Mielenterveysseuran hallitusohjelmatavoitteet 2020-luvulle: kansallinen mielenterveys- ja päihdeohjelma, psykoterapiatakuu ja mielenterveyden edistämisen tietovaranto

Psykoterapiaan pääsy kuukaudessa, tietoon ja tutkimukseen perustuva päätöksenteko, poikkihallinnollinen mielenterveyden edistämisen ohjelma. Suomen Mielenterveysseuran kymmenen tavoitetta seuraavalle hallituskaudelle, mukaan lukien edellä mainitut, luotsaavat suomalaista mielenterveystyötä 2020-luvulle.

”Tavoitteista tärkein on mielenterveys- ja päihdeohjelma Mieli2.0, joka tukee kaikkia muita toimia,” sanoo Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Edellinen kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma Mieli 2009 ulottui vuoteen 2015, jonka jälkeen Suomesta on puuttunut kattava mielenterveysohjelma. Uusi, poikkihallinnollinen ohjelma kattaisi niin mielenterveyden edistämisen ja ongelmien ehkäisyn kuin palvelujen ja kuntoutuksen kehittämisen.

Kuukauden psykoterapiatakuu sote-uudistukseen, päätöksenteko tietoperustaiseksi

Aalto-Matturin mukaan tavoite kuukauden psykoterapiatakuusta tulisi huomioida sote- ja maakuntauudistuksessa. Nyt psykoterapian saatavuus on retuperällä.

”On poikkeuksellista, että Käypä hoito -suosituksen mukainen hoito on näin korkean kynnyksen takana. Nyt psykoterapiaan pääsy vie tavallisesti puolesta vuodesta vuoteen, ja ihmiseltä edellytetään hyvin heikkoa kuntoa hoitoon pääsemiseksi. Aina ei ole tarvetta vuosien terapialle: apu voisi löytyä nopeasti järjestyvästä lyhytterapiastakin.”

Edistävän mielenterveystyön valtakunnallinen tietovaranto on mukana tavoitteissa.

”Mielenterveyteen ja päihteisiin liittyy paljon mutuajattelua. Mielenterveyttä tehokkaasti edistävässä päätöksenteossa on käytettävä tutkimuspohjaista tietoa, ja pyrittävä aina tietoperustaisuuteen”, Aalto-Matturi muistuttaa.

Entä miten yhteiskunnallisten päätösten mielenterveysvaikutusten arvioimista voidaan kehittää?

”Vaikutukset mielenterveydelle tulisi kiinnittää yleisemmin hyvinvointivaikutuksiin ja huomioida hyvinvointitalous. Hyvinvointia heikentävät päätökset tulevat pitkällä aikavälillä kalliiksi”, toteaa Aalto-Matturi.

”Mielenterveysseuran tehtävänä on pitää edistävän mielenterveystyön näkökulma kirkkaana esillä kaikessa mielenterveyteen liittyvässä valmistelutyössä. Sote-uudistuksen lisäksi valmistellaan kansallista mielenterveysstrategiaa vuoteen 2030 sekä valtioneuvoston periaatepäätöstä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä”, kertoo Aalto-Matturi.

Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Suomen Mielenterveysseura
sari.aalto-matturi@mielenterveysseura.fi

Kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck, Suomen Mielenterveysseura
kristian.wahlbeck@mielenterveysseura.fi

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.