Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Lahopuu on yksi keskeisimpiä metsäluonnon monimuotoisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Suomen metsälajeista peräti neljännes on riippuvaisia lahopuusta. Vuonna 2017 metsäteollisuus käynnisti Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman lisätäkseen talousmetsien lahopuumäärää ja monipuolistaakseen lahopuun laatua. Metsäteollisuus on sitoutunut edistämään lahopuutietämystä sekä huomioimaan lahopuun merkityksen omassa käytännön toiminnassaan.

Talousmetsien luonnonhoito on kiinteä osa nykypäivän metsätaloutta; hakkuualoille jätetään vuosittain yli 1,5 miljoonaa säästöpuuta ja lisäksi tekopökkelöiden tekemisestä on tullut vakiintunut osa arjen metsänhoitoa.

− Metsäsertifioinnin kriteereissä määritellään, kuinka paljon esimerkiksi säästöpuita tulee puunkorjuussa jättää. Tavoitteenamme on, että FSC- ja PEFC-metsäsertifiointijärjestelmiä kehitetään siten, että lahopuun määrä talousmetsissä lisääntyy. Molempien järjestelmien metsänhoidon vaatimusten päivitys on parasta aikaa loppusuoralla, sanoo Metsäteollisuus ry:n kestävän kehityksen päällikkö Tiina Vuoristo.

Lahopuuteemaa edistetään laaja-alaisesti

Metsäteollisuus pitää tärkeänä lahopuuosaamisen varmistamista metsäkoneenkuljettajien ja muussa metsäalan opetuksessa. Kuluvan vuoden aikana lahopuuosaamista edistetään koulutuksen kehittämishankkeissa, kuten suomalaisten metsäoppilaitosten yhteisen luonnonhoidon virtuaalisen oppimisympäristön päivityksessä.

Metsäteollisuus on mukana myös useissa luonnonhoitoa edistävissä hankkeissa. Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa Monimetsä-hankkeessa jalkautetaan talousmetsien luonnonhoitokäytäntöjä yhä vahvemmin osaksi jokapäiväistä metsänhoitoa. Lahopuu on ollut keskeisenä teemana hankkeen metsäammattilaisille järjestetyissä koulutuksissa. Lisäksi Luontolaatuhankkeessa kehitetään nykyistä luonnonhoidon laadun seurantajärjestelmää.

− Tavoitteena on, että keskeisimpien tunnusten kehitystä voitaisiin seurata luotettavasti vuositasolla, jotta toimenpiteiden vaikuttavuudesta saataisiin nykyistä ajantasaisempaa ja luotettavampaa tietoa, sanoo Vuoristo.

Tulevaisuudessa myös kaukokartoituksen kehittyminen parantaa mahdollisuuksia lahopuun määrän ja laadun seurantaan.

Käytännön toimijoiden ja metsänomistajien tietopohjaa parannetaan jatkuvasti

Osana lahopuutoimintaohjelmaa metsäteollisuusyritykset varmistavat oman henkilöstönsä sekä korjuu- ja metsäpalveluyrittäjien tietämyksen lahopuun merkityksestä järjestämällä osaamiskokeita ja säännöllisiä koulutuksia. Vuonna 2018 metsäteollisuusyritysten omiin lahopuukoulutuksiin osallistui yhteensä noin 3000 metsäammattilaista.

Metsänomistajien tietoutta lahopuun merkityksestä lisätään kertomalla lahopuuteemoista esimerkiksi puukauppaa suunniteltaessa. Lisäksi metsänomistajille kerrotaan vapaaehtoisen suojelun mahdollisuudesta METSO-toimintaohjelman puitteissa, mikäli metsäkohde täyttää ohjelman kriteerit. METSO-ohjelmassa on suojeltu pysyvästi lähes 100 000 hehtaaria metsää sekä toteutettu määräaikaista suojelua ja luonnonhoitohankkeita noin 80 000 hehtaarilla.

Yhteistyöllä saadaan aikaa myönteisiä muutoksia metsäluonnossa

Lahopuutoimintaohjelman vaikuttavuus syntyy laajapohjaisen toimijakentän ja sidosryhmien sitoutumisen kautta. Alusta alkaen tavoitteena on ollut kannustaa koko metsäalaa toimimaan yhdessä lahopuun määrän ja laadun lisäämiseksi.

− Lisää tietoa aiheesta tarvitaan edelleen. Jatkamme tänäkin vuonna yhteistyötä alan toimijoiden kanssa tietoisuuden lisäämiseksi.Metsäluonnon monimuotoisuus voi parhaiten silloin, kun metsänomistajat, metsäammattilaiset, viranomaiset sekä luontojärjestöt toimivat yhteistyössä, Vuoristo kiteyttää.

Tiina Vuoristo, Kestävän kehityksen päällikkö, p. 040 542 5365, tiina.vuoristo@forestindustries.fi

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.