Metsäteollisuus ry:n ja Paperiliitto ry:n välinen neuvottelutilanne

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto ry ovat käyneet elokuun alusta neuvotteluja työehtosopimuksen uudistamisesta tuottavuuden parantamiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

Rakenteelliset uudistukset ovat välttämättömiä, sillä esimerkiksi paperin kysyntä vähenee ja tuotannossa on ylikapasiteettia päämarkkina-alueellamme Euroopassa. Metsäteollisuuden tavoitteena on varmistaa, että tuotanto ja työpaikat pysyvät Suomessa eivätkä siirry kilpailijamaihin.

Neuvottelut ovat olleet pysähdyksissä 20.9.2017 alkaen. Metsäteollisuus ry tiedotti samana päivänä, että se on halukas jatkamaan neuvotteluja työehtosopimuksesta. Seuraavaa neuvottelutapaamista ei kuitenkaan ole sovittu osapuolten välillä. Paperiliitto ry ei ole neuvotteluista poistumisensa jälkeen ollut yhteydessä Metsäteollisuus ry:n neuvottelijoihin.

Paperiteollisuuden työehtosopimuksen sopimuskausi päättyy 30.9.2017. Työehtosopimuksen mukaan sen määräykset ovat kuitenkin voimassa siihen saakka, kunnes uusi sopimus on tehty tai sopimusneuvottelut muuten ovat päättyneet. Myös työrauhavelvoite on voimassa niin kauan, kunnes jompikumpi osapuoli ilmoittaa toiselle osapuolelle neuvottelut päättyneiksi. Kumpikaan osapuoli ei ole antanut tällaista ilmoitusta.

Metsäteollisuus ry haluaa luonnollisesti jatkaa neuvotteluita työehtosopimuksesta.

Metsäteollisuus ry ei tässä vaiheessa edellä kerrotun lisäksi kommentoi työehtosopimusneuvotteluiden sisältöä tai aikatauluja.

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.