Miapetra Kumpula-Natri S&D-ryhmän raportööriksi maailman ensimmäiseen tekoälylakiin ITRE-valiokunnassa

Miapetra Kumpula-Natri on valittu S&D-ryhmän edustajaksi, kun tekoälylainsäädäntöä (AI Act) käsitellään Euroopan parlamentin ITRE-valiokunnassa.

Komission viime keväänä antama lakiehdotus asettaa eurooppalaisia pelisääntöjä tekoälyn käytölle. Ehdotuksen ytimessä on ajatus tekoälyjärjestelmien jakamisesta käyttökohteiden mukaan eri vaarallisuusasteisiin. Tutkimus-, teollisuus- ja energiavaliokunnassa (ITRE) tullaan käsittelemään erityisesti tekoälyn määritelmään, tekoälyjärjestelmissä käytettävään dataan, kyberturvallisuuteen sekä pienyritysten rooliin lainsäädännössä.

Työ tekoälylain parissa käynnistyy vuoden 2022 alussa. Tekoälylain valmistelua parlamentin puolella johtaa sisämarkkinavaliokunta (IMCO). ITRE:n lisäksi valmisteluun osallistuvat myös oikeudellisten asioiden valiokunta (JURI),  kansalaisvapauksien sekä oikeus-sisäasioiden valiokunta (LIBE), ja kulttuuri-ja koulutusvaliokunta (CULT).