Metsäntuntijat-podcast: Kuinka toimia vastuullisesti metsänomistajana?

Millaiset vastuullisuuskysymykset mietityttävät tämän päivän metsänomistajia, ja mitä vastuullinen metsänomistaminen tarkoittaa käytännössä? Tätä pohtivat Tapion johtava asiantuntija ja luontotiimin vetäjä Lauri Saaristo, asiantuntija Sara Turunen sekä bloggaajana tunnettu metsänomistaja Minna Kurttila Tapion Metsäntuntijat-podcastin kolmannessa jaksossa.
Metsäntuntijat-podcastin 3. jaksossa keskustelevat Lauri Saaristo (Tapio), bloggaaja ja kirjailija Minna Kurttila ja Sara Turunen (Tapio).

Minna Kurttila osti vanhempiensa metsätilan viisikymppisenä ja kirjoitti myös omakohtaisiin kokemuksiinsa perustuvaa blogia metsän omistamisesta Metsälehdessä 2018–2019. Blogikirjoitusten pohjalta on julkaistu 2021 myös kokemattomalle metsänomistajalle vinkkejä ja tietoa tarinallisessa paketissa tarjoileva Tapion kustantama Minun metsäni -kirja.

Vastuullisuuteen liittyvät kysymykset pohdituttivat Kurttilaa heti metsänomistajaksi tullessa. Millaisia valintoja pitäisi tehdä Suomelle tärkeän teollisuuden alan ja luonnonsuojelun ristipaineissa? Kurttilalla on vahva tahto ylläpitää metsä yhtä elinvoimaisena kuin se oli hänen omistukseensa sukupolvenvaihdoksen myötä siirtyessä. Suunnitelmana on myydä metsää vain metsäpalstan ostamiseen nostetun lainan takaisin maksamiseksi. Vastuullinen metsänhakkuu onkin yksi Kurttilaa eniten mietityttävistä asioista metsänomistamisessa.

Kurttilan vanhempien vielä omistaessa metsäpalstan, vastuullisuus konkretisoitui esimerkiksi polttopuiden tekemisenä pääasiallisesti maapuista ja teerien pesintäalueiden suojelemisena metsänhakkuilta. Kurttila itse on kiinnostunut perehtymään muun muassa PEFC- ja FSC-sertifiointeihin ja metsien monimuotoisuutta ja hyvinvointia tukevaan uuteen tutkimustietoon. Taloudelliset reunaehdot täytyy kuitenkin huomioida käytännön tekemisessä, korostaa Kurttila.

Käytännön neuvoja ja ajantasaista tietoa esimerkiksi talousmetsien monimuotoisuuden ja tuhokestävyyden parantamiseksi on metsänomistajille tarjolla Tapion koordinoimissa metsänhoidon suosituksissa, Lauri Saaristo vinkkaa. Sara Turunen nostaa esille myös METSO-ohjelmaan kuuluvan Pölymetsä-hankkeen, jossa kerätään pölyttäjien olosuhteita tukevia ja parantavia metsänhoidollisia keinoja metsänomistajille ja metsäalan toimijoille. Esimerkiksi maa- ja lahopuiden säästäminen ja metsäteiden varsien niittäminen vasta kukinnan jälkeen ovat hyviä käytäntöjä pölyttäjien hyvinvoinnin tukemiseen.

Monimuotoisuuden lisääminen talousmetsissä tuo myös konkreettisia hyötyjä suoraan metsänomistajille, Saaristo huomauttaa. Tällaisia ovat esimerkiksi metsien riistaeläimet ja marjat. Omien metsien virkistyskäyttö marjastamisen, sienestämisen ja retkeilyn merkeissä on ollut tärkeää myös Kurttilan perheelle. Tunnistammekohan me Suomessa, kuinka ainutlaatuisessa asemassa olemme globaalissa mittakaavassa voidessamme virkistäytyä omissa metsissä, pohtii Saaristo.

Kuuntele Metsäntuntijat-podcastin 3. jakso:
Kuinka toimia vastuullisesti metsänomistajana?

Aikaisemmat Metsäntuntijat-jaksot:

1. jakso: Metsänjalostus apuna ilmastonmuutokseen sopeutumisessa
2. jakso: Monimuotoiset kuntametsät ja digitaalinen metsätieto

Tapion Metsäntuntijat-podcast pureutuu suomalaisten metsien käytön ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin. Keskustelua luotsaavat Tapion asiantuntijat ja vieraina kuullaan monipuolisesti metsäalaa edustavia ja aiheita eri lähtökohdista tarkastelevia ammattilaisia, tutkijoita, vaikuttajia ja metsänomistajia.

Lauri Saaristo, johtava asiantuntija, Tapio, lauri.saaristo@tapio.fi, p. +358 29 432 6055
Sara Turunen, asiantuntija, Tapio, sara.turunen@tapio.fi, p. +358 29 432 6839