä juuri nyt tulisi tietää EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön? Metsäntuntijat-podcastin 4. jaksossa Tapion johtava asiantuntija Kati Kontinen ja senior advisor Risto Päivinen saivat vieraakseen Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin ja Metsä Groupin yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Salon keskustelemaan EU:n lakialoitteiden ja strategiavalmisteluiden vaikutuksista Suomen metsätalouteen ja -teollisuuteen sekä suomalaisten tekemästä metsäpoliittisesta vaikuttamistyöstä EU:ssa.

Talousmetsä on koti monelle pölyttäjälle – Tuore opas nostaa esiin keinoja, joilla pölyttäjiä voidaan huomioida talousmetsien käsittelyssä1.6.2022 07:46:00 EEST | Tiedote

Pölyttäjät ovat välttämättömiä viljakasvien sadontuotannolle, luonnonkasvien lisääntymiselle, ekosysteemien toiminnalle ja luonnon monimuotoisuuden säilymiselle. Pölyttäjien määrän romahtaminen onkin viime vuosina huolestuttanut ympäri maailmaa. Suomessa pölyttäjille keskeisinä elinympäristöinä korostuvat maatalousympäristöjen lisäksi erilaiset metsäympäristöt, jotka peittävät valtaosan maastamme.

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote