Metsäteollisuus ry tuomitsee Pron toimihenkilöiden ulosmarssit; Ammattiliitto Pro syyllistymässä jälleen laittomaan lakkoiluun

Metsäteollisuus ry on tyrmistynyt Ammattiliitto Pron toiminnasta, sillä liitto näyttää ohjanneen jäsenensä laittomaan lakkoiluun useilla metsäteollisuuden tuotantolaitoksilla. Liitto olisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan syyllistymässä jälleen kerran työriitoihin liittyvän ilmoitusvelvollisuuden rikkomiseen.

Ammattiliitto Pron jäsenet ryhtyivät laittomiin ulosmarsseihin tiistaina illalla ja keskiviikkona aamulla metsäteollisuuden tuotantolaitoksilla ainakin Oulussa, Nokialla ja Tampereella. Liitto on julkisuudessa ilmoittanut ulosmarssien kestävän torstaihin, kunnes Ammattiliitto Pron jäsenten lakko alkaa. Näyttää siis ilmiselvältä, että liitto on masinoinut jäsentensä ulosmarssit.

Ulosmarssit on toteutettu tehtailla, jotka eivät ole Metsäteollisuus ry:n seitsenpäiväisen työsulun piirissä, joten Ammattiliitto Pron jäsenten kuuluisi hoitaa niissä normaaleja työtehtäviään.

–Ammattiliitto Pro halveksuu työtaisteluja koskevaa lainsäädäntöä sekä myös työriidan sovitteluprosessia. Ammattiliitto Pron toiminta on täysin tuomittavaa, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

Mikäli työnseisauksesta ei ilmoiteta 14 vuorokautta ennen sen alkamista, on toimenpide työriitalain vastainen. Tällaisia laittomia selkkauksia Ammattiliitto Pro järjesti metsäteollisuuden tehtailla vuonna 2011. Niistä hovioikeus tuomitsi joulukuussa 2018 silloisen Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Antti Rinteen henkilökohtaiseen sakkorangaistukseen sekä korvaamaan Metsäteollisuus ry:lle oikeudenkäyntikulut käräjä- ja hovioikeuskäsittelyyn liittyen.

Ammattiliitto Pro on käytännössä järjestänyt jäsentensä ulosmarssit vuorokautta etuajassa, mistä aiheutuu vahinkoja yhtiöille. Toimihenkilöjärjestö on ilmoittanut aloittavansa lakon metsäteollisuudessa vasta torstaina 13. helmikuuta.

Metsäteollisuus ry vauhdittaa työehtosopimuksen syntymistä työsululla, joka on käynnissä 12:lla paperi-, kartonki- ja selluteollisuuden tehtaalla. Ammattiliitto Pron jäseniin kohdistuva työsulku kestää seitsemän vuorokautta, ja päättyy 16. helmikuuta.

Metsäteollisuus ry tavoittelee paperi-, kartonki- ja selluteollisuuden toimihenkilösopimuksen neuvotteluissa kilpailukykyä parantavia työehtoja. Neuvotteluja Ammattiliitto Pron kanssa jatketaan keskiviikkona kello 18 valtakunnansovittelijan johdolla.

Lisätietoja

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, soittopyynnöt viestintäpäällikkö Sarianna Toivosen kautta p. 041 540 5868.

--

_______________________________________________________________________

Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?4.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomessa toimiva metsäteollisuus voi olla lähellä nollapäästöjä vuonna 2035 ja siitä eteenpäin jopa hiilinegatiivinen. Siirtyminen lähes päästöttömiin tehtaisiin on mahdollista, mutta onnistuminen edellyttää investointeja tukevaa toimintaympäristöä. Metsäteollisuus on pystynyt vähentämään CO2-päästöjään muuta Suomea nopeammin. Kokonaan fossiilittomiksi voidaan päästä investointien, ei rajoitusten kautta.

Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista; Tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy23.2.2020 14:38:15 EETTiedote

Sahoille ja vaneritehtaille on saatu uudet työehdot, kun Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan lauantaina antaman sovintoehdotuksen. Niin sanotut kiky-tunnit korvataan tuotannon kannalta paremmilla työaikaratkaisuilla. Lisäksi uudet työehdot sisältävät muita yritysten toimintamahdollisuuksia parantavia muutoksia