Mielenterveyden sairauksista johtuvan työkyvyttömyyden kasvu taittui – koronan pitkäaikaiset vaikutukset työkykyyn selviävät myöhemmin

Mielenterveyden sairaudet ovat yhä yleisin syy uusille työkyvyttömyyseläkkeille. Kasvu kuitenkin on taittunut selvästi. Elon ylilääkärin mukaan koronaviruksen pitkäaikaisia vaikutuksia terveyteen ja työkykyyn on vielä liian aikaista arvioida.

Viime vuosina huolta herättänyt mielenterveyden sairauksista johtuvien työkyvyttömyyseläkkeiden kasvu näyttää vuonna 2020 tasoittuneen.

Yli kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä vuonna 2020 johtui edelleen mielenterveyden sairauksista. Viime vuosina niiden huolta herättänyt kasvu näyttää vuonna 2020 kuitenkin tasoittuneen.

Tuki- ja liikuntaelinsairauksista aiheutuvien työkyvyttömyyseläkkeiden määrän väheneminen jatkui. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet olivat syynä alle kolmasosassa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä.

Elo myönsi lähes 4 000 uutta työkyvyttömyyseläkettä vuonna 2020, mikä on 3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

Koronan vaikutuksia työkykyyn pitkällä aikavälillä saadaan vielä odottaa

Koronaviruksen ovat sairastaneet tähän mennessä jo tuhannet suomalaiset. Elon ylilääkärin mukaan on kuitenkin vielä liian aikaista arvioida koronaviruksen vaikutuksia työkyvyttömyyteen.

– Korona ei ole näkynyt Kelan sairauspäivärahoissa siinä määrin, kuin ehkä ennakolta arvioitiin. Tavalliset kausiflunssat aiheuttivat vuonna 2020 jopa tavallista vähemmän sairauspoissaoloja etätöiden ja tehostetun hygienian ansiosta, toteaa ylilääkäri Liisamari Krüger.

Koronan vaikutuksista työkykyyn pitkällä tähtäimellä tiedetään enemmän vasta alkaneen vuoden aikana, kun mahdollisten vaikeiden tautimuotojen aiheuttamat pitkät sairauspoissaolot alkavat näkyä.

– On todennäköistä, että ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen alkaa vuonna 2020 sairaalahoitoa ja tehohoitoa vaatineiden, vaikeasti sairastuneiden kohdalla tulemaan 300 sairauspäivää täyteen, minkä jälkeen mahdollisesti joudutaan hakemaan kuntoutustukea. Jos hakemuksia alkaa tulla eläkeyhtiöihin, selviää hiljalleen, näkyykö korona pidempikestoisena työkyvyttömyytenä.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 477 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 26 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Undersökning: Företagarna är inte rädda för konkurs – de flesta har ändå en oroväckande hög stressnivå27.1.2021 09:00:00 EETTiedote

Trots att coronapandemin som förväntat har försvagat företagens försäljning och lönsamhet, är det få företagare som oroar sig för en konkurs. Alarmerande många företagare bedömer att deras arbetsförmåga ligger på en oroväckande nivå och en stor del av företagarna upplever långvarig och skadlig stress. Detta framgår av resultaten från undersökningen Lyckas som företagare, som genomfördes av arbetspensionsbolaget Elo och Företagarna i Finland.

Kyselytutkimus: Konkurssi ei pelota yrittäjiä – valtaosa yrittäjistä on kuitenkin huolestuttavan stressaantuneita27.1.2021 09:00:00 EETTiedote

Vaikka koronapandemia on odotetusti heikentänyt yritysten myyntiä ja kannattavuutta, vain harva yrittäjä on huolissaan konkurssiuhasta. Hälyttävän moni yrittäjä arvioi työkykynsä olevan huolestuttavalla tasolla ja suuri osa yrittäjistä kokee pitkittynyttä ja haitallista stressiä. Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Suomen Yrittäjien Menesty yrittäjänä -kyselytutkimuksen tuloksista.