Arvokas vanhuus ARVA ryArvokas vanhuus ARVA ry

Mielimusiikki kuntouttaa muistisairaita – Tampereella tartuttiin toimeen!

Musiikin kuntouttava vaikutus on todennettu monissa tutkimuksissa, mutta silti musiikkia käytetään yhä turhan vähän muistisairaiden kuntoutuksessa. Kolmivuotisen Minun ääneni -hankkeen tavoitteena on tehdä musiikista yleinen ja tuttu kuntoutuksen keino muistisairaiden arkeen. Kutsumme teidät tiedotustilaisuuteen Pirkanmaan muistiyhdistykselle perjantaina 26.11.2021 klo 10
Minun ääneni -hankkeen musiikkiryhmien ohjaajat (Kaisa Tienvieri, Anna Arola ja Maija Halme) Sorsapuistossa kesällä 2021. Kuva: Uolevi Salonen

Pirkanmaalla on noin 20 000 muistisairasta, joista valtaosa asuu omassa kodissaan. Muistin kuntouttaminen on mahdollista säännöllisellä laulamisella ja lempimusiikin kuuntelulla, mikä tiedetään jo lukuisista tieteellisistä tutkimuksista. Musiikkia hyödynnetään kuitenkin turhan vähän muistisairaan arjessa.

Yhdessä laulaminen tukee monin tavoin niin fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalistakin terveyttä. Laulaminen ja musiikin kuuntelu kuntouttavat parhaiten muistisairauden alkuvaiheessa, kun taas aivan sairauden loppuvaiheessa ne auttavat tavoittamaan muistisairaan persoonan sairauden verhon takaa.

Tamperelainen vanhusten hyvinvointia ja omannäköistä elämää edistävä yhdistys Arvokas vanhuus ARVA ry. päätti tarttua yhteistyökumppaneidensa kanssa toimeen. Kolmivuotisessa Minun ääneni -hankkeessa tutkimustieto musiikin taianomaisesta voimasta muuttuu toiminnaksi. Pirkanmaan alueella järjestetään kuntouttavia musiikkiryhmiä muistisairaille ja heidän omaisilleen. Lisäksi koulutetaan hoivatyön ja musiikin ammattilaisia, vapaaehtoisia sekä muistisairaiden läheisiä käyttämään musiikin keinoja muistisairaiden arjessa. Luvassa on myös ylisukupolvisia ryhmiä.

Minun ääneni -hankkeen tavoitteena on saada musiikista yleinen ja tuttu kuntoutuksen keino muistisairaiden arkeen. Musiikkia kuuntelemalla, laulamalla ja muistelemalla voidaan tukea muistisairaan kotona asumista pidempään ja tuoda voimavaroja omaishoitajien arkeen. Väestötasolla ja kansantaloudellisesti kuntoutuksen merkitys on suuri: suuret ikäluokat ovat tulleet vanhoiksi, ja muistisairaudet lisääntyvät väestössä, kun ihmisten elinikä pitenee.

Kutsumme teidät tiedotustilaisuuteen perjantaina 26.11.2021 klo 1011
Pirkanmaan Muistiyhdistyksen tiloihin (Hammareninkatu 7, 3. krs)

Tervetuloa kokemaan musiikin voima omin aistein: Pääsette näkemään ja tekemään ryhmissä käyttämiämme harjoitteita yhdessä ryhmiin osallistujien kanssa. Voitte myös haastatella hankkeeseen osallistuvia muistisairaita ja heidän omaishoitajiaan sekä hankkeen henkilöstöä ja yhteistyökumppaneita.

Toivomme, että ilmoitatte tulostanne etukäteen. Tilaan mahtuu rajallinen määrä osallistujia. Koska tilaisuudessa lauletaan yhdessä ja paikalla on koronan riskiryhmään kuuluvia ikäihmisiä, muistutamme, että paikalle voi tulla vain täyden koronarokotussarjan saaneena. Suosittelemme vahvasti maskin käyttöä.

Jos tiedotustilaisuus ei sovi aikatauluihinne, voitte tulla myöhemminkin seuraamaan ryhmiämme.

Tilaisuutta on mahdollista seurata etänä Zoom-ohjelman kautta:
Meeting ID: 834 0504 6071 / Passcode: 898461

Minun ääneni -hanke pähkinänkuoressa:

• 3 vuotta, 2021–2024
  • Pirkanmaan alueella, erityisesti Tampereella
  • 15–20 erilaista ryhmää
  • Ensimmäiset 4 ryhmää käynnistyneet syyskuussa 2021
  • 100 muistisairasta, 70 omaishoitajaa
  • 30 muskari-ikäistä lasta
  • 30 musiikin ja hoiva-alan ammattilaista saamassa uusia ammatillisia taitoja
  • 30 vapaaehtoista auttamassa ryhmissä ja hankkimassa uusia taitoja muistisairaiden kanssa toimimiseen
  • 3 kuoronjohtajaa (1,8 henkilötyövuotta)
  • 9 yhteistyökumppania (lisää tulossa)
  • Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn rahoittama hanke

Taustatietoa:

Musiikin vaikuttavuus aivojen kuntoutuksessa (Duodecimin artikkeli) https://www.duodecimlehti.fi/duo11845

Kuvat

Arvokas vanhuus ARVA ry
Mäentakusenkatu 4 B

0505321803https://minunaaneni.fi/

Arvokas vanhuus ARVA ry on kaikille ikäihmisten hyvästä elämästä kiinnostuneille tarkoitettu yhdistys, jonka tavoitteena on tukea ikäihmisten mahdollisuutta elää mielekästä, omien arvojensa mukaista elämää silloinkin, kun heidän omat edellytyksensä siihen ovat heikentyneet.

Minun ääneni -hanke tuo musiikillisia kuntoutuksen keinoja muistisairaiden ja heidän omaistensa arkeen.

Yhteistyökumppanit:

• Tampereen kaupunki
  • Pirkanmaan Muistiyhdistys ry.
  • Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä – Mummon Kammari ja seurakuntien musiikkitoiminta
  • Sointu Senioripalvelut
  • Pirkanmaan Omaishoitajat ry. PIONI
  • Tampereen Seudun Omaishoitajat ry.
  • Tampereen Naisyhdistys ry. – Elämänlanka-hanke
  • Tampereen Parkinson-yhdistys ry.
  • Vanhustyön keskusliitto
  • TAMK