Metsien hiilinielusta äänestettiin – Euroopan parlamentti päätyi oikeaan lopputulokseen

Euroopan parlamentin mielestä puunkäyttöä voidaan tulevaisuudessa lisätä, mikäli myös metsävarat jatkavat kasvuaan. Metsäteollisuus on parlamentin linjaukseen tyytyväinen. Jatkossa on tärkeää, että myös jäsenvaltioiden välisistä neuvotteluista saadaan Suomelle myönteinen tulos.

Euroopan parlamentin tänään 13.9. pidetyssä metsien hiilinielua koskevassa äänestyksessä menestyi esitys, joka varmistaa metsävarojen karttumisen myös jatkossa. Esitys mahdollistaa myös metsävarojen lisääntyvän käytön ilman, että siitä seuraa jäsenmaille päästösanktioita.

Euroopan komission ja parlamentin ympäristövaliokunnan esitykset olisivat merkinneet, että jäsenvaltioiden metsävarojen pitäisi kasvaa yhtä vauhdikkaasti kuin lähimenneisyydessä. Erityisesti Suomelle tämä lähestymistapa on epäoikeudenmukainen, sillä tuohon ajanjaksoon osuivat sekä lama että metsäteollisuuden rakennemuutoksen vuodet. Tämän vuoksi metsävaroja jäi käyttämättä epätavallisen paljon. Vastaavaa tilannetta ei tietenkään pidä asettaa tavoitteeksi tulevaisuuteen.

Myös tulevista neuvotteluista on varmistettava myönteinen tulos

Nielupolitiikka on monesta näkökulmasta Suomelle aivan keskeistä. Lisääntyvä puunkäyttö tarjoaa mahdollisuudet päästövähennyksiin, uusiutuvan energian lisäämiseen sekä vahvaan talouteen – eli kestävään kehitykseen. Olisi kestämätöntä, mikäli nielupolitiikka ohjaisi puunkäytön myönteiset talous-, työllisyys- ja ympäristövaikutukset Euroopan ulkopuolelle.

– Parlamentissa ymmärrettiin lopulta, että Euroopalla on merkittävät metsävarat ja että ne ovat edelleen kasvussa. Tästä iso kiitos kuuluu suomalaisille europarlamentaarikoille, joista valtaosa äänesti oikein ja joista ilahduttavan moni otti suuren roolin ja vaikutti oikean näkemyksen syntymiseen, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Jatkoprosessissa on EU:n jäsenmaiden kesken löydettävä kokonaisratkaisu, jonka myötä Suomi voi ilman sanktioiden uhkaa käyttää puuta kuten kansallisissa strategioissa on kaavailtu. Komission vakuutteluiden mukaan nielupolitiikan tarkoitus ei ole sotkea jäsenvaltioiden suunnitelmia. Nyt on saatava varmuus siitä, ettei niin voi käydä edes vahingossa.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 6600, timo.jaatinen@forestindustries.fi

Energia- ja ilmastopäällikkö Ahti Fagerblom, Metsäteollisuus ry, puh. 040 820 9763, ahti.fagerblom@forestindustries.fi

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsäteollisuus ry hyväksyi paperiteollisuuden työehtosopimuksen: Paikallinen sopiminen lisääntyy merkittävästi17.11.2017 14:50Tiedote

Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta hyväksyi tänään neuvottelutuloksen, joka koskee paperiteollisuuden työehtosopimusta. Merkittäviä uudistuksia ulkopuolisen työvoiman käyttöön ja seisokkikorvauksiin sisältävä työehtosopimus edistää paikallista sopimista. Muita teollisuudenaloja vastaava kustannusvaikutus myös vahvistaa viennin avausta.

Tutkimus: Metsäteollisuudella suuri kansantaloudellinen merkitys Suomessa – verokertymä lähes 4 miljardia euroa9.11.2017 08:43Tiedote

Metsäteollisuus tuottaa yhteiskunnalle merkittävää taloudellista hyötyä. Alan koko arvoketjun verokertymä oli vuonna 2014 lähes 4 miljardia euroa, johon sisältyy myös tärkeimmiltä hankintatoimialoilta ja metsätaloudesta karttuvista kantorahatuloista maksettavat verot. Veroeuroilla pyöritetään lukuisia työpaikkoja myös metsäsektorin ulkopuolella ja muualla yhteiskunnassa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.