Miapetra Kumpula-Natri: Perussuomalaiset siirtyivät äärioikealle

Eurokriittisten voimien yhdistyminen Euroopan parlamentissa epäonnistui.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin mukaan eurokriittisten voimien yhdistyminen Euroopan parlamentissa epäonnistui. Torstaina muodostettu uusi "Identity and Democracy" -ryhmä perustuu parlamentissa jo istuneeseen ENF-ryhmään, joka rakentuu Italian ja Ranskan äärioikeistolaisten ryhmien varaan.

– Voidaan sanoa, että paljon hehkutetusta suuresta ryhmästä tuli varsinainen pannukakku. Ryhmä jää selvästi ennakoitua pienemmäksi, Kumpula-Natri sanoo.

Kumpula-Natri on huolestunut siitä, että Perussuomalaiset on siirtynyt ryhmään liittymisen myötä entistäkin enemmän kohti äärioikeaa laitaa. Eurokriittisistä puolueista syntyy muita ryhmiä, joihin tulevat kuulumaan mm. Ruotsidemokraatit ja Nigel Faragen Brexit-puolue. Perussuomalaisten valinta on eurokriittisten joukossa kaikkein äärimmäisenä oikealla.

– Perussuomalaiset ovat tehneet pitkän matkan Timo Soinin populismista parlamentin äärilaidalle. Nyt he ovat osana kovaa sakkia, jonka Venäjä-politiikka on esimerkiksi hyvin epäilyttävää, Kumpula-Natri sanoo.

Kumpula-Natri on huolestunut, että suomalaiset euroedustajat ovat halunneet liittyä ryhmään, joka kyseenalaistaa EU:n perusarvot, ihmisoikeudet ja oikeusvaltiokehityksen.

Lisätietoja:

Miapetra Kumpula-Natri, +358 50 511 3004

Kutsu medialle: Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin ”State of European Union” -seminaari torstaina 26.09.2019 klo 17 Helsingissä23.9.2019 11:13:55 EESTKutsu

EU:ssa eletään mielenkiintoisia aikoja, kun uusi parlamentti on valittu ja komissaarikandidaattien kuulemiset lähestyvät europarlamentissa. Vahvistuuko vai mureneeko Euroopan Unioni? Olette lämpimästi tervetulleita europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri järjestämään perinteiseen ”State of European Union” -seminaariin torstaina 26.09.2019 klo 17 alkaen Helsingissä Allas Sea Poolilla.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: "Tämä on tärkeää kuulla, ennen kuin päätän, mitä nappia EU-komission kohtalosta painan"17.9.2019 14:45:00 EESTTiedote

Europarlamentti hyväksyy tai hylkää lokakuussa Ursula von der Leyenin komission ja sen ohjelman. Ennen lopullista äänestystä europarlamentti ja mepit tenttaavat tiukasti komissaarikandidaatteja. Europarlamentaarikko, Suomen S&D delegaation puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri peräänkuuluttaa nimitettyjä komissaariehdokkaita esittelemään konkreettiset askeleet Ursula von der Leyenin kesällä esittelemistä lupauksista.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Euroopalle demarisuuntaa komission kautta3.9.2019 15:01:11 EESTBlogi

Viime viikolla umpeutui EU:n jäsenvaltioiden määräaika esittää komissaarikandidaattinsa. S&D-ryhmän Suomen delegaation puheenjohtaja, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri iloitsee kirjoituksessaan, miten EU-komissaariehdokkaista peräti kymmenellä on suurella todennäköisyydellä poliittinen koti sosialidemokratiassa. Kumpula-Natrin analyysi on seuraava: EU:ssa päästään aimo harppaus kohti tasapainoisempaa politiikkaa.