Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Mhy Ylä-Lapin toiminnanjohtaja Annakaisa Heikkonen on Vuoden Kymppi

Vuoden Kymppi on metsänhoitoyhdistysten tunnustus ansiokkaasta metsänomistajien etujen ajamisesta sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelusta.

Annakaisa Heikkonen on toiminut esimerkillisesti edunvalvojana ja tietoisuuden lisääjänä puunhankintayritysten uusista FSC-sertifiointiin liittyvistä vaatimuksista. Ainoana ja uunituoreena Metsänhoitoyhdistys Ylä-Lapin työntekijänä hän on ollut kovan paineen alla säilyttäen kuitenkin asiallisen ammattilaisen otteen. Heikkonen on ollut suurena apuna koko metsänhoitoyhdistysketjulle selvittäessään FSC-sertifioinnin kontrolloituun puuhun liittyviä faktoja.

”FSC-sertifioinnin mukainen kontrolloitu puu on vaikuttanut eniten puukauppoihin ja yksityismetsäomistajiin saamelais- ja poronhoitoalueella. Heikkonen on pystynyt toimimaan sekä yksityismetsänomistajien edunvalvojana että sillanrakentajana teollisuuteen ja poronomistajiin päin”, perusteluissa kehutaan.

”Alle vuoden metsänhoitoyhdistyksessä toimineena Vuoden Kympiksi nimittäminen tuntuu erityisen hienolta. Samalla tunnustus on kuin lämmin tervetulotoivotus metsänomistajien edunvalvonnan riveihin”, iloitsee Heikkonen.

Vuoden Kymppi valittiin tänä vuonna neljättä kertaa. MTK:n metsäjohtokunta valitsee Vuoden Kympiksi joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistyksen ja joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistyksen toimihenkilön tai tiimin, ja tällä kertaa vuorossa oli siis toimihenkilö.

Voittaja julkistettiin ja palkittiin 30.10. pidetyssä metsävaltuuskunnan kokouksessa Espoossa. Palkinnoksi Heikkonen sai puisen Aarni-rannekellon sekä matkalahjakortin Matkamaalle.fi-jäsenyrityksessä käytettäväksi.

Metsäjohtokunnan sihteeri Anna-Rosa Asikainen, puh. 040 920 9858
Mhy Ylä-Lapin toiminnanjohtaja Annakaisa Heikkonen, puh. 040 136 0940

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.