Miapetra Kumpula-Natri S&D-ryhmän raportööriksi maailman ensimmäiseen tekoälylakiin ITRE-valiokunnassa

Miapetra Kumpula-Natri on valittu S&D-ryhmän edustajaksi, kun tekoälylainsäädäntöä (AI Act) käsitellään Euroopan parlamentin ITRE-valiokunnassa.

Komission viime keväänä antama lakiehdotus asettaa eurooppalaisia pelisääntöjä tekoälyn käytölle. Ehdotuksen ytimessä on ajatus tekoälyjärjestelmien jakamisesta käyttökohteiden mukaan eri vaarallisuusasteisiin. Tutkimus-, teollisuus- ja energiavaliokunnassa (ITRE) tullaan käsittelemään erityisesti tekoälyn määritelmään, tekoälyjärjestelmissä käytettävään dataan, kyberturvallisuuteen sekä pienyritysten rooliin lainsäädännössä.

Työ tekoälylain parissa käynnistyy vuoden 2022 alussa. Tekoälylain valmistelua parlamentin puolella johtaa sisämarkkinavaliokunta (IMCO). ITRE:n lisäksi valmisteluun osallistuvat myös oikeudellisten asioiden valiokunta (JURI),  kansalaisvapauksien sekä oikeus-sisäasioiden valiokunta (LIBE), ja kulttuuri-ja koulutusvaliokunta (CULT).

Kumpula-Natrista Transatlantic Policy Network TPN:n meppien puheenjohtaja2.7.2021 10:51:33 EEST | Tiedote

Transatlantic Policy Network TPN tuo yhteen Euroopan parlamentin ja Yhdysvaltain kongressin jäseniä sekä sidosryhmiä keskustelemaan yhdessä uusista transatlanttisista politiikkaratkaisuista. TPN:n Euroopan parlamentin ryhmään kuuluu tällä hetkellä 48 EU:n ja Yhdysvaltojen yhteyksistä kiinnostunutta europarlamentaarikkoa neljästä eri poliittisesta ryhmästä. Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri aloittaa nyt ryhmän puheenjohtajana. Yhdysvaltojen kongressin puolella kongressiedustajien ryhmän puheenjohtajana toimii Jim Costa Californiasta.