MIELI ry lahjoittaa Hyvä Mieli – pohdintoja mielen hyvinvointiin -kirjan 14 000 ikäihmiselle

MIELI Suomen mielenterveys ry jakaa yhdessä yhteistyökumppaneittensa kanssa Hyvä Mieli – pohdintoja mielen hyvinvointiin -kirjaa ikäihmisten hyvinvoinnin tueksi. Kirjaa jaetaan yhteistyökumppaneiden tuella 14 000 ikäihmiselle eri puolilla Suomea.

Hyvä Mieli – pohdintoja mielen hyvinvointiin -kirja

Hyvä Mieli – pohdintoja mielen hyvinvointiin -kirja tarjoaa erityisesti ikäihmisille eväitä ajatuksille ja ideoille oman mielen hyvinvoinnin vaalimiseen sekä eletyn elämän arvokkaaseen tarkasteluun. Kirjan suosio yllätti, sillä yhteistyökumppaneiden ennakkotilausten määrä nousi nopeasti 14 000 kappaleeseen. Ensimmäinen painos jaetaan ikäihmisille yhteistyökumppaneiden kuten useiden seurakuntien diakoniatyön sekä esimerkiksi ruokapalvelujen kautta.

Elämä koronakriisin aikana on vaatinut ikäihmisiltä ja heidän läheisiltään sopeutumista hyvin erilaiseen arkeen. Arjessa on saattanut olla paljon epävarmuutta ja kärsivällisyyttä on tarvittu monessa asiassa. Elämänkokemus, ja sen myötä rakentunut toivo ja luottamus elämään, ovat olleet tärkeitä kannattelijoita pahimman yli.

”Nyt rajoitusten kevennyttyä voi olla on hyvä aika pysähtyä pohtimaan omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Esimerkiksi sitä, millaisilla voimavaroilla poikkeusoloissa selvisi? Miten pystyi säilyttämään myönteisen asenteen ja luottavaisen mielen tulevaisuuteen? Onnistuiko säilyttämään aktiivisen elämänotteen rajoituksista huolimatta? Oivalsiko itsestään jotain sellaista, jota ei ehkä arvostanut aikaisemmin?”, kysyy asiantuntija Mirja Erlund MIELI ry:stä.

Mielen hyvinvointi on osa kokonaisterveyttä samaan tapaan kuin fyysinen kunto. Liikkuminen ja terveydestä huolehtiminen vahvistavat myös mielen voimavaroja. Hyvä mielenterveys puolestaan antaa voimia liikkua, huolehtia arjen rutiineista, pärjätä vaikeissa elämäntilanteissa sekä pitää itsestä ja läheisistä huolta.

”Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse pärjätä yksin. Monet järjestöt ja verkostot ovat poikkeuksellisen kevään ja alkukesän aikana suunnanneet omaa työtään ikäihmisten auttamiseen. Olemme MIELI ry:ssä kantaneet huolta sekä kotona karanteenissa olleiden että palvelu- ja hoivayksiköissä eristetyissä olosuhteissa asuvien ikäihmisten mielenterveydestä. Tästä huolesta syntyi Hyvä Mieli –pohdintoja mielen hyvinvointiin –lahjakirja”, sanoo Mirja Erlund.

Kirjan ensimmäinen painos on loppuunvarattu ja kirjat on toimitettu jaettaviksi. Lisäpainoksen mahdollisuutta ja tarvetta pohditaan syksyllä kiinnostuksen ja saadun palautteen perusteella.

Hyvä Mieli – pohdintoja mielen hyvinvointiin -kirja on laadittu MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Liikkuva mieli ikääntyessä -hankkeessa, jota rahoittaa Opetus ja kulttuuriministeriö. Hankkeen tavoitteena on edistää ikäihmisten mielen hyvinvointia sekä tukea arkiliikuntaa ja liikkuvaa elämäntapaa. Kirja välittää tietoa mielenterveyden merkityksestä fyysisen toimintakyvyn ylläpitämisessä ja johdattelee pohtimaan oman mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.

Lisätiedot: asiantuntija Mirja Erlund, MIELI ry, mirja.erlund@mieli.fi tai puh: 040 1434 411. Kirjasta kiinnostuneet voivat jättää yhteystietonsa sähköpostilla mirja.erlund@mieli.fi.

Hyvä Mieli – pohdintoja mielen hyvinvointiin -kirja

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko tarjoaa virtuaalitapahtumia MIELI ry:n ja Museokortin yhteistyönä25.5.2021 09:47:35 EEST | Tiedote

Seitsemäs Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko yhteistyössä Museokortin kanssa on käynnistynyt. Tarjolla on yli 50 erilaista maksutonta museoiden virtuaalista MHAW-tapahtumaa. Mukana on tapahtumia virtuaaliopastuksista proosaluentaan ja lyhytelokuvista taidejoogaan. Tutustu tapahtumatarjontaan Museokortin sekä MIELI ry:n sivuilla, jaa tietoa upeista tapahtumista ja tule mukaan nauttimaan kulttuurista ja taiteesta! Lisäksi toukokuun loppuun jatkuvassa, Museokortin ja MIELI ry:n yhteisessä Hyvinvointia kulttuurista -kampanjassa on mukana 16 tunnettua suomalaista, 8 200 kyselytutkimuksen vastaajaa ja 40 museota, jotka muistuttavat kulttuurin monista tavoista vahvistaa mielen hyvinvointia ja jaksamista, etenkin poikkeusolojen aikana. Korona-aikana Suomessa useampi kuin joka kolmas on kokenut voimakasta henkistä kuormitusta. Mielenterveysongelmien määrä on kasvanut ja erityisesti nuoret aikuiset ovat saaneet useammin psykiatrisia diagnooseja. Samoin yhteydenotot MIELI ry:n Kriisipuh

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.