Mia Kankimäen Naiset joita ajattelen öisin -kirjan oikeudet myyty Yhdysvaltoihin ja Saksaan

Syksyn puhutuimmaksi nousseen Mia Kankimäen Naiset joita ajattelen öisin -kirjan oikeudet on myyty Hollantiin, Saksaan ja Yhdysvaltoihin. Genrerajoja rikkovassa kirjassa on piirteitä sekä kauno- että tietokirjallisuudesta.

Mia Kankimäen (s. 1971) syyskuussa ilmestynyt Naiset joita ajattelen öisin -kirja on herättänyt ulkomaisten kustantamoiden kiinnostuksen. Kirjassa Kankimäki matkustaa inspiroivien historiallisten naisten, yönaisten, jalanjäljissä muun muassa Afrikkaan, Italiaan ja Japaniin.

Elämäkerran ja matkapäiväkirjan piirteitä yhdistelevässä teoksessa päästään tutustumaan muun muassa Karen Blixenin, Isabella Birdin, Lavinia Fontanan ja Yayoi Kusaman elämään ja ajatuksiin.

”Jos olen täysin rehellinen, Naiset joita ajattelen öisin oli ainoa kirja, jonka kanssa palasin messuilta innostuneena”, paljastaa Ira Silverberg Pohjois-Amerikan oikeudet ostaneelta Simon & Schusterilta.

Naiset joita ajattelen öisin on Kankimäen toinen kirja. Vuonna 2013 ilmestynyt esikoisteos Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin on käännetty italiaksi ja viroksi. Teos palkittiin Helmet-kirjallisuuspalkinnolla ja Mondo-lehden Vuoden matkakirja -palkinnolla.

Kankimäen kirjojen ulkomaanoikeuksia edustaa suomalainen Elina Ahlback Literary Agency.

Vedos- ja haastattelupyynnöt: Piia Väisänen, piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Elina Ahlback Literary Agency: Elina Ahlback, elina@ahlbackagency.com, p. 0400-548 402

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kirjailijakuva: Tiedotteen liittenä. Kuvaaja: Tommi Tuomi.

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä