Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Hämälä: Suomen metsäteollisuuden tulevaisuuden menestys perustuu vastuullisuuteen ja uusiutumiseen

Metsäteollisuus ry viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuottaan. Toimiala on vahvassa kasvussa ja uusi vuosisata käynnistyy positiivisissa näkymissä. Teollisuuden kilpailukyvystä on pidettävä joka päivä huolta, jotta menestys ja uusiutuminen jatkuu tulevaisuudessakin.

Metsäteollisuus julkaisi ensimmäisen kerran alan yhteiset vastuullisuussitoumukset vuonna 2013. Nyt sitoumukset on päivitetty kuvaamaan ja ohjaamaan alan kehittymistä ja toimintaa. Uudistetut vastuullisuussitoumukset julkistettiin 6.3.2018 Metsäteollisuus ry:n seminaarissa, jossa keskusteltiin metsäteollisuuden tulevaisuuden menestystekijöistä.

"Vastuullisuus on läsnä metsäteollisuuden jokapäiväisessä arjessa. Metsäteollisuus on kehittänyt toimintaansa vuosikymmenien aikana määrätietoisesti niin taloudellisen, sosiaalisen kuin ympäristövastuun saralla. Olemme sitoutuneet jatkamaan tätä kehitystyötä", sanoo Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Ilkka Hämälä.

Metsäteollisuus on hyvä esimerkki siitä, miten yhteistyö ja kumppanuudet eri toimijoiden välillä johtavat alan uusiutumiseen.

"Uusiutumisen edellytyksenä on, että nykyinen teollisuus säilyy elinvoimaisena ja toimintaympäristö kilpailukykyisenä. Se synnyttää uutta liiketoimintaa sekä investointeja ja hyvinvointia Suomeen".

"Kansainvälisessä kilpailussa menestyvät ja hyvin kannattavat yritykset myös investoivat ja tuovat hyvinvointia Suomeen. Kilpailijamaat houkuttelevat teollisuusyrityksiä monin eri tavoin, muun muassa alentamalla yhteisöverokantaa ja huolehtimalla kansainvälisesti tasapuolisesta energiaverotuksesta. Monet maat pitävät huolen myös siitä, että muutkaan energia- ja elinkeinopoliittiset instrumentit eivät aseta investoinneille esteitä. Näin pitää olla myös Suomessa".

Työmarkkinoilla metsäteollisuuden neuvottelukierros on nyt takana.

"Jatkamme tulevaisuudessakin työehtosopimusten uudistamista yhdessä sopimuskumppaneittemme kanssa niin, että saamme suomalaisen teollisuuden toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä parannettua. Tavoitteemme on pitää tuotanto ja työpaikat Suomessa ja samalla myös houkutella tänne uusia investointeja. Koska yrityksillä on erilaiset tarpeet, on niihin pystyttävä jatkossa vastaamaan paremmin viemällä sopimista yritys- ja toimipaikkatasolle, missä asiat osataan parhaiten ratkaista", muistuttaa Hämälä.

Tiedotteen liitteenä on metsäteollisuuden uudistetut vastuullisuussitoumukset 2025.

Jaana Lindman, viestintäpäällikkö, 040 709 1920

Jaana Lindman, Communications Manager, mobile +358 40 709 1920