Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto ry saavuttivat neuvottelutuloksen – paperiteollisuuden työehtosopimusta uudistetaan

Paperiteollisuuden työehtosopimusneuvottelut johtivat neuvottelutulokseen, joka lisää paikallista sopimista ja sisältää uudistuksia paperiteollisuuden työehtosopimukseen. Uuden työehtosopimuksen voimaantulo edellyttää vielä neuvotteluosapuolten hallintojen hyväksyntää.

Neuvottelutulos mahdollistaa ulkopuolisen työvoiman käytön työnantajan päätöksellä esimerkiksi siivouksessa ja vartioinnissa. Paikallisesti sopien ulkopuolista työvoimaa voidaan käyttää lisäksi varastotoiminnoissa sekä lastaus- ja purkutöissä. Tämä auttaa yrityksiä tuotannon tehostamisessa.

Joulun ja juhannuksen ajan seisokkikäynnistä maksettavia korvauksia ja kertyviä vapaita kohtuullistetaan määräyksellä, jota sovelletaan osaan tuotantolinjoja. Tämä mahdollistaa yrityksissä tuotannon kasvattamisen ja lisätyön tarjoamisen niissä tehtaissa, jotka ovat jouluna tai juhannuksena seisoneet korkeiden kustannusten takia.

”On hyvä, että pääsimme neuvottelutulokseen. Muutokset työehtosopimukseen mahdollistavat yrityksissä tuottavuuden parantamisen paikallisella sopimisella. Toimiva paikallinen sopiminen edellyttää luottamusta, jolle uusi työehtosopimus tarjoaa pohjan. Työehtosopimuksen jatkuva kehittäminen kansainvälisessä kilpailussa menestymiseksi on osapuolten yhteinen tavoite”, sanoo Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen.

Sopimuskausi alkaa 10.11.2017 ja päättyy 30.11.2019. Sopimuskausi kestää 26 kuukautta laskettuna edellisen sopimuskauden päättymisestä (30.9.2017). Sen kustannusvaikutus koko sopimuskaudella on keskimäärin 1,5 prosenttia vuositasolla. Paikallisesti jaettavan erän suuruus on 60 prosenttia kokonaiskorotuksista.

Lisätietoja: työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen, Metsäteollisuus ry, puh. 040 503 2353

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsäteollisuus ry hyväksyi paperiteollisuuden työehtosopimuksen: Paikallinen sopiminen lisääntyy merkittävästi17.11.2017 14:50Tiedote

Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta hyväksyi tänään neuvottelutuloksen, joka koskee paperiteollisuuden työehtosopimusta. Merkittäviä uudistuksia ulkopuolisen työvoiman käyttöön ja seisokkikorvauksiin sisältävä työehtosopimus edistää paikallista sopimista. Muita teollisuudenaloja vastaava kustannusvaikutus myös vahvistaa viennin avausta.

Tutkimus: Metsäteollisuudella suuri kansantaloudellinen merkitys Suomessa – verokertymä lähes 4 miljardia euroa9.11.2017 08:43Tiedote

Metsäteollisuus tuottaa yhteiskunnalle merkittävää taloudellista hyötyä. Alan koko arvoketjun verokertymä oli vuonna 2014 lähes 4 miljardia euroa, johon sisältyy myös tärkeimmiltä hankintatoimialoilta ja metsätaloudesta karttuvista kantorahatuloista maksettavat verot. Veroeuroilla pyöritetään lukuisia työpaikkoja myös metsäsektorin ulkopuolella ja muualla yhteiskunnassa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.