Suomen Tekstiili & Muoti ry

Miesten muotimarkkina kasvaa: Nuoret kaupunkilaismiehet kiinnostuneimpia pukeutumisestaan

Jaa
Miehet ovat muotibisneksessä kasvava kohderyhmä. Myös naiset toivovat, että suomalaismiehet kiinnittäisivät enemmän huomiota pukeutumiseensa. Miesten pukeutuminen on esillä liiton uudessa Fab-lehdessä.

Miehet ovat pukeutumisestaan yhä kiinnostuneempia, mutta miesten muodin markkinoinnissa pitää muistaa myös naiset. Näin voi tiivistää miestenvaatemerkki Turon tuoreen kuluttajatutkimuksen tulokset.

- Miestenvaatemarkkina kasvaa ja kiinnostus lisääntyy niin maailmalla kuin Suomessakin. Kehityksen kärjessä ovat isot kaupungit. Helsinkiläismiehistä 56% kertoi nyt olevansa erittäin tai melko paljon kiinnostuneita pukeutumisesta, kun kaksi vuotta aiemmin luku oli 42%. Peräti 95% oli vähintään jossain määrin kiinnostuneita, kertoo Turon toimitusjohtaja Janne Antikainen.

Vaikka verkkokaupasta puhutaan paljon, kivijalkaliike pitää edelleen pintansa. Pukua ostaessa halutaan henkilökohtaista palvelua. Verkkokauppa on kuitenkin tärkeä tiedonhaun kanava.

- Kiinnostavaa on myös naisten rooli: he seuraavat aktiivisesti miesten muotia ja kiinnittävät huomiota kumppaninsa pukeutumiseen, Antikainen sanoo.

Antikainen kertoi Turon tutkimuksesta Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Tekstiilitreffeillä. Tilaisuudessa julkistettiin liiton uusi lehti Fab – Fashion, Lifestyle & Business, joka kertoo kiinnostavimmat tarinat suomalaisista muoti- ja lifestyle-alan yrityksistä.

- Haluamme Fabin avulla tuoda näkyviin, miten upeita muodin ja lifestylen yrityksiä meillä Suomessa on. Haluamme kannustaa niin yrityksiä kuin yhteiskuntaa laajemminkin tekemään alan menestystä yhdessä. Meillä Suomessa on perinteisesti arvostettu insinööri- ja teknologiaosaamista, mutta niiden lisäksi esimerkiksi juuri tekstiili- ja muotialalla on paljon kasvun mahdollisuuksia ja vientipotentiaalia, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

- Suomen tekstiili- ja muotialan yrityksissä tehdään työtä alan menestyksen eteen valtavalla innostuksella ja intohimolla. Tuoreet kasvuluvut vahvistavat, että tehty työ on kannattanut. Vaatealan yritykset ovat löytäneet kasvua erityisesti viennistä, Auvinen sanoo.

Esimerkiksi miestenvaatemarkkinan kasvu ja kiinnostuksen lisääntyminen on globaali trendi, joka näkyy myös Suomessa. Miestenvaatemarkkinan odotetaan kasvavan maailmanlaajuisesti 40 miljardilla dollarilla vuoteen 2019 mennessä.

- Miesten muoti on viime vuosina muuttunut monipuolisemmaksi ja rennommaksi. Meillä on Suomessa paljon miesten pukeutumisen osaajia ja yrityksiä, jotka menestyvät ja kasvavat, Auvinen sanoo.

Fakta: Mies pukuostoksilla

83% miehistä kertoo olevansa vähintään jossain määrin kiinnostuneita pukeutumisesta.

59% miehistä kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän laadusta ja kestävyydestä.

74% miehistä pitää henkilökohtaista palvelua tärkeänä pukuostoksilla.

77% naisista toivoo, että suomalaismiehet panostaisivat enemmän pukeutumiseensa.

66% naisista tutustuu kaupassa myös miesten mallistoihin, ja valtaosa naisista kiinnittää huomiota kumppaninsa pukeutumisvalintoihin.

Lähde: Turon kuluttajatutkimus 2017

Lisätietoja:

Anna-Kaisa Auvinen
toimitusjohtaja
Suomen Tekstiili & Muoti
050 536 5078
anna-kaisa.auvinen@stjm.fi

Janne Antikainen
toimitusjohtaja
Turo
050 5366245
janne.antikainen@turo.fi

Aiheeseen liittyviä linkkejä:

Uutinen 6.5.2017: Nousussa: miesten pukeutuminen 

Tiedote 5.5.2017: Vaatealan vientiliikevaihto 15 prosentin kasvussa 

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tilastot 

Fab-lehti verkossa suomeksi

Fab-lehti verkossa englanniksi

Voimme myös lähettää lehteä median edustajille postitise. Lähetyspyynnöt: viestinta@stjm.fi 

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Tekstiili & Muoti ry
Suomen Tekstiili & Muoti ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki

http://www.stjm.fi

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye