Mielenterveysseura vaatii inhimillisempää turvapaikkapolitiikkaa

Tiukentunut turvapaikkapolitiikka näkyy Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskuksessa. Turvapaikanhakijoiden määrä kriisivastaanotolla on noussut viime vuosien aikana. Kriisiapuun tullaan yhä useammin yhden tai useamman kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeen ja psyykkisesti uupuneina ja toivottomina. Monelta on täysin kadonnut usko tulevaisuuteen.

Mielenterveysseura on huolissaan tiukentuneesta turvapaikkapolitiikasta ja erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien turvapaikanhakijoiden tilanteesta. Vakavasti traumatisoituneet, kidutuksen uhrit, seksuaalivähemmistöt ja toistuvasti väkivaltaa kokeneet naiset saavat kielteisiä turvapaikkapäätöksiä.

Suomea velvoittavat kansainväliset sopimukset, joiden mukaan turvapaikanhakijaa ei saa palauttaa maahan, jossa vaino, kidutus tai muu epäinhimillinen kohtelu voisi toistua. Tämä herättää huolen siitä, että turvapaikkaprosessissa ei arvioida yksilöllisiä perusteita riittävästi tai erityisen haavoittuvassa asemassa olevia henkilöitä ei tunnisteta.

Olisi erityisen tärkeää, että yksilölliset syyt tulevat arvioiduksi ja erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt tulevat huomioiduksi ja tunnistetuksi turvapaikkaprosessissa. Tärkeää on ymmärrys siitä, että traumaattisista ja vaikeista kokemuksista puhuminen ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii turvallisuuden tunteen ja luottamuksen. Varhaisen psyykkisen tuen tarjoaminen on tärkeää, niin että ihmiselle tulee myös mahdollisuus käsitellä hänelle tapahtuneita, psyykkisesti kuormittavia asioita.

Suvi Piironen
Asiantuntija
suvi.piironen@mielenterveysseura.fi

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.