MIELI ry lisää Kriisipuhelin-päivystäjien määrää kesällä – koronahuolet näkyvät edelleen soitoissa

Koronan myötä kynnys puhua mielenterveyden haasteista näyttää madaltuneen. Se näkyy lisääntyneinä soittoina MIELI ry:n Kriisipuhelimeen. Itsetuhoisten soittojen määrä on vähentynyt viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna arabiankielinen linja on ensimmäistä kertaa auki läpi kesän.

Alkuvuonna erityisesti alle 30-vuotiaiden nuorten soittajien osuus on pysynyt edellisvuoden tapaan korkeana. Yleisin Kriisipuhelimeen soiton syy on paha olo. Yli puolet soittajista puhuvat ahdistuneisuudesta.

”Koronaan liittyvät ongelmat ja huolet ovat lisänneet puheluita entisestään, ja esimerkiksi tänä vuonna soittoja on tullut reilu 23 000 kuukaudessa. Pandemia on ollut kovaa aikaa monelle. Sen myötä mielenterveyden ongelmista ja avun hakemisen tärkeydestä on kuitenkin puhuttu aiempaa enemmän. Kriisipuhelimen näkökulmasta vaikuttaa siltä, että kynnys puhua haasteista on madaltunut, ja se on hyvä”, sanoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Vuonna 2020 noussut itsetuhoisten soittojen määrä on kääntynyt tänä vuonna laskuun. Akuutteja tilanteita, joissa päivystäjä arvioi itsemurhavaaran korkeaksi, on edelleen keskimäärin kolme vuorokaudessa. Sen sijaan henkirikoksia koskevat keskustelut ovat lisääntyneet. Niitä on käyty tänä vuonna jo tähän mennessä lähes yhtä paljon kuin viime vuonna yhteensä. Myös puhelut ovat pidentyneet viime vuoteen verrattuna.

Kesä on Kriisipuhelimen kiireisintä aikaa muun muassa siksi, että monet kunnalliset palvelut ovat lomalla tai toimivat normaalia pienemmällä henkilöstöllä. Myös osa järjestöjen tarjoamasta puhelin- ja verkkoavusta on tauolla kesällä.

”Olemme tänä kesänä pystyneet lahjoitusrahoin lisäämään tuntuvasti päivystäjien määrää erityisesti viikonloppuihin, jolloin soittomäärät ovat nousseet erityisen paljon. Emme kuitenkaan voi valtakunnallisessa Kriisipuhelimessa korvata kunnallisia mielenterveyspalveluja”, Winter sanoo.

Kriisipuhelin tarjoaa kertaluonteista keskusteluapua, kun elämä tuntuu raskaalta.

MIELI ry:n Kriisipuhelin päivystää läpi kesän

- suomeksi 09 2525 0111, auki 24/7

- ruotsiksi 09 2525 0112

- arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113

Lisätietoja ja aukioloajat mieli.fi/kriisipuhelin

MIELI ry tarjoaa keskusteluapua läpi kesän myös kriisivastaanotoilla ympäri Suomea, Itsemurhien ehkäisykeskuksessa sekä verkossa. Lue lisää osoitteista mieli.fi/sos, tukinet.net ja sekasin.fi.

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko tarjoaa virtuaalitapahtumia MIELI ry:n ja Museokortin yhteistyönä25.5.2021 09:47:35 EEST | Tiedote

Seitsemäs Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko yhteistyössä Museokortin kanssa on käynnistynyt. Tarjolla on yli 50 erilaista maksutonta museoiden virtuaalista MHAW-tapahtumaa. Mukana on tapahtumia virtuaaliopastuksista proosaluentaan ja lyhytelokuvista taidejoogaan. Tutustu tapahtumatarjontaan Museokortin sekä MIELI ry:n sivuilla, jaa tietoa upeista tapahtumista ja tule mukaan nauttimaan kulttuurista ja taiteesta! Lisäksi toukokuun loppuun jatkuvassa, Museokortin ja MIELI ry:n yhteisessä Hyvinvointia kulttuurista -kampanjassa on mukana 16 tunnettua suomalaista, 8 200 kyselytutkimuksen vastaajaa ja 40 museota, jotka muistuttavat kulttuurin monista tavoista vahvistaa mielen hyvinvointia ja jaksamista, etenkin poikkeusolojen aikana. Korona-aikana Suomessa useampi kuin joka kolmas on kokenut voimakasta henkistä kuormitusta. Mielenterveysongelmien määrä on kasvanut ja erityisesti nuoret aikuiset ovat saaneet useammin psykiatrisia diagnooseja. Samoin yhteydenotot MIELI ry:n Kriisipuh

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.