Mielenterveyspoolin järjestöjen ehdotukset hallitusohjelmaan

Heikentynyt mielenterveys on merkittävä haaste yksilölle, hänen läheisilleen ja yhteiskunnalle. Mielenterveyden ongelmien vuosikustannus Suomelle on 11 miljardia euroa (OECD, 2018). Mielenterveyspooli ehdottaa suomalaisten mielenterveyden edistämiseksi seuraavia toimenpiteitä hallitusohjelmaan 2019 - 2023.

Luodaan lainsäädännöllä terapiatakuu mielenterveyshoitoon pääsyn nopeuttamiseksi kaikilla kotimaisilla kielillä kaikenikäisille henkilöille. Terapiatakuun myötä varhaista lyhyttä psykoterapiaa tai muuta soveltuvaa psykososiaalista hoitoa tarjottaisiin jo terveydenhoidon perustasolla.

Ehkäistään nuorten mielenterveyden ongelmia tuomalla apua lähemmäs. Tehdään suositus peruskoulun ja toisen asteen oppilashuoltohenkilökunnan määrästä ja opiskelijahyvinvointipalveluista.

Luodaan kuntoutumiselle sopivat taloudelliset ja sosiaaliset olosuhteet. Aloitetaan hanke työllistämiskäytäntöjen kehittämiseksi osatyökykyisille.

Luodaan kestävät mallit edistävän ja ehkäisevän mielenterveystyön rahoittamiseksi. Vahvistetaan järjestöjen, kuten vertaistukiverkostojen, kriisiavun, itsemurhien ehkäisytyön ja asiantuntijatyön rahoitusta ja rakenteita.

Lisätään mielenterveyttä vahvistavia palveluita perheille. Vahvistetaan koulutuksilla henkilökunnan osaamista huomioida lasten mielenterveys ja hyvinvointi kaikissa heitä, perheitä ja aikuisia koskevissa palveluissa.

Luodaan työkalut päätösten mielenterveysvaikutusten arvioimiseksi ja hyödynnetään niitä lakiuudistuksissa. Uudistetaan mielenterveys- ja päihdelainsäädännön kokonaisuus sekä asiakas- ja potilaslaki. Tuodaan mielenterveyden häiriöitä kokeneiden ja heidän omaistensa kokemusasiantuntijuus rakenteisiin ja osaksi lainsäädäntöprosesseja.

Kehitetään kansallinen tietovaranto vaikuttaviksi todetuista mielenterveyttä edistävistä ja ongelmia ehkäisevistä työmenetelmistä, joka perustuu järjestöjen ja THL:n tähänastiseen työhön.

Jatketaan vuoteen 2030 ulottuvan mielenterveys- ja päihdestrategian valmistelua. Strategian tulee kattaa mielenterveyden edistäminen, ongelmien ehkäisy ja palvelujen kehittäminen kuntoutujille, omaisille ja läheisille.

Mielenterveyspoolin muodostavat 29 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.