MIELI ry: Yhteistyötä mielenterveyspalveluiden ja velkaneuvonnan välillä on vahvistettava

”On tärkeää tunnistaa, että velkaongelmien ja mielenterveyden välillä on yhteys,” toteaa MIELI ry:n johtava asiantuntija Meri Larivaara.

MIELI ry on julkaissut tutkija Aapo Hiilamon kokoaman tutkimuskatsauksen velkaongelmien ja mielenterveyden suhteesta. Katsauksen mukaan ylivelkaantuneella on selvästi suurempi riski mielenterveyden häiriöön, mielenterveysperusteiseen lääkitykseen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ylivelkaantunut kärsii useammin myös häpeästä, stressistä ja toivottomuudesta ja itsetuhoisuudesta.

”Syy- ja seuraussuhteet voivat olla monensuuntaisia. On mahdollista, että heikompi mielenterveys altistaa velkaantumiselle tai että talousongelmat voivat aiheuttaa sekä heikompaa mielenterveyttä että velkaongelmia”, kommentoi MIELI ry:n johtava asiantuntija Meri Larivaara.

”Tutkimuksista löytyy näyttöä myös sille, että velkaongelmat aiheuttavat mielenterveysongelmia. Eräässä tutkimuksessa velkojen yhdistäminen vähensi ahdistuneisuusoireita.”

Raportti sisältää myös näyttöön perustuvat suositukset käytännön työhön. Eräs suosituksista peräänkuuluttaa yhteistyötä mielenterveys- ja kriisipalveluiden sekä talous- ja velkaneuvonnan välillä.

”Mielenterveyden ammattilaisten on otettava puheeksi asiakkaan taloustilanne ja ohjattava häntä tarvittaessa talous- ja velkaneuvontaan. Vastaavasti velkaneuvonnassa tulee kyetä tunnistamaan asiakkaan mielenterveysongelma ja ohjattava tarvittavan avun pariin,” toteaa Larivaara.

Nykyinen hallitus on luvannut toimia ylivelkaantumisongelmien vähentämiseksi.

”Politiikan kautta voidaan ehkäistä ongelmia esimerkiksi rajoittamalla pikavippien tarjontaa ja mainontaa. Myös kohdennettua markkinointia mielenterveysongelmista kärsiville on suitsittava”, muistuttaa Meri Larivaara.

”Ylivelkaantuneiden heikentynyt mielenterveys on nähtävä ja heille on tarjottava maksuttomia mielenterveyspalveluita. Velka-apuna tulisi tarjota velkojen yhdistämistä, ja henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuutta tulisi yhteiskunnan tasolla selvittää. Erityistukea tarvitsevat lapsiperheet.”

”Häpeää ja sosiaalista leimaa voidaan hälventää myös julkisessa keskustelussa. Esimerkiksi ylivelkaantumisesta kertovat jutut mediassa voivat vähentää velkaongelmiin liittyvää yksinäisyyden kokemusta.”

Raportti: Velat ja mielenterveys

Tukea ja apua

Raportin kirjoittaja Aapo Hiilamo on tohtoriopiskelija London School of Economics and Political Science yliopistossa, jossa hän tutkii ikääntyneiden velkaantuneisuutta ja mielenterveyttä.

Johtava asiantuntija Meri Larivaara, MIELI Suomen Mielenterveys ry
gsm: 044 534 0152
sähköposti: meri.larivaara@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Uusi säätiö tukemaan mielenterveystyötä Lapinlahden alueella12.6.2020 08:19:22 EESTTiedote

Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, MIELI Suomen Mielenterveys ry ja kotimainen ohjelmistoalan kasvuyritys Dream Broker Oy ovat muiden kiinnostuneiden tahojen kanssa perustamassa säätiötä, jonka tehtävänä on tukea mielenterveyttä edistävää toimintaa kulttuurihistoriallisesti tärkeällä Lapinlahden alueella Helsingissä. Säätiö haluaa vaalia Lapinlahden alueen rakennus- ja kulttuurihistoriaa sekä puiston luontoarvoja. Tarkoituksena on turvata Lapinlahden alueen tulevaisuus kulttuurin ja mielenterveystyön palveluksessa. Samalla mahdollistetaan sairaala-alueen säilyminen jälkipolville entisöimällä rakennukset ja kehittämällä alueen toimintaa eläväksi ja aktiiviseksi mielenterveystyön keskukseksi. ”Kansalaisjärjestöt, yksittäiset henkilöt, eri alojen ammattilaiset ja kulttuurin harjoittajat ovat tehneet arvokasta työtä Lapinlahden alueen vaalimiseksi ja mielenterveyden edistämiseksi. Meille on kunnia ilmoittautua suojelijaksi tälle arvokkaalle työlle. Yhtiömme on sitoutunut panostamaan sää

MIELI ry: Itsetuhoisuuteen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet – Tukea ja apua itsemurhayrityksen jälkeen tarjoaa Itsemurhien ehkäisykeskus29.5.2020 07:20:00 EESTTiedote

Toukokuussa 2020 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimeen on tullut vuorokaudessa keskimäärin 19 itsetuhoisuuteen liittyvää soittoa, kun viime vuonna vastaavia soittoja oli 8–9 päivässä. Maalis-huhtikuussa soittaja kertoi tuoreesta itsemurhayrityksestä 49:ssä keskustelussa, viime vuonna samaan aikaan 22:ssa soitossa.