Mieti juhannuksen paloturvallisuus etukäteen

Juhannuksen tulenkäyttö vaatii hyvää suunnittelua ja valvontaa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö muistuttaa, että huolimattomuus grillauksessa ja kokonpoltossa uhkaa niin sytyttäjää, katsojia kuin ympäristöäkin. Avotulta ei saa sytyttää metsään tai sen läheisyyteen, jos kuivuus, tuuli tai jokin muu syy aiheuttaa metsäpalon vaaran.

Juhannuksenviettäjien on hyvä miettiä, kuka vastaa mistäkin juhannushommasta. Grillimestarin silmät eivät jouda tarkkailemaan kokkoa, ja saunanlämmittäjänkin on syytä olla tarkkana omassa puuhassaan. Mökkiympäristön paloturvallisuus vaatii suunnittelua.

Grillaa turvallisesti

Kaasugrilli näyttää kuuluvan kiinteästi suomalaiseen kesänviettoon. Nestekaasusäiliö säilytetään pystyasennossa, jatkuvasti tuulettuvassa paikassa ja auringolta suojassa. Lämpötila ei saa nousta yli 40 °C.

Nestekaasu syttyy pienimmästäkin kipinästä. Kaasun haju on aina vakava vaaran merkki, joka vaatii välitöntä toimintaa: pulloventtiili suljetaan. Kaikki avotulet ja savukkeet sammutetaan välittömästi. Sähkölaitteita ei saa kytkeä päälle. Ikkunat ja ovet avataan.

Pallogrilli sijoitetaan suojaan tuulelta. Sytytysnesteen ja -geelin pakkauksen käyttöohje kertoo, miten ainetta käytetään turvallisesti.

Tuhkan alla hiilloksen jäähtyminen voi viedä toista vuorokautta. Edellisillan tuhkaa ei voi kaataa luontoon tai muuhunkaan syttyvään paikkaan.

Kokonpolttajan tarkistuslista

Seuraavat asiat on syytä muistaa, kun sytytetään ja poltetaan juhannuskokkoa. Kokon sytyttäjä on vastuussa mahdollisista vahingoista.

• Metsäpalovaroituksen aikana juhannuskokon ja muiden avotulien tekeminen on kiellettyä.
  • Avotulta ei saa sytyttää ilman maanomistajan lupaa. Eräissä kunnissa edellytetään myös kunnan antamaa lupaa.
  • Kokon paikka on valittava siten, ettei siitä aiheudu palon leviämisvaaraa joko maastoon tai rakennuksiin.
  • Kokko on rakennettava palamattomalle alustalle. Syttyvä kasvillisuus poistetaan sekä kokon alta että riittävän laajalta alueelta sen ympäriltä.
  • Tuulen suunta ja voimakkuus on huomioitava ennen kokon sytyttämistä.
  • Sammutusvälineitä ja vettä on varattava riittävästi tulen sammuttamista varten.
  • Tulta ja ympäristöä on valvottava koko palamisajan ja vielä kokon sammuttamisen jälkeenkin.
  • Palojätteet on lopuksi sammutettava vedellä.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö toivottaa kaikille hauskaa ja turvallista juhannusta!

Lisätietoja:

www.spek.fi/lomailijalle

Turvallisuusasiantuntija Jari Pouta, puh. 040 733 0797

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, puh. 040 758 7846

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.