Miapetra Kumpula-Natri: Komissiolta rohkea päätös kesäajasta

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee perjantaina julkitulleista tiedoista, jonka mukaan Euroopan komissio aikoo esittää kellojen siirtämisen lopettamista ja jäämistä kesäaikaan. Komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker kommentoi asiaa tänään saksalaiselle ZDF-kanavalle.

– Kansalaisten selkeä enemmistö niin Suomessa kuin muualla Euroopassa haluaa luopua turhasta kellojensiirtelystä, joka on asiantuntijoiden mukaan jopa terveydelle haitallista, Kumpula-Natri sanoo.

Parlamentti hyväksyi alkuvuodesta kannanoton, jossa suositeltiin kesäajasta luopumista. Päätöslauselman takana oli eri puolueiden meppien muodostama ryhmä, jossa olivat mukana myös lähes kaikki suomalaismepit.

– Olemme tehneet muiden meppien kanssa paljon töitä saadaksemme parlamentista tukea asialle. Ja kyllä suomalaisella kansalaisaloitteella on ollut iso vaikutus siihen, että tämä asia on ylipäätään noussut politiikan asialistalle, Kumpula-Natri sanoo.

On vielä epäselvää, minkälainen komission varsinainen esitys tulee olemaan. Kumpula-Natrin mukaan on myös tärkeää selvittää vaikutukset tarkasti ja tarvittaessa huolehtia muutoksesta syntyvien haittojen minimoimisesta.

– Nyt työ vasta alkaakin. Tämä ja seuraava parlamentti ja komissio saavat käydä vielä monta keskustelua, ennen kuin kellon viisarit voi jättää rauhaan, Kumpula-Natri sanoo.

Lisätietoja:
Miapetra Kumpula-Natri

SDP:n puheenjohtaja Rinne palasi Suomeen11.1.2019 21:42Tiedote

Matkallaan Espanjassa sairastunut SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja hänen vaimonsa Heta Ravolainen-Rinne ovat palanneet turvallisesti Suomeen perjantai-iltana. Puheenjohtaja Rinteen toipuminen on edennyt, mutta hän jatkaa toipumista sairaalahoidossa myös kotimaassa. Rinne joutui Espanjassa sairaalahoitoon vakavan keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen vaimo oli sairaalahoidossa hengitystieinfektion takia. Aiemmin tällä viikolla ilmoitettiin, että Rinne on sairauslomalla tammikuun loppuun asti. Arvio sairausloman kestosta on edelleen sama. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtajan viestintävastaava

SDP:n puheenjohtaja Rinne sairauslomalla tammikuun7.1.2019 15:56Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on sairauslomalla tammikuun ajan. Rinteen vointi on parantunut ja hänen arvioidaan palaavan töihin helmikuun alussa. Rinne joutui Espanjan lomamatkallaan sairaalahoitoon keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen puoliso on edelleen sairaalahoidossa. Toipuminen keuhkokuumeesta estää toistaiseksi puheenjohtaja Rinteen lentomatkustamisen. Rinne ja hänen puolisonsa joutuvat jatkamaan toipumistaan Espanjassa, kunnes he ovat matkustuskuntoisia. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen viestintävastaava

Kutsu medialle: SDP:n Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä7.1.2019 14:54Tiedote

Hyvä median edustajan, lämpimästi tervetuloa SDP:n ja TSL:n Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä -seminaariin: AIKA: 9.1. kello 12-16 PAIKKA: Tiedekulma (Yliopistonkatu 4, Helsinki) Suomalainen korkeakoulujärjestelmä on ollut muutoksen kourissa jo kymmenen vuoden ajan. Viimeisen hallituskauden aikana on supistettu merkittävästi korkeakoulujen rahoitusta ja muutettu rahoitusehtoja. Samanaikaisesti on puhuttu tieteentekijöiden aivovuodosta ulkomaille tai tieteentekijöiden epämääräisistä työoloista. Myös opiskelijoiden opintotukea on leikattu ja lainaosuutta kasvatettu. Koulutuksen järjestäjien on täytynyt miettiä uudestaan kolmen päätehtävänsä toteuttamista. Mikä on korkeakoulujen tulevaisuus Suomessa? Keskustelemassa: Arvoisa Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen Opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen Arene ry toiminnanjohtaja Petri Lempinen VTT:n älykkään teollisuuden ja energiajärjestelmien -yksikö

SDP:n Skinnari ja Torsti ehdottavat kansallisten, yritysvetoisten innovaatiokeskusten perustamista2.1.2019 07:25Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari ja kansanedustaja Pilvi Torsti vaativat seuraavalta hallitukselta mittavia toimia suomalaisen tutkimus- ja innovaatiokulttuurin edistämiseksi. Suomen tulee tavoitella TKI-toimintaympäristönä kärkipaikkaa maailmassa. Seuraavan hallituksen on laadittava pitkän aikavälin suunnitelma, jolla tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen taso nostetaan 4 prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä.