Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta vaatii itsemurhien ehkäisyyn kansallista koordinaatiota

Vuonna 2015 itsemurhia tehtiin aikaisempia vuosia vähemmän, 731, mutta laskusuunnasta huolimatta Suomen itsemurhaluvut ovat yli EU:n keskitason ja korkeammat kuin muissa pohjoismaissa. Liikennekuolemiin verrattuna itsemurhien määrä on noin kolminkertainen.

Itsemurhien ehkäisyn toimenpidekokonaisuudessa ensisijaisen tärkeää on resurssien kohdistaminen laaja-alaiseen yhteistyöhön. Itsemurhan taustalla on usein työttömyyttä, taloudellisia vaikeuksia, toivottomuutta ja toteutumattomia elämäntavoitteita. Ongelmanratkaisukeinoja vahvistamalla, syrjäytymistä ja huono-osaisuutta ehkäisemällä sekä vastuullisella alkoholipolitiikalla ehkäistään myös itsemurhia.

Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta suosittelee seuraavia toimenpiteitä:

Itsemurhien ehkäisyn koordinaation luomiseksi tarvitaan kansallinen itsemurhien ehkäisyn osaamiskeskus

• tiedon keräämiseen ja levittämiseen
  • alueellisen toiminnan koordinointiin
  • toiminnan tulosten seurantaan.

Koordinoinnissa tulee edistää ja seurata

• itsemurhien ehkäisyn toteutumista laaja-alaisena yhteistyönä, myös terveyssektorin ulkopuolella
  • mielenterveysosaamisen jatkuvaa vahvistamista, jotta jokainen tietää miten toimia, jos epäilee läheisensä ajattelevan itsemurhaa
  • varhaisen tuen tarjoamista auttavien puhelimien ja verkkopalveluiden kautta
  • avainasemassa olevien ammattiryhmien osaamista
  • ehkäisytoimenpiteiden toteutumista erityisesti niiden väestöryhmien keskuudessa, joiden itsemurhien määrä ei ole vähentynyt (nuoret, alemmat sosioekonomiset ryhmät ja haavoittuvassa asemassa olevat).

Lisäksi on varmistettava varhaisen tuen saatavuus sekä tulevan Käypä hoito -suosituksen jalkautuminen käytäntöön.

Itsemurhayritysten määrä on vähintään kymmenkertainen toteutuneisiin itsemurhiin verrattuna. Aikaisemmat itsemurhayritykset lisäävät merkittävästi riskiä myöhempään toteutuneeseen itsemurhaan, joten Käypä hoito -suosituksen valmistelu on erittäin tervetullut päätös.

Itsemurhien ehkäisyn tavoitteena tulisi olla itsemurhien määrän lasku alle 500:aan vuodessa vuoteen 2025 mennessä. Toimenpidekokonaisuuden resurssien kohdennuksessa ja käytännön toteutuksessa voidaan ottaa mallia ja suosituksia muista Pohjoismaista ja EU-maista, joissa on asetettu itsemurhakuolemien määrälle kansallisia tavoitteita, tehty itsemurhien ehkäisyohjelmia ja perustettu kansallisia osaamiskeskuksia.

Mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Rehula (kesk.)

Juha Rehula
Mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja
juha.rehula@eduskunta.fi

Outi Ruishalme
Kriisikeskustoimintojen johtaja
Suomen Mielenterveysseura
outi.ruishalme@mielenterveysseura.fi

Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta on valtakunnallisten mielenterveysjärjestöjen koolle kutsuma parlamentaarinen yhteistyöelin. Neuvottelukunnassa on jäseniä jokaisesta eduskuntapuolueesta. Neuvottelukunnan jäsenjärjestöt ovat Suomen Mielenterveysseura, Mielenterveyden keskusliittoFinFami ja Psykosociala Förbundet.