Miesten muotimarkkina kasvaa: Nuoret kaupunkilaismiehet kiinnostuneimpia pukeutumisestaan
Miehet ovat pukeutumisestaan yhä kiinnostuneempia, mutta miesten muodin markkinoinnissa pitää muistaa myös naiset. Näin voi tiivistää miestenvaatemerkki Turon tuoreen kuluttajatutkimuksen tulokset.
- Miestenvaatemarkkina kasvaa ja kiinnostus lisääntyy niin maailmalla kuin Suomessakin. Kehityksen kärjessä ovat isot kaupungit. Helsinkiläismiehistä 56% kertoi nyt olevansa erittäin tai melko paljon kiinnostuneita pukeutumisesta, kun kaksi vuotta aiemmin luku oli 42%. Peräti 95% oli vähintään jossain määrin kiinnostuneita, kertoo Turon toimitusjohtaja Janne Antikainen.
Vaikka verkkokaupasta puhutaan paljon, kivijalkaliike pitää edelleen pintansa. Pukua ostaessa halutaan henkilökohtaista palvelua. Verkkokauppa on kuitenkin tärkeä tiedonhaun kanava.
- Kiinnostavaa on myös naisten rooli: he seuraavat aktiivisesti miesten muotia ja kiinnittävät huomiota kumppaninsa pukeutumiseen, Antikainen sanoo.
Antikainen kertoi Turon tutkimuksesta Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Tekstiilitreffeillä. Tilaisuudessa julkistettiin liiton uusi lehti Fab – Fashion, Lifestyle & Business, joka kertoo kiinnostavimmat tarinat suomalaisista muoti- ja lifestyle-alan yrityksistä.
- Haluamme Fabin avulla tuoda näkyviin, miten upeita muodin ja lifestylen yrityksiä meillä Suomessa on. Haluamme kannustaa niin yrityksiä kuin yhteiskuntaa laajemminkin tekemään alan menestystä yhdessä. Meillä Suomessa on perinteisesti arvostettu insinööri- ja teknologiaosaamista, mutta niiden lisäksi esimerkiksi juuri tekstiili- ja muotialalla on paljon kasvun mahdollisuuksia ja vientipotentiaalia, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.
- Suomen tekstiili- ja muotialan yrityksissä tehdään työtä alan menestyksen eteen valtavalla innostuksella ja intohimolla. Tuoreet kasvuluvut vahvistavat, että tehty työ on kannattanut. Vaatealan yritykset ovat löytäneet kasvua erityisesti viennistä, Auvinen sanoo.
Esimerkiksi miestenvaatemarkkinan kasvu ja kiinnostuksen lisääntyminen on globaali trendi, joka näkyy myös Suomessa. Miestenvaatemarkkinan odotetaan kasvavan maailmanlaajuisesti 40 miljardilla dollarilla vuoteen 2019 mennessä.
- Miesten muoti on viime vuosina muuttunut monipuolisemmaksi ja rennommaksi. Meillä on Suomessa paljon miesten pukeutumisen osaajia ja yrityksiä, jotka menestyvät ja kasvavat, Auvinen sanoo.
Fakta: Mies pukuostoksilla
83% miehistä kertoo olevansa vähintään jossain määrin kiinnostuneita pukeutumisesta.
59% miehistä kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän laadusta ja kestävyydestä.
74% miehistä pitää henkilökohtaista palvelua tärkeänä pukuostoksilla.
77% naisista toivoo, että suomalaismiehet panostaisivat enemmän pukeutumiseensa.
66% naisista tutustuu kaupassa myös miesten mallistoihin, ja valtaosa naisista kiinnittää huomiota kumppaninsa pukeutumisvalintoihin.
Lähde: Turon kuluttajatutkimus 2017
Lisätietoja:
Anna-Kaisa Auvinen
toimitusjohtaja
Suomen Tekstiili & Muoti
050 536 5078
anna-kaisa.auvinen@stjm.fi
Janne Antikainen
toimitusjohtaja
Turo
050 5366245
janne.antikainen@turo.fi
Aiheeseen liittyviä linkkejä:
Uutinen 6.5.2017: Nousussa: miesten pukeutuminen
Tiedote 5.5.2017: Vaatealan vientiliikevaihto 15 prosentin kasvussa
Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tilastot
Fab-lehti verkossa englanniksi
Voimme myös lähettää lehteä median edustajille postitise. Lähetyspyynnöt: viestinta@stjm.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.