Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineista 85 prosenttia on uusiutuvaa

Julkisuudessa on esitetty, että teollisuuden aloista etenkin metsäteollisuuden hiilikuorma olisi suuri. Tämä ei pidä paikkaansa.

Metsäteollisuuden tehtaiden tehokkaasta energiantuotannosta noin 85 prosenttia on uusiutuvaa ja tavoitteena on lisätä osuus 90 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Fossiilisista irtautumisen ja energiatehokkuustoimien ansiosta metsäteollisuuden hiilidioksidipäästöt ovat jo nyt vähentyneet lähes 70 prosenttia 1990-luvun alkuun verrattuna. Mikäli muu yhteiskunta pystyy samaan, ilmastotavoitteet eivät jää haaveeksi.

Ilmastonmuutoksen syynä ovat fossiiliset polttoaineet, jotka maan alta kaivettuna ja poltettuna lisäävät hiilidioksidin kokonaismäärää maan päällä. Tämän vuoksi fossiilisten polttoaineiden vähentäminen on pidettävä tavoitelistan kärjessä.

Myös metsien käyttö on noussut keskusteluun. Keskustelussa tulisi muistaa, että suomalaisen metsäteollisuuden valmistavat tuotteet korvaavat fossiilisista tai muissa maissa uusiutuvista raaka-aineista tuotettuja tuotteita. Näiden tuotteiden ilmasto- ja ympäristövaikutukset tulisi myös huomioida. Jos me emme Suomessa tee tuotteita markkinoille, niin joku muu tekee.

1960-luvulla alkanut metsävarojen karttuminen jatkuu myös tulevaisuudessa. Yli 50 vuoden ajan Suomessa on joka vuosi ollut enemmän puuta kuin edellisenä. Tämä tarkoittaa, että metsien ilmastoa viilentävä vaikutus jatkuu.

Metsien hiilinieluihin voidaan vaikuttaa metsien kasvua edistämällä ja metsitystä lisäämällä. Se on paras lääke metsävarojen kasvattamiseen, oiva keino ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja uudistuvan metsäteollisuuden toimintakyvyn ylläpitämiseen.

Lisätietoja: Jyrki Peisa, energiajohtaja, Metsäteollisuus ry, p. 050 364 0836

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.