Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Mhy Ylä-Lapin toiminnanjohtaja Annakaisa Heikkonen on Vuoden Kymppi

Vuoden Kymppi on metsänhoitoyhdistysten tunnustus ansiokkaasta metsänomistajien etujen ajamisesta sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelusta.

Annakaisa Heikkonen on toiminut esimerkillisesti edunvalvojana ja tietoisuuden lisääjänä puunhankintayritysten uusista FSC-sertifiointiin liittyvistä vaatimuksista. Ainoana ja uunituoreena Metsänhoitoyhdistys Ylä-Lapin työntekijänä hän on ollut kovan paineen alla säilyttäen kuitenkin asiallisen ammattilaisen otteen. Heikkonen on ollut suurena apuna koko metsänhoitoyhdistysketjulle selvittäessään FSC-sertifioinnin kontrolloituun puuhun liittyviä faktoja.

”FSC-sertifioinnin mukainen kontrolloitu puu on vaikuttanut eniten puukauppoihin ja yksityismetsäomistajiin saamelais- ja poronhoitoalueella. Heikkonen on pystynyt toimimaan sekä yksityismetsänomistajien edunvalvojana että sillanrakentajana teollisuuteen ja poronomistajiin päin”, perusteluissa kehutaan.

”Alle vuoden metsänhoitoyhdistyksessä toimineena Vuoden Kympiksi nimittäminen tuntuu erityisen hienolta. Samalla tunnustus on kuin lämmin tervetulotoivotus metsänomistajien edunvalvonnan riveihin”, iloitsee Heikkonen.

Vuoden Kymppi valittiin tänä vuonna neljättä kertaa. MTK:n metsäjohtokunta valitsee Vuoden Kympiksi joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistyksen ja joka toinen vuosi metsänhoitoyhdistyksen toimihenkilön tai tiimin, ja tällä kertaa vuorossa oli siis toimihenkilö.

Voittaja julkistettiin ja palkittiin 30.10. pidetyssä metsävaltuuskunnan kokouksessa Espoossa. Palkinnoksi Heikkonen sai puisen Aarni-rannekellon sekä matkalahjakortin Matkamaalle.fi-jäsenyrityksessä käytettäväksi.

Metsäjohtokunnan sihteeri Anna-Rosa Asikainen, puh. 040 920 9858
Mhy Ylä-Lapin toiminnanjohtaja Annakaisa Heikkonen, puh. 040 136 0940

Valtionvarainministeriön budjettiesitys viitoittaa tietä kestävään elpymiseen – biotalouteen löydettävä lisää paukkuja13.8.2020 14:46:06 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) kantaa huolta valtiontalouden velkaantumisesta, mutta näkee, että tässä tilanteessa elvyttävä budjetti on ainoa vaihtoehto. Hallituksen satsaukset biotalouden mahdollistamaan talouskasvuun ja kestävään elvytykseen jäivät valtionvarainministeriön budjettiesityksessä kuitenkin vajaiksi. Maatalouden äärimmäisen heikko kannattavuus ei kestä minkäänlaisia kustannuksia lisääviä valtion toimia. Näistä on ehdottomasti pidättäydyttävä.

Avomaan kasvissadot parhaimmillaan10.8.2020 12:06:37 EESTTiedote

Avomaalla kasvisten satokausi alkoi keväällä hitaanlaisesti hallaöiden takia, mutta istutuksia ajoittamalla päästiin hyvin eteenpäin. Kesäkuun helteet rasittivat jonkin verran varsinkin salaattikasveja. Heinäkuu puolestaan tarjosi poikkeuksellisen viileää säätä ja sateita, jolloin kasvu hidastui. Toisaalta monet kasvikset, varsinkin kaalit kasvavat viileässä hyvälaatuisina, ja niistä tulee meheviä. Lämpöä vaativat kasvikset, kuten avomaan kurkut ja kesäkurpitsa, kasvoivat heinäkuussa melko hitaaseen tahtiin.

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.