Metsästäjäliitto: Susiraportti edellyttää Suomeen kohtuutonta susimäärää

Metsästäjäliitto pitää Luonnonvarakeskuksen tänään julkistettua suden suotuisan suojelutason loppuraporttia kohtuuttomana ja käytännössä mahdottomana toteuttaa.

Loppuraportin laatineet tahot Luken koordinoimana katsovat, että valtakunnassa on kaksi toisistaan erillistä susikannan osapopulaatiota ja että susia tulisi olla varmuusmarginaali huomioiden selvästi yli 500 susien geneettisen monimuotoisuuden varmistamiseksi.

Metsästäjäliiton mukaan raportin näkemys eroaa merkittävästi Ruotsin ja Norjan susikannan minimikoosta: Siellä susien geneettinen monimuotoisuus on selkeästi Suomea vähäisempi ja siitä huolimatta maissa toteutetaan suden kannanhoidollista metsästystä. Ruotsissa suden suotuisan suojelutason viitearvo on noin 300 sutta.

Metsästäjäliitto katsoo, että Luken linjaus osapopulaatioiden olemassaolosta on ylivarovainen, kun raportin mukaan geenivaihtoa kuitenkin on idän ja lännen välillä eikä Suomessa ole maantieteellistä estettä susien liikkumiselle maan sisällä alueelta toiselle. Suomella ei valtiona ole myöskään suojeluvelvoitetta osapopulaatioille.

Kannanhoidollinen metsästys voitava aloittaa

Metsästäjäliitto pitää hyvin tärkeänä, että suden kannanhoidollinen metsästys voidaan aloittaa tulevana talvena. Tilanne on käynyt entistä vaikeammaksi monissa maakunnissa susien tunkeutuessa pihoihin, laitumille, karjasuojiin ja asutustaajamiin. Sudet ovat tappaneet taas tälläkin metsästyskaudella lukuisia metsästyskoiria, ja koirajahti käy vuosi vuodelta vaikeammaksi.

Maa- ja metsätalousministeriön tulee päivittää suden kannanhoitosuunnitelma pikaisesti alkusyksyn aikana, jotta asetus suden kannanhoidollisesta metsästyksestä voidaan antaa. Aikataulu on tiukka. Metsästäjäliitto oli jo raportin tilaamisen aikaan huolissaan siitä, että raportin valmistuminen vasta kesän jälkeen vaikeuttaa tulevan kauden metsästyksen toteutumista.

Metsästäjäliitto pitää tärkeänä, että suurpetojen dna-tietokanta ja kanta-arvioiden laskentaperusteet avataan täysin ja aineisto on kaikkien tutkijoiden käytettävissä. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan mukaan ”tieteen avoimuus on edellytys kriittiselle arvioinnille ja samalla tieteen edistymiselle.”

Metsästäjäliitto kiittää maa- ja metsätalousvaliokuntaa positiivisesta susimietinnöstä20.9.2022 14:42:19 EEST | Tiedote

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta piti tänään 20.9.2022 tiedotustilaisuuden valiokunnan mietinnöistä liittyen kansalaisaloitteisiin. Valiokunta otti myönteisen kannan ”Suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen ja susivahinkojen estäminen” -kansalaisaloitteeseen. Suden kannanhoidollinen metsästys halutaan maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaan mahdollistaa. Metsästäjäliitto kiittää valiokuntaa perinpohjaisesta työstä ja positiivisesta kannanotosta sekä toivoo, että eduskunta tulee sen hyväksymään.

Metsästäjäliitto: Riistanhoitomaksuun läpinäkyvyyttä korotusten sijaan31.8.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Metsästäjäliitto kritisoi riistanhoitomaksun korotusaietta ja edellyttää suurempaa läpinäkyvyyttä metsästäjiltä kerättyjen rahojen käyttöön. Maksujen jatkuva korottaminen ja riistakeskuksen toiminnan rahoittaminen pelkästään metsästäjiltä kerättävillä varoilla on kohtuutonta, kun samaan aikaan metsästäjät eivät voi enää luottaa riistahallinnon lupaprosesseihin jatkuvien oikeuskäsittelyjen paineessa.