Miesten kokemasta väkivallasta pitää puhua

Rikosuhripäivystyksen ja Miessakit ry:n kampanja nostaa esiin miesten kokeman väkivallan ja siihen liittyvän vaikenemisen. Pään aukominen kannattaa -kampanjan tavoitteena on saada miehet puhumaan kokemastaan väkivallasta ja hakemaan apua.

Miessakit ry:n Väkivaltaa Kokeneet Miehet -hankkeen kyselytutkimuksen mukaan väkivallan kohteeksi joutuminen aiheuttaa miehille monenlaisia haitallisia oireita. Valtaosa miehistä kertoi tunteneensa ahdistusta, järkytystä ja itsevarmuuden heikkenemistä väkivaltakokemusten seurauksena. Liki puolet kertoi tuntevansa masennusta, joka johtui koetusta väkivallasta.

Lopulta puhumattomuus murentaa itsetuntoa ja uskoa ihmisten hyvyyteen. Tämä tekee elämästä nauttimisen vaikeaksi niin oman itsensä kuin muiden seurassa.

– Ellemme pura kokemusta puhumalla, voi väkivalta löytää uuden kohteen. Se voi suuntautua itseemme tai muihin. Vaikenemalla ylläpidämme tätä kierrettä, kertoo Miessakit ry:n toiminnanjohtaja Tomi Timperi.

Väkivalta on rikos. Se ei ole missään tilanteessa tai yhteenkään ihmiseen kohdistuvana hyväksyttävää. Tekijä on aina vastuussa teoistaan.

– Kampanjalla haluamme muistuttaa rikosten uhreja, että tukea on saatavilla. Jos kohtaat väkivaltaa, puhu, hae apua ja tee rikosilmoitus, muistuttaa Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Kampanjalla muistutetaan myös rikosuhridirektiivin tuomista velvoitteista. Esitutkintaviranomaisilla on velvollisuus kertoa asianomistajalle hänen oikeuksistaan tukipalveluihin ja neuvontaan sekä ohjata tukipalveluihin.

– Edelleen miehiä ohjataan tukipalveluihin aivan liian vähän. Viranomaisten ja muiden ammattilaisten

tiedon lisääminen väkivallan seurauksista miesten hyvinvoinnille on tavattoman tärkeää, kertoo Åberg.

Joka kuudes mies kokee väkivaltaa. Kokemus voi horjuttaa vakavasti hyvinvointia ja purkautua myös uutena väkivaltana. Tämä kierre kateaa vain puhumalla. #paanaukominenkannattaa

Videokanavalle

Leena-Kaisa Åberg, toiminnanjohtaja, Rikosuhripäivystys
leena-kaisa.aberg@riku.fi, 050 3378 703