Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta

Metsäteollisuuden tuotantomäärät olivat paperia lukuun ottamatta tammi–maaliskuussa selvästi suuremmat viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna. Kasvun suuruus viime vuoteen verrattuna selittyy osin sillä, että viime vuonna tuotantolukuja painoivat alas alkuvuoden raskaat lakot.

Vanerin tuotanto kasvoi tammi-maaliskuussa jopa 53 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Sahatavaran tuotannon nousu oli 27 prosenttia. Ensimmäisen kvartaalin aikana mekaanisen metsäteollisuuden tuotanto palasi lähelle vuoden 2019 tasoa.

Kemiallisessa metsäteollisuudessa sellun ja kartongin tuotantomäärät nousivat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Sellun tuotannon nousu oli 21 ja kartongin 23 prosenttia. Paperin tuotantomäärä sen sijaan laski tammi–maaliskuussa 11 prosenttia. Lasku johtui paino- ja kirjoituspaperin tuotannon supistumisesta, jota korona on edelleen kiihdyttänyt.

Tuotantomäärien kasvu ja prosenttimuutokset ovat suuria, koska vertailuvuonna 2020 lakot aiheuttivat alkuvuodesta merkittävää haittaa tuotannolle ja korona aiheutti globaalia kysynnän alenemista. Siksi on syytä huomioida, että alkuvuoden tuotantoluvuissa, paperia lukuun ottamatta, ei ole nähtävissä suuria muutoksia vuoteen 2019 verrattuna.

– Useissa metsäteollisuuden päätuoteryhmissä on nyt hyvät näkymät. Kuitenkin paino- ja kirjoituspaperin tuotantomäärien lasku on dramaattinen. Supistuvassa markkinassa käymme globaalia kilpailua siitä, missä paperia kannattaa edelleen tuottaa, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

– Suomen kansainvälisessä kilpailukyvyssä on huomattavasti parantamisen varaa. Kilpailukyvyn parantaminen tukee sekä nykyisen tuotannon toimintaedellytyksiä että uusien investointien käynnistymistä, Jaatinen muistuttaa.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. +358 9 132 6600

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

EU:n metsästrategia otti askeleita parempaan suuntaan16.7.2021 11:20:45 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkisti odotetun metsästrategiansa, jossa ilmaistu tavoite eurooppalaisten metsien vaalimisesta on tärkeä. Aiemmin metsäsektorille hyvin haasteellinen strategia muuttui valmistelun loppuvaiheessa parempaan suuntaan. Strategia jää kuitenkin ristiriitaiseksi. Se nostaa vahvemmin esiin puupohjaisten tuotteiden ilmastohyödyt, mutta samaan aikaan jarruttaa metsien käyttöä. On myönteistä, että kansallisen metsäpolitiikan rooli tuodaan aiempaa selvemmin esille, vaikka komissio edelleen uhkaa nipistää palan metsiä koskevaa päätösvaltaa pois Suomesta.

EU:n ilmastopaketista ei tullut vihreää kasvua, sen sijaan saimme jarruohjelman14.7.2021 16:50:57 EEST | Tiedote

Euroopan komission Fit for 55 -ilmasto- ja energiapaketti julkaistiin tänään 14. heinäkuuta. Paketti ei tunnista metsäteollisuuden tarjoamia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, ja kokonaisuus on monella tapaa ongelmallinen suomalaiselle teollisuudelle. On tärkeää varmistaa, että jatkotyössä yksityiskohtia täsmennetään Suomen kilpailukykyä turvaavalla tavalla ja huomioimalla metsäteollisuuden tuottamat ilmastohyödyt.

MTK ja Metsäteollisuus: Ympäristöministeriön ehdotuksessa luonnonsuojelulaiksi on paljon ongelmakohtia5.7.2021 10:30:31 EEST | Tiedote

Lausunnolle tulleessa luonnonsuojelulain uudistamista koskevassa ympäristöministeriön ehdotuksessa on paljon parannettavaa. Erilaisten näkemysten yhteensovittaminen ja vaikutusten arviointi on valmistelun aikana ollut puutteellista. Ehdotetut säännökset heikentäisivät lain toimivuutta, selkeyttä ja hyväksyttävyyttä. MTK ja Metsäteollisuus korostavat, että luonnonsuojelulain lisävalmisteluun on varattava riittävästi aikaa.