Metsäteollisuus ry:n ja Paperiliitto ry:n välinen neuvottelutilanne

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto ry ovat käyneet elokuun alusta neuvotteluja työehtosopimuksen uudistamisesta tuottavuuden parantamiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

Rakenteelliset uudistukset ovat välttämättömiä, sillä esimerkiksi paperin kysyntä vähenee ja tuotannossa on ylikapasiteettia päämarkkina-alueellamme Euroopassa. Metsäteollisuuden tavoitteena on varmistaa, että tuotanto ja työpaikat pysyvät Suomessa eivätkä siirry kilpailijamaihin.

Neuvottelut ovat olleet pysähdyksissä 20.9.2017 alkaen. Metsäteollisuus ry tiedotti samana päivänä, että se on halukas jatkamaan neuvotteluja työehtosopimuksesta. Seuraavaa neuvottelutapaamista ei kuitenkaan ole sovittu osapuolten välillä. Paperiliitto ry ei ole neuvotteluista poistumisensa jälkeen ollut yhteydessä Metsäteollisuus ry:n neuvottelijoihin.

Paperiteollisuuden työehtosopimuksen sopimuskausi päättyy 30.9.2017. Työehtosopimuksen mukaan sen määräykset ovat kuitenkin voimassa siihen saakka, kunnes uusi sopimus on tehty tai sopimusneuvottelut muuten ovat päättyneet. Myös työrauhavelvoite on voimassa niin kauan, kunnes jompikumpi osapuoli ilmoittaa toiselle osapuolelle neuvottelut päättyneiksi. Kumpikaan osapuoli ei ole antanut tällaista ilmoitusta.

Metsäteollisuus ry haluaa luonnollisesti jatkaa neuvotteluita työehtosopimuksesta.

Metsäteollisuus ry ei tässä vaiheessa edellä kerrotun lisäksi kommentoi työehtosopimusneuvotteluiden sisältöä tai aikatauluja.

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsäteollisuus ry hyväksyi paperiteollisuuden työehtosopimuksen: Paikallinen sopiminen lisääntyy merkittävästi17.11.2017 14:50Tiedote

Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta hyväksyi tänään neuvottelutuloksen, joka koskee paperiteollisuuden työehtosopimusta. Merkittäviä uudistuksia ulkopuolisen työvoiman käyttöön ja seisokkikorvauksiin sisältävä työehtosopimus edistää paikallista sopimista. Muita teollisuudenaloja vastaava kustannusvaikutus myös vahvistaa viennin avausta.

Tutkimus: Metsäteollisuudella suuri kansantaloudellinen merkitys Suomessa – verokertymä lähes 4 miljardia euroa9.11.2017 08:43Tiedote

Metsäteollisuus tuottaa yhteiskunnalle merkittävää taloudellista hyötyä. Alan koko arvoketjun verokertymä oli vuonna 2014 lähes 4 miljardia euroa, johon sisältyy myös tärkeimmiltä hankintatoimialoilta ja metsätaloudesta karttuvista kantorahatuloista maksettavat verot. Veroeuroilla pyöritetään lukuisia työpaikkoja myös metsäsektorin ulkopuolella ja muualla yhteiskunnassa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.