Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Metsätalousinsinööriksi opiskeleva Hanna Turpeinen STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi on valittu Tampereen ammattikorkeakoulussa metsätalousinsinööriksi opiskeleva Hanna Turpeinen. Hänen taustaliittonsa on Meto – Metsäalan Asiantuntijat.

Varapuheenjohtajiksi valittiin Jesse Kankanen ja Jyri Niemi. Kankanen opiskelee Jyväskylän avoimessa yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja edustaa Ammattiliitto Prota. Niemi opiskelee Turun ammattikorkeakoulussa ensihoitajaksi ja edustaa Tehyä.

Puheenjohtajisto aloittaa tehtävissään 1.1.2018.

Yhdenvertaiset koulutusmahdollisuudet varmistettava

- Yksilön sosioekonomiset taustatekijät eivät saa olla este koulutukseen hakeutumiselle. Jotta saamme maahamme jatkossa enemmän myös korkeasti koulutettuja, toisen asteen opinnoista on saatava aidosti maksuttomat, Hanna Turpeinen korostaa.

Syrjäytyminen on yleistä erityisesti elämän erilaisissa nivelvaiheissa. Nuorten kohdalla tällainen merkittävä nivelvaihe on koulutukseen hakeutuminen.
- Koulutuksen ulkopuolelle jääminen voi tuoda mukanaan suuria ongelmia. Niitä tulisi ehkäistä Suomessa tehokkaammin myös valtion toimin, STTK-Opiskelijat toteavat kannanotossaan.

- Koulutukseen osoitettujen leikkausten ja heikennysten jälkeen koulutusjärjestelmän toimivuuteen ja kattavuuteen on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota. Suomeen on laadittava koulutuksen kansallinen saavutettavuussuunnitelma, jossa määritellään toimenpiteet kaikkien väestöryhmien saamiseksi toisen ja korkea-asteen koulutuksen pariin, opiskelijat esittävät.

Lisätietoja:
Hanna Turpeinen, puheenjohtaja 2018, STTK-Opiskelijat, puh. 050 564 3925
e-mail: hanna.turpeinen@eng.tamk.fi

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Työaikalain uudistus osin onnistunut, jaksotyön laajentaminen ei tyydytä21.5.2018 16:19Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut työaikalakia koskevan hallituksen esityksen. STTK on pitänyt työaikalain uudistamista tarpeellisena ja on sitä mieltä, että lain lähtökohtana tulee jatkossakin olla työaikasuojelun toteutuminen. Uudistus on melko tasapainoinen kokonaisuus sekä rakenteeltaan selkeä ja looginen. - Mielestämme uudistuksessa on kyetty huomioimaan muuttuvan työelämän tarpeet joustojen lisäämisen osalta melko hyvin, sillä siinä on huomioitu sekä työntekijöiden että työnantajien näkökulmat. Muun muassa liukuvan työajan, joustotyön ja työaikapankin säännökset tuovat toivottuja joustoja työntekijöille työn ja perhe-elämän paremmaksi yhteensovittamiseksi. Käytännössä näiden hyödyntäminen edellyttää hyvää osaamista työpaikkatasolla, johtaja Katarina Murto arvioi. STTK on koko valmistelun ajan pitänyt tärkeänä, että työaikalain soveltamisala säilyy mahdollisimman laajana ja järjestö on tältä osin tyytyväinen esitykseen. - On hyvä, että työaikalaissa ei paikallista sopimist

STTK: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa, saatavuusharkinnasta voidaan luopua17.5.2018 11:20Tiedote

Tiedote Huoltosuhteen ja hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi Suomessa on tehtävä enemmän työtä ja saavutettava nykyistä korkeampi työllisyysaste. Jos tai kun suomalaisia ei riitä tätä tarvetta täyttämään, pitkällä aikavälillä tarvitsemme työvoimaa myös Suomen ulkopuolelta. - Asia on poliittisesti ja myös työmarkkinoiden näkökulmasta herkkä. Myös yhteiskunnallinen keskustelu kulkee usein ääripäissä maahanmuuton puolesta tai sitä vastaan. STTK haluaa pidemmällä aikavälillä hallittua maahanmuuttoa ja sen varmistamiseksi laajan yhteiskuntapoliittisen ohjelman, puheenjohtaja Antti Palola totesi tänään järjestön edustajiston kokouksessa Helsingissä. Palola perustelee esitystä Suomen ikärakenteella ja heikentyvällä huoltosuhteella. - Työelämän ulkopuolella on koko ajan kasvava joukko ihmisiä ja samanaikaisesti monia aloja vaivaa paha työvoimapula. Suomalaisia syntyy ennätysvähän, eikä syntyvyyden noususta ole nopeaksi lääkkeeksi työmarkkinoiden haasteisiin. Hyvinvointivaltio ei kestä näitä yh