Mielenterveysjärjestöjen Terapiatakuu-kansalaisaloite luovutetaan eduskunnalle tiistaina 22.10.

Median edustajat ovat tervetulleita tiedotustilaisuuteen Pikkuparlamentin Kansalaisinfoon tiistaina 22.10. kello 12.00-12.30.

Tiedotustilaisuudessa kuullaan aloitteen vireillepanijoiden Mielenterveyspoolin projektipäällikkö Alviina Alametsän ja Mielenterveyspoolin puheenjohtaja Pia Hytösen puheenvuorot.

Puheenvuorojen jälkeen median edustajat voivat esittää kysymyksiä aloitteen vireillepanijoille ja Terapiatakuu-kampanjan tekijöille.

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Tiedotustilaisuuden osoite on Pikkuparlamentti, Arkadiankatu 3, 00101 Helsinki

Ilmoittaudu mukaan 21.10. kello 16 mennessä sähköpostilla osoitteeseen:

ville.tynkkynen@mieli.fi tai alviina.alametsa@mieli.fi

Terapiatakuu-kansalaisaloite vaatii nopeampaa pääsyä mielenterveysapuun

Kansalaisaloite saavutti 50 000 allekirjoitusta heinäkuussa. Ehdotetussa lakimuutoksessa mielenterveyshoitoon pääsisi viimeistään kuukauden sisällä.

Terapiatakuun myötä mielenterveysavun piiriin pääsisi jo ensimmäisen terveyskeskuskäynnin jälkeen. Hoitoa saisi perusterveydenhoidossa todetun tarpeen perusteella.

Tällä hetkellä vain puolet mielenterveyden häiriötä sairastavista saa tarvitsemaansa hoitoa, vaikka puolet suomalaisista kärsii mielenterveyden ongelmista jossakin vaiheessa elämäänsä.

Mielenterveyspoolin muodostavat 30 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.