Metsäteollisuuden osuus Suomen tavaraviennistä kasvoi vuonna 2018

Metsäteollisuuden osuus Suomen tavaraviennistä nousi 20,7 prosenttiin vuonna 2018. Koko metsäteollisuuden viennin arvo oli 13,2 miljardia euroa, mikä tarkoittaa kymmenen prosentin kasvua edellisvuodesta. Kyseinen vuosi oli metsäteollisuudessa myös vahva tuotantovuosi, jota veti sellun ja kartongin tuotannon kasvu.

Metsäteollisuuden viennin kasvu johtui massa- ja paperiteollisuuden viennin arvon kasvusta.  Massa- ja paperiteollisuuden tuotteita vietiin 10,3 miljardilla eurolla, missä oli kasvua 13,2 prosenttia.  Massa- ja paperiteollisuuden määrällinen vienti kasvoi 4,6 prosenttia ja yksikköhinta oli 8,2 prosenttia korkeampi edelliseen vuoteen verrattuna.

Metsäteollisuuden päätuotteista määrällisesti eniten kasvoi sellun vienti, ja sen kasvu onkin noin 58 prosenttia metsäteollisuuden koko viennin arvon kasvusta. Sellun määrällinen vienti nousi 12,4 prosenttia ja sen arvo jopa 36,6 prosenttia edellisvuotisesta. Kaikkiaan sellua vietiin 2,5 miljardilla eurolla.

– Sellu on vahvistanut rooliaan metsäteollisuuden vientituotteena 2000-luvulla. Vielä vuonna 2000 sellun viennin osuus oli sen tuotannosta 22 prosenttia, mutta nyt jo lähemmäs puolet, 46 prosenttia, sanoo Metsäteollisuus ry:n pääekonomisti Maarit Lindström.

Paperi pitää edelleen paikkansa Suomen tavaraviennin ykköstuotteena. Kaikkiaan paperia vietiin 4,3 miljardilla eurolla.

Paperin vienti kasvoi sekä arvollisesti että määrällisesti.  Paperin ja kartongin viennin arvo kasvoi prosentuaalisesti enemmän kuin niiden viennin määrän. Paperin ja kartongin arvo kasvoi yhteensä 0,5 miljardia.

Puutuoteteollisuuden viennin arvo laski prosentinedellisvuodesta. Tämä johtui pääasiassa rakennuspuusepän tuotteiden, lehtipuuvanerin ja puutalojen viennin laskusta.

Sahatavaran tuotanto kasvoi vuonna 2018, mutta sen määrällinen vienti väheni 7,1 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että sahatavaran viennin osuus tuotannosta on laskenut ja että Suomessa käytetään suhteessa enemmän sahatavaraa kuin aikaisempana vuonna.

Sahatavara kävi kaupaksi aiempaa paremmalla hinnalla. Verrattuna edelliseen vuoteen sahatavaran kuutiohinta on 9,0 prosenttia suurempi, ja vienti kasvoi arvollisesti 1,2 prosenttia.

Kasvua kaikissa maanosissa

Vienti lisääntyi kaikkiin maanosiin. Prosentuaalisesti vienti Oseaniaan, Afrikkaan ja Latinalaiseen Amerikkaan kasvoi eniten.

Arvollisesti merkittävin kasvu tapahtui Euroopassa ja Aasiassa. Näiden arvon kasvu kattaa 67 prosenttia metsäteollisuuden arvon kasvusta vuonna 2018.

Metsäteollisuuden viennin arvosta 62 prosenttia tulee Euroopasta ja noin 21 prosenttia Aasiasta. Suurimmat vientimaat ovat edelleen Saksa, Kiina, Iso-Britannia, Yhdysvallat, Belgia, Ruotsi, Japani, Espanja ja Puola. Nämä maat kattavat 57 prosenttia metsäteollisuuden viennin arvosta.

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuus ry:n pääekonomisti Maarit Lindström p. 040 531 8262

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa