Mielenterveysjärjestöjen Terapiatakuu-kansalaisaloitteen tavoitteena on nopeampi pääsy mielenterveyshoitoon

Terapiatakuu parantaisi hoidon saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Ehdotettu lakimuutos rakentaisi Suomeen tehokkaan mielenterveyshoidon perustason.

Tänään julkaistu Terapiatakuu-kansalaisaloite tavoittelee kaikille nopeaa pääsyä mielenterveysapuun ensimmäisen terveyskeskuskäynnin jälkeen.

Terapiatakuussa soveltuvaa varhaista hoitoa tarjottaisiin jo terveydenhoidon perustasolla. Hoidon tarve tulee arvioida välittömästi apua haettaessa, ja oireen mukaisen terapiahoidon tulee alkaa kuukauden sisällä.

Terapiatakuu kattaa mielenterveystyötä tekevän ammattilaisen toteuttaman soveltuvan hoitomuodon, joka vastaa potilaan oireita ja avuntarvetta. Hoidon alkamiseksi riittää terveydenhuollon ammattilaisen perusterveydenhuollossa toteama hoidon tarve.

Terapiatakuun avulla potilas saisi hoitoa, vaikka hänellä ei olisi taloudellista mahdollisuutta hakeutua yksityiseen psykoterapiaan. Mikäli potilas tarvitsee varhaisen terapiajakson jälkeen jatkohoitoa, hänet ohjataan erikoissairaanhoidon tai Kelan psykoterapiatuen piiriin.

Ehdotettu lakimuutos parantaisi hoidon saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Terapiatakuu rakentaisi Suomeen tehokkaan mielenterveyshoidon perustason ja täydentäisi nykyjärjestelmää tuomalla avun saataville nopeammin ja helpommin.

Terapiatakuun vuosikustannus on toteuttamistavasta riippuen noin 35 miljoonaa euroa. Mikäli koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat saisivat terapiatakuun myötä varhaista hoitoa peruspalveluissa, arviolta 7500 henkilöä kuntoutuisi vuosittain etuuksien piiristä työelämään. Tämä tuottaisi noin 300 miljoonan vuosittaisen kustannussäästön. Terapiatakuuseen sijoitettu euro merkitsee siten kokonaisuutena lähes kymmenen euron säästöä.

Terapiatakuu–kansalaisaloitekampanjan julkistamistilaisuus järjestetään tänään 20.2. kello 16-17 Helsingin Yliopiston Tiedekulman toisen kerroksen Think Lounge -tilassa, osoitteessa Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki.

Julkaisutilaisuudessa puhuvat muun muassa: Touko Aalto, kansanedustaja, Sari Sarkomaa, kansanedustaja, Kristian Wahlbeck, Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja, Alviina Alametsä, Mielenterveyspoolin hankepäällikkö, Kalenterikarju eli Mikko Toiviainen, tubettaja, Mansikka eli Maiju Voutilainen, tubettaja ja Pia Hytönen, FinFamin toiminnanjohtaja.

Tilaisuuten on vapaa pääsy.

Kristian Wahlbeck
Kehitysjohtaja, Suomen Mielenterveysseura
kristian.wahlbeck@mielenterveysseura.fi

Projektipäällikkö, Mielenterveyspooli

Mielenterveyspoolin muodostavat 29 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.