Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Katajanokan Laituri -arkkitehtuurikilpailun voittaja Spring ulkoa.

Palkintolautakunnan arviointiperusteiden mukaisesti arkkitehtuurikilpailun tavoitteena oli löytää kaupunkirakenteelliset, maisemalliset, toiminnalliset, esteettiset, tekniset ja taloudelliset vaatimukset tasapainoisesti yhdistävä ratkaisu.

- Voittajatyö toteuttaa hyvin kilpailulle asetetut tavoitteet. Arkkitehtonisilta ratkaisuiltaan se on korkeatasoinen ja luonnollinen kokonaisuus, joka sopii hyvin keskeiselle rantatontille, sanoo palkintolautakunnan puheenjohtaja, Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Kaunis ja tasapainoinen Spring sopii Katajanokalle

Palkintolautakunnan mukaan Spring on kaunis ja tasapainoinen työ, joka jatkaa Esplanadilta Katajanokalle ulottuvien vaaleiden kaupunkitalojen rintamaa modernin arkkitehtuurin keinoin. Se sopii myös hyvin Katajanokan korttelirakenteeseen ja rannan julkisivurivistöön. Rakennuksen pyöreät nurkat liittävät sen viereisten Tulli- ja Pakkahuoneen ja hotellin muotoihin, jotka toistuvat myös muualla Katajanokan kansallisromanttisen ja Art Nouveau -ajan arkkitehtuurissa.

- Arkkitehtuuri on miellyttävällä tavalla tutun oloista. Sen muodot henkivät pohjoisen modernin rakennustaiteen perintöä. Spring osoittaa tietä nykyaikaisen puunkäytön tulevaisuudelle osana kaupunkiemme kestävää rakentamista, Tomperi kiteyttää.

Arkkitehtuurikilpailussa myönnettiin myös kaksi kunniamainintaa. Kunniamaininnan saivat kilpailutyöt Beacon (White arkitekter AB) ja Rantametsä (PES-Arkkitehdit Oy).

Kestävää rakentamista ja avointa kaupunkitilaa

Palkintolautakunta painotti valinnassaan rakennuksen hyviä käyttömahdollisuuksia kaupunkilaisten näkökulmasta. Suunnitelman mukaisesti rakennuksen Kauppatorin päätyyn tulee pieni kaupunkipuisto, kun taas meren puolelle avautuu terassi kahvila- ja ravintolatiloille.

- Helsingin kaupunki on iloinen kilpailun ratkeamisesta. Lähdemme innostuneena jatkotyöhön kilpailun voittajaehdotuksen kanssa. Puusta rakennettu, kestävä ja hiilijalanjäljeltään mahdollisimman matala rakennus vastaa kaupungin tavoitteita ja uusi rakennus mahdollistaa myös uusia työpaikkoja. Helsingin näkökulmasta Katajanokan alueen kehittämisen tavoitteena on luoda aktiivista kaupunkitilaa ja mahdollistaa rantojemme nykyistä monipuolisempi käyttö, ja on hienoa, että tämän hankkeen avulla pääsemme avaamaan Katajanokan rantaa helsinkiläisten käyttöön, sanoo Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Ilmastonmuutoksen hillintä on yksi Varman keskeisistä vastuullisuustavoitteista, ja Varma haluaa olla edelläkävijä pienentäessään omistamiensa kiinteistöjen hiilijalanjälkeä. Uuden toimitilan rakentaminen Stora Enson massiivipuuelementeistä edesauttaa osaltaan ilmastotavoitteiden saavuttamista.

- Tämä kevät on herättänyt meidät huomaamaan, kuinka tärkeitä terveys ja luonto meille jokaiselle ovat. Metsät ja puu ovat tärkeässä roolissa uusiutuvan tulevaisuuden luomisessa. Koska tämä elegantti rakennus on tehty puusta, se tulee varastoimaan hiilidioksidia yli 3 300 henkilöauton vuosiajon verran. Me Stora Ensolla olemme todella innoissamme siitä, että pääsemme hyödyntämään puurakentamisen osaamistamme ja puutuotteitamme sekä auttamaan Springiä kukoistamaan, sanoo liiketoiminnan kehityspäällikkö Antto Kauhanen Stora Ensolta.

- On hienoa olla mukana hankkeessa, jolla on ympäristö- ja ilmastoarvojen osalta poikkeuksellisen kunnianhimoiset ja määrätietoiset tavoitteet. Suunnitelma lähtee vahvasti paikasta ja sen historiasta, mutta suuntaa samalla tulevaisuuteen. Puurakentamisella voidaan luoda vaativaan urbaaniin suojeluympäristöön kestävää, ihmisläheistä, elinkaaren aikana joustavaa ja ympäröivää kaupunkirakennetta monipuolisesti sekä arkkitehtuurillaan että toiminnallisuudellaan rikastavaa ympäristöä, sanoo Selina Anttinen, arkkitehti SAFA, Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:stä.

Lataa lisää kuvia Springistä materiaalipankista (Aineistot --> Julkinen --> Katajanokan Laituri --> Spring)

Hankkeen verkkosivut

Lisätietoja:

Ilkka Tomperi, sijoitusjohtaja, kiinteistösijoitukset, Varma, p. 050 379 1903

Ilari Takamäki, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 502 4531

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Stora Enso, puh. 040 832 7458

Marjaana Yläjääski, Johtava arkkitehti, Helsingin kaupunki, puh. (09) 310 37045

Selina Anttinen, arkkitehti SAFA, Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy, puh. 050 572 2595

Katajanokan Laituri - arkkitehtuurikilpailun voittajatyö Spring

Katajanokan Laituri -arkkitehtuurikilpailun voittaja Spring ulkoa.
Lataa
Katajanokan Laituri -arkkitehtuurikilpailun voittaja Spring mereltä päin kuvattuna.
Lataa
Katajanokan Laituri -arkkitehtuurikilpailun voittaja sisältäpäin kuvattuna.
Lataa
Katanokan Laituri -arkkitehtuurikilpailun -voittaja Spring sisältäpäin kuvattuna.
Lataa
Katajanokan Laituri -arkkitehtuurikilpailun voittaja Spring sivultapäin kuvattuna.
Lataa

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2020 lopussa 46,3 miljardia euroa. www.varma.fi

Varman uudistettu kestävän kehityksen osakesalkku edistää YK:n tavoitteita ja omia ilmastotavoitteitaan14.9.2020 10:45:58 EESTTiedote

Työeläkeyhtiö Varma uudistaa vastuullisiin sijoituskohteisiin sijoittavan osakesalkkunsa, jotta salkku vastaisi paremmin Varman sijoitustoiminnan ilmastotavoitteisiin sekä edistäisi valittuja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Valittuina teemoina ovat mm. ilmastonmuutoksen torjunta ja vastuullinen kuluttaminen. Salkun tavoitekoko on pitkällä aikavälillä 500-1 000 miljoonaa euroa.

Varma mukana järjestämässä Sara Hildénin taidemuseon kansainvälistä arkkitehtuurikilpailua31.8.2020 10:00:08 EESTTiedote

Sara Hildénin taidemuseon uudisrakennuksen suunnittelusta Tampereelle on käynnistynyt kansainvälinen, yleinen arkkitehtuurikilpailu. Sen järjestävät työeläkevakuutusyhtiö Varma, Sara Hildénin Säätiö ja Tampereen kaupunki. Suunnittelukilpailu käydään 31.8.–2.12.2020, ja kilpailutulokset julkistetaan alkuvuodesta 2021. Investointi uuteen taidemuseorakennukseen on Varmalle ainutlaatuinen.