Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Metsätalousinsinööriksi opiskeleva Hanna Turpeinen STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi on valittu Tampereen ammattikorkeakoulussa metsätalousinsinööriksi opiskeleva Hanna Turpeinen. Hänen taustaliittonsa on Meto – Metsäalan Asiantuntijat.

Varapuheenjohtajiksi valittiin Jesse Kankanen ja Jyri Niemi. Kankanen opiskelee Jyväskylän avoimessa yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja edustaa Ammattiliitto Prota. Niemi opiskelee Turun ammattikorkeakoulussa ensihoitajaksi ja edustaa Tehyä.

Puheenjohtajisto aloittaa tehtävissään 1.1.2018.

Yhdenvertaiset koulutusmahdollisuudet varmistettava

- Yksilön sosioekonomiset taustatekijät eivät saa olla este koulutukseen hakeutumiselle. Jotta saamme maahamme jatkossa enemmän myös korkeasti koulutettuja, toisen asteen opinnoista on saatava aidosti maksuttomat, Hanna Turpeinen korostaa.

Syrjäytyminen on yleistä erityisesti elämän erilaisissa nivelvaiheissa. Nuorten kohdalla tällainen merkittävä nivelvaihe on koulutukseen hakeutuminen.
- Koulutuksen ulkopuolelle jääminen voi tuoda mukanaan suuria ongelmia. Niitä tulisi ehkäistä Suomessa tehokkaammin myös valtion toimin, STTK-Opiskelijat toteavat kannanotossaan.

- Koulutukseen osoitettujen leikkausten ja heikennysten jälkeen koulutusjärjestelmän toimivuuteen ja kattavuuteen on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota. Suomeen on laadittava koulutuksen kansallinen saavutettavuussuunnitelma, jossa määritellään toimenpiteet kaikkien väestöryhmien saamiseksi toisen ja korkea-asteen koulutuksen pariin, opiskelijat esittävät.

Lisätietoja:
Hanna Turpeinen, puheenjohtaja 2018, STTK-Opiskelijat, puh. 050 564 3925
e-mail: hanna.turpeinen@eng.tamk.fi

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Antti Koskela STTK:n ekonomistiksi11.12.2017 14:47Tiedote

STTK:n ekonomistiksi on valittu kauppatieteiden maisteri Antti Koskela. Koskela (29) työskentelee tällä hetkellä ekonomistina Palvelualojen ammattiliitto PAMissa. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa SDP:n eduskuntaryhmän talouspoliittisena asiantuntijana. Valinnan teki STTK:n työvaliokunta tänään. Antti Koskela aloittaa työnsä STTK:ssa alkuvuodesta 2018. Tehtävää haki yhdeksän henkilöä. Lisätietoja STTK:ssa: puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK selvitti: Selkeä enemmistö kannattaa sukupuolten välisen palkkaeron kaventamista31.10.2017 06:00Tiedote

Tiedote, vapaa julkaistavaksi 31.10. klo 06.00. STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista (76 %) on sukupuolten välisen palkkaeron kaventamisen kannalla. Kyselyn perusteella vain 16 prosenttia oli eri mieltä ja kahdeksan prosenttia ei ilmoittanut kantaansa. STTK:n yhtenä keskeisenä tavoitteena on palkkatasa-arvon edistäminen työelämässä. Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin mukaan naisten keskiansiot ovat tänä vuonna keskimäärin 83,4 prosenttia miesten keskiansioista. Ero on sama kuin viime vuonna. Sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut hyvin hitaasti viime vuosina Suomessa. -       Tarvitsemme useita samanaikaisesti vaikuttavia keinoja, joilla palkkatasa-arvoa voidaan edistää. Palkkaeroja ei voi hyväksyä, sillä niillä on vaikutus naisten heikomman ansiokehityksen ohella myöhemmin esimerkiksi heikompaan eläkekertymään, STTK:n johtaja Katarina Murto korostaa. STTK pitää palkkojen nykyistä laajempaa avoimuutta tärkeänä keinona

STTK: Perhevapaauudistus valmisteltava huolella18.10.2017 11:23Tiedote

Tiedote STTK:n hallitus käsitteli tänään perhevapaauudistusta. Järjestö pitää myönteisenä, että uudistustyö on vihdoin lähtenyt liikkeelle, mutta lopputuloksen kanssa ei pidä hätiköidä. - Tarvitaan vaikuttava, ei kosmeettinen uudistus. Uudistuksen vaikutusarviot on tehtävä huolella, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK:lle keskeisiä tavoitteita ovat palkka- ja muun työelämän tasa-arvon edistäminen sekä naisten työmarkkina-aseman ja urakehityksen parantaminen. Perhevapaauudistuksessa on lähtökohtana oltava työn ja perheen yhteensovittaminen, lasten ja perheiden hyvinvointi sekä joustavia vaihtoehtoja tarjoava järjestelmä. - Jotta isät voisivat jatkossa pitää enemmän perhevapaita, vain isille kohdistettavien kiintiöiden kasvattaminen on välttämätöntä. Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten on jakauduttava tasaisemmin nais- ja miesvaltaisten alojen kesken. Uudistuksen tulisi mahdollistaa myös nykyistä laajempi osa-aikatyö, Palola linjaa. STTK arvioi, että harvasta asiasta vallitsee