Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mielenterveysongelmat lisääntyneet ja vakavoituneet lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa 2010-luvulla

Jaa
Mielenterveysongelmat ovat nousseet kymmenessä vuodessa Lasten ja nuorten puhelimen ja nettipalvelujen eniten keskustelluksi aiheeksi. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa vastattiin viime vuonna lähes 17 000 yhteydenottoon.

Kymmenen vuotta sitten mielenterveysaiheet olivat Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa kuudenneksi yleisin keskusteluaihe. Viime vuonna mielenterveyteen liittyvistä asioista puhuttiin palvelussa eniten. Huolta aiheuttivat masentunut mieliala tai ahdistuneisuus, itsemurha- tai kuolemanajatukset sekä syömiseen liittyvät ongelmat.

– Valitettavan tyypillistä yhteydenotoille on se, että samalle lapselle tai nuorelle kasautuu useita ongelmia. Jo 14-vuotiaan lapsen elämää voivat kuormittaa monet sekä perheen tilanteeseen että omaan jaksamiseen liittyvät asiat, kaverihuolet ja oppimispulmat, sanoo auttavien puhelin- ja nettipalvelujen suunnittelija Heidi Holappa.

Kynnys hakea apua on liian korkea

Mielenterveyteen liittyvien yhteydenottojen osuuden kasvaminen on merkki siitä, että osalle lapsista ja nuorista avunhakemisen kynnys on liian korkea. Iso joukko apua tarvitsevia nuoria myös jää ilman tukea. Kun apua ei ole saatavilla, ongelmat kasvavat ja tilanteet kriisiytyvät. Hoitamattomat mielenterveysongelmat heikentävät lapsen hyvinvointia tuntuvasti.

Kansallisen mielenterveysstrategian yhtenä painopisteenä on lasten ja nuorten mielenterveys ja sen tukeminen arjessa. Iso osa lapsista ei kuitenkaan uskalla tai osaa hakea oma-aloitteisesti apua. Onkin tärkeää, että esimerkiksi koulupsykologit ja -kuraattorit toimivat kouluissa osana lasten arkea.

– Meille tulevat tuhannet yhteydenotot osoittavat, kuinka tärkeää on, että lasten ja nuorten lähellä on helposti lähestyttäviä ammattilaisia, jotka lapset tuntevat. Vakavatkin tilanteet lapsen elämässä jäävät aikuisilta näkymättömiin, jos lähiammattilaisten läsnäoloon ei panosteta riittävästi, auttavien puhelin- ja nettipalvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.

MLL on kuunnellut lapsia ja nuoria jo 40 vuotta

Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa vastattiin kaikkiaan lähes 17 000 yhteydenottoon vuonna 2019. Suurin osa lapsista ja nuorista otti viime vuonna yhteyttä palveluun puhelimella (vajaa 13 000). Chatissa vapaaehtoiset päivystäjät kävivät vajaat 1800 keskustelua, lisäksi he vastasivat noin 1900 nettikirjeeseen.

Lasten ja nuorten puhelin perustettiin vuonna 1980, joten palvelu täyttää tänä vuonna 40 vuotta. MLL oli edelläkävijä avatessaan lapsille ja nuorille oman auttavan puhelimen. Palvelu perustuu lapsen ajatusten arvostamiseen: lapsi tai nuori saa puhua mistä tahansa aiheesta kiireettä ja luottamuksellisesti. MLL laajentaa palvelua tänä vuonna avaamalla puhelinlinjan ruotsinkielisille lapsille ja nuorille.

Lasten ja nuorten puhelimen ja nettipalveluiden vuosiraportti 2019 on julkaistu. Raporttiin pääset tutustumaan täältä: mll.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin-2019

Lisätietoja:
auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Toinen linja 17
00530 Helsinki

075 32451http://www.mll.fi

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 17 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye