Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Mhy Pohjois-Savon Arto Kosunen Vuoden Kympiksi

MTK:n metsäjohtokunta on valinnut Vuoden Kympiksi kenttäpäällikkö Arto Kosusen metsänhoitoyhdistys Pohjois-Savosta.

Valinnassa korostettiin erityisesti ansioita metsänomistajien etujen ajamisessa sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelussa. Valinnassa otettiin huomioon myös metsänhoitoyhdistyksen ja toimihenkilön itsensä saama asiakaspalaute.

Arto Kosunen hoitaa kiinteistönvälitystä ja sukupolvenvaihdosneuvontaa koko yhdistyksen alueella. Kosusen ansioiksi todettiin mm. “täyden palvelun tavat”, jäsenten vaaliminen, yksityiskohtien ja isompien kokonaisuuksien tasapainoinen hallinta, auttavaisuus sekä kokemus useista erilaisista toimihenkilötehtävistä. Kosunen on oman yhdistyksensä avainhenkilöitä.

Vuoden Kymppi on metsänhoitoyhdistysketjun tunnustus, jonka MTK:n metsäjohtokunta myöntää toista kertaa tänä vuonna. Kympiksi valitaan joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistys ja joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistyksen toimihenkilö tai tiimi.

Vuoden Kympille annettiin tunnustuspalkinnoksi Veli Ähtävän taulu Hiljaisuuden laulu.

Voittaja julkistettiin ja tunnustus luovutettiin MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa 31.10.2017.

Metsäjohtokunnan sihteeri Anna-Rosa Asikainen puh. 040 920 9858
Vuoden Kymppi Arto Kosunen puh. 0400 725 293

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.