Metsäteollisuus työllistää muuallakin kuin metsässä – investoinnit lisäävät kiinnostusta alaan

Nuorten mielikuvat metsäteollisuuden töistä rajoittuvat usein metsässä tapahtuvaan työhön: fyysisesti raskas metsurintyö tai itsenäinen motokuskin työ muodostavat kuitenkin vain osan alan työtehtävistä.

Metsäteollisuuden työntekijöistä eläköityy neljännes seuraavan kymmenen vuoden aikana. Eläköityminen yhdessä uusien investointien kanssa luo metsäteollisuuteen työpaikkoja. Nämä mahdollisuudet kiinnostavat myös yläkoululaisia.

Metsäteollisuuden yhteinen Mahdollisuuksien metsä – Suomen suurin työpaikka -koulukampanja järjestetään marraskuussa viidettä kertaa ja mukana on ennätykselliset 388 koulua. Yrityslähettiläät ympäri Suomen kiertävät kertomassa 9.-luokkalaisille metsäalasta, sen opiskelu- ja työmahdollisuuksista ja tuotteista.

Urapolkuja on monenlaisia ja erilaista osaamista tarvitaan. Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten työntekijöistä suurimmalla osalla on tekniikan tutkinto, mutta käytännössä melkein millä tahansa koulutuksella voi avautua ura metsäteollisuudessa. Työtehtäviä on monenlaisia, joten tarvitaan myös paljon erityyppistä osaamista.

– Kouluvierailu tuo työelämän hetkeksi lähemmäs nuoria ja metsäteollisuuden ammattilaiselta kysytäänkin usein kaikkea mahdollista työtehtävien sisällöstä palkkaukseen. Vierailuja pyydetään vuosi vuodelta enemmän. Päivä on varmasti poikkeuksellinen oppitunti nuorille, mutta samalla virkistävän erilainen työpäivä metsäalan ammattilaiselle, kertoo asiantuntija Paavo Lyytikäinen Metsäteollisuus ry:stä.

Uudet tuotteet herättävät uteliaisuutta

Yrityslähettiläillä on mukana tuotesalkku, joka sisältää parisenkymmentä esimerkkiä puusta valmistettavista tuotteista. Tuotteiden laaja kirjo on usein yllätys myös opettajille. Salkku tuotteineen jää koululle oppilaiden työstettäväksi.

– Kenties eniten ihmetystä aiheuttaa sellofaani, ja oppilaat ihmettelevät kuinka puusta saadaan tehtyä läpinäkyvää kalvoa. Uusista tuotteista keskustelua syntyy esimerkiksi puukuitupohjaisista kankaista sekä erilaisista muovia korvaavista käyttömuodoista, kertoo Lyytikäinen.

Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjassa on mukana yhdeksän Metsäteollisuus ry:n jäsenyritystä: DS Smith Packaging Finland Oy, Kotkamills Oy, Metsä Group, Pölkky Oy, Sappi Finland I Oy, Stora Enso Oyj, Tornator Oyj, UPM Kymmene Oyj ja Versowood Oy. Suomen Metsäyhdistys on vastannut tuotesalkkujen kokoamisesta.

Paavo Lyytikäinen, asiantuntija (vetovoima ja osaaminen), Metsäteollisuus ry, p. 040 574 2688, paavo.lyytikainen@forestindustries.fi

Martta Fredrikson, tiedottaja, Metsäteollisuus ry, p. 040 687 1686, martta.fredrikson@forestindustries.fi

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.