Miapetra Kumpula-Natri: ”Arvoisa komissaariehdokas, aiotteko varmistaa jatkossakin huolettomat verkkovierailut kansalaisille?"

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri vaati ranskalaiselta komissaarikandidaatilta, Sylvie Goulardilta, selkeitä ja nopeita toimia huippunopeiden verkkoyhteyksien sekä 5G:n saamiseksi Eurooppaan. Kumpula-Natri kiinnitti myös huomiota Euroopassa laajasti pidettyyn roaming-maksujen poistamiseen EU:ssa.

– Ulkomailla on viimeiset vuodet saanut huolettomasti käyttää verkkovierailuja ollessaan toisessa EU-massa, kiitos EU:n. Kotiin palaetssa ei ole tarvinnut jännittää yllättäviä laskuja. Nyt sääntely on kuitenkin päättymässä muutamassa vuodessa. Aiotteko te komissaarina jatkaa tarvittaessa sääntelyä, jotta voimme varmistaa jatkossakin alhaiset hinnat kansalaisille, roaming-päätöksessä parlamentin kannasta vastannut Kumpula-Natri kysyi Goulardilta komissaarikuulemisessa.

Suoraa vastausta ehdokkaalta ei Kumpula-Natri kysymykseensä saanut, mutta komissaariehdokas lupasi varovasti paneutua kysymykseen.

Ko­mis­saa­ri­pa­la­pe­li hui­pen­tuu seu­raa­van kah­den vii­kon ai­ka­na, kun europarlamentti on ajajan paikalla Euroopan komission komissaarien valitsemisessa. Par­la­ment­ti selvittää ja grillaa, ovat­ko Ur­su­la von der Ley­e­nin ko­mis­saa­rieh­dok­kaat so­vel­tu­via teh­tä­viin­sä. Parlamentin oikeudellisten asioiden valiokunta ehti jo pysäyttää sekä unkarilaisen että romanialaisen kandidaatin.

Parlamentissa päätty juuri ranskalaisen Goulardin kuuleminen. Hänen laajaan salkkuunsa kuuluu muun muassa EU:n sisämarkkinat, digitalisaatio, avaruus sekä puolustus. Miapetra Kumpula-Natri toimii yhtenä S&D-ryhmän kysyjänä. Kumpula-Natri huomautti myös, miten paraikaa EU ulkoistaa työtä, innovaatioita ja sovelluksia pois eurooppalaisilta ulkomaisille digijäteille.

– Meidän täytyy saada Euroopan digitaaliset sisämarkkinat huippuvireeseen, kehittää uusia teknologioita, sovelluksia ja tekoälyä luodaksemme uutta töitä ja taistelleksamme ilmastonmuutosta vastaan. Ilman toimivia, kattavia ja huippunopeita kuituyhteyksiä tämä ei ole mahdollista, Kumpula-Natri huomautti.

– Samalla meidän päättäjien on huolehdittava, että kaikilla eurooppalaisilla, asuinpaikkaan tai varallisuuteen katsomatta, on mahdollisuus hyödyntää nykyisiä ja tulevaisuuden palveluita. Kuinka sinä aiot edistää nopeiden verkkojen käyttämistä Euroopassa? Onko sinulla konkreettista suunntelmaa? Kuinka monta päivää aiot konkreettisesti viettää viikosta digiasioiden parissa?

Kumpula-Natri olikin kuulemisessa huolestunut, riittääkö Goulardin aika monen vastuualueen alla kehittämään Euroopan tulevien työpaikkojen kohtalonkysymystä, digitalisaatiota.

Miapetra Kumpula-Natri harmitteli tuoreeltaan, ettei saanut Goulardilta konkreettisia vastauksia esittämiinsä kysymyksiin. Seuraavaksi europarlamentin poliittiset ryhmät kokoontuvat päättämään valiokunnassa, hyväksytäänkö Goulardin komissaariksi. Lopulta Europarlamentti vielä hyväksyy tai hylkää koko Ursula vond er Leyenin komission parlamentin täysistunnossa.

Kutsu medialle: Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin ”State of European Union” -seminaari torstaina 26.09.2019 klo 17 Helsingissä23.9.2019 11:13:55 EESTKutsu

EU:ssa eletään mielenkiintoisia aikoja, kun uusi parlamentti on valittu ja komissaarikandidaattien kuulemiset lähestyvät europarlamentissa. Vahvistuuko vai mureneeko Euroopan Unioni? Olette lämpimästi tervetulleita europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri järjestämään perinteiseen ”State of European Union” -seminaariin torstaina 26.09.2019 klo 17 alkaen Helsingissä Allas Sea Poolilla.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: "Tämä on tärkeää kuulla, ennen kuin päätän, mitä nappia EU-komission kohtalosta painan"17.9.2019 14:45:00 EESTTiedote

Europarlamentti hyväksyy tai hylkää lokakuussa Ursula von der Leyenin komission ja sen ohjelman. Ennen lopullista äänestystä europarlamentti ja mepit tenttaavat tiukasti komissaarikandidaatteja. Europarlamentaarikko, Suomen S&D delegaation puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri peräänkuuluttaa nimitettyjä komissaariehdokkaita esittelemään konkreettiset askeleet Ursula von der Leyenin kesällä esittelemistä lupauksista.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Euroopalle demarisuuntaa komission kautta3.9.2019 15:01:11 EESTBlogi

Viime viikolla umpeutui EU:n jäsenvaltioiden määräaika esittää komissaarikandidaattinsa. S&D-ryhmän Suomen delegaation puheenjohtaja, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee kirjoituksessaan, miten EU-komissaariehdokkaista peräti kymmenellä on suurella todennäköisyydellä poliittinen koti sosialidemokratiassa. Kumpula-Natrin analyysi on seuraava: EU:ssa päästään aimo harppaus kohti tasapainoisempaa politiikkaa.

MEP Eero Heinäluoma parlamentin demariryhmän johtoon19.6.2019 17:39:53 EESTTiedote

Vastavalittu Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) valittiin tänään yksimielisesti Sosialistien & Demokraattien -ryhmän taloudenhoitajaksi ja byroon jäseneksi. Heinäluoma nousee näin parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johtoryhmään ja yhdeksi parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista. - Uutena meppinä olen iloinen, että minut on nimitetty tähän vastuulliseen tehtävään ja pääsen heti kiinni Euroopan parlamentin poliittisen toiminnan ytimeen, toteaa Heinäluoma. - Vastuullinen varainhoito on vastuullista EU-politiikkaa. On tärkeää, että EU:n resurssit tukevat kestävää kehitystä ja oikeudenmukaista ja solidaarista Eurooppaa. 156 jäsenisen S&D-ryhmän johtoryhmään kuuluu ryhmän puheenjohtajaksi eilen valittu espanjalainen Iratxe García Pérez, yhdeksän varapuheenjohtajaa sekä taloudenhoitaja. Johtoryhmä vastaa S&D-ryhmän politiikasta ja toiminnasta seuraavien vuosien aikana. Äänikuninkaaksi noussut Heinäluoma valittiin Euroopan parlamenttiin toukokuussa 2019. H