Mielenterveysjärjestöjen Terapiatakuu-kansalaisaloite luovutettiin eduskunnalle

Terapiatakuu-kansalaisaloiteessa tavoitellaan nopeampaa pääsyä mielenterveyspalveluihin. Ehdotettu lakimuutos toisi mielenterveysavun terveyskeskuksiin.
Pia Hytönen (vasemmalla) ja Alviina Alametsä luovuttavat aloitteen eduskunnan keskuskanslian lainsäädäntöjohtaja Tuula Kulovedelle.

Kansalaisaloite saavutti 50 000 allekirjoitusta heinäkuussa. Ehdotetussa lakimuutoksessa mielenterveyden psykososiaaliseen hoitoon, kuten lyhytterapioihin, pääsisi kuukauden sisällä hoitoon hakeutumisesta jo perusterveydenhuollossa.

Kampanjan takana on 30 mielenterveysjärjestön verkosto Mielenterveyspooli. Aloitteen vireillepanijat ovat Mielenterveyspoolin projektipäällikkö Alviina Alametsä ja puheenjohtaja Pia Hytönen.

“Tällä hetkellä vain puolet mielenterveyden häiriötä sairastavista saa tarvitsemaansa hoitoa. Mielenterveyspalvelut tulee uudistaa kattaviksi ja yhdenvertaisiksi. Terapiatakuulla hoidon piiriin pääsisi matalalla kynnyksellä heti ensimmäisen terveyskeskuskäynnin jälkeen. Jo neljän käyntikerran lyhytterapia puolittaa tutkitusti masennusoireet”, sanoo Pia Hytönen.

“Terapiatakuu yhdisti järjestöt, vapaaehtoiset, terveydenhuollon ammattilaiset ja poliittiset toimijat yhteen. Jo kampanjan alussa tuli selväksi, että vaatimukselle nopeammasta mielenterveysavusta on kysyntää. Ensimmäiset 10 000 allekirjoitusta saavutettiin jo ensimmäisen viikon aikana”, Alametsä kertoo.

Kampanjaa tehtiin erityisesti sosiaalisessa mediassa, jossa se saavutti miljoonayleisön.

“On upeaa, että kansalaisaloite etenee nyt eduskuntaan, mistä kiitämme kaikkia aloitteen allekirjoittajia. Onnistuimme kampanjan aikana myös herättämään julkista keskustelua mielenterveyspalveluista, mikä oli suuri onnistuminen”, Pia Hytönen sanoo.

Terapiatakuulla on kannatusta eduskunnassa

Ylen A-studiossa 1.8.2019 kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat osoittivat tukensa aloitteelle.

“Hallitus on viestinyt, että se aikoo osana hoitotakuuta nopeuttaa pääsyä mielenterveyspalveluiden piiriin. Nyt on varmistettava, että näin myös tapahtuu. Mielenterveyteen ja hyvinvointin panostamalla voidaan toteuttaa myös merkittävä osa hallituksen työllisyystavoitteesta. Toivomme hallituksen vastaavan kansalaisten vaatimukseen palveluiden parantamisesta”, Alviina Alametsä sanoo.