Mieti juhannuksen paloturvallisuus etukäteen

Juhannuksen tulenkäyttö vaatii hyvää suunnittelua ja valvontaa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö muistuttaa, että huolimattomuus grillauksessa ja kokonpoltossa uhkaa niin sytyttäjää, katsojia kuin ympäristöäkin. Avotulta ei saa sytyttää metsään tai sen läheisyyteen, jos kuivuus, tuuli tai jokin muu syy aiheuttaa metsäpalon vaaran.

Juhannuksenviettäjien on hyvä miettiä, kuka vastaa mistäkin juhannushommasta. Grillimestarin silmät eivät jouda tarkkailemaan kokkoa, ja saunanlämmittäjänkin on syytä olla tarkkana omassa puuhassaan. Mökkiympäristön paloturvallisuus vaatii suunnittelua.

Grillaa turvallisesti

Kaasugrilli näyttää kuuluvan kiinteästi suomalaiseen kesänviettoon. Nestekaasusäiliö säilytetään pystyasennossa, jatkuvasti tuulettuvassa paikassa ja auringolta suojassa. Lämpötila ei saa nousta yli 40 °C.

Nestekaasu syttyy pienimmästäkin kipinästä. Kaasun haju on aina vakava vaaran merkki, joka vaatii välitöntä toimintaa: pulloventtiili suljetaan. Kaikki avotulet ja savukkeet sammutetaan välittömästi. Sähkölaitteita ei saa kytkeä päälle. Ikkunat ja ovet avataan.

Pallogrilli sijoitetaan suojaan tuulelta. Sytytysnesteen ja -geelin pakkauksen käyttöohje kertoo, miten ainetta käytetään turvallisesti.

Tuhkan alla hiilloksen jäähtyminen voi viedä toista vuorokautta. Edellisillan tuhkaa ei voi kaataa luontoon tai muuhunkaan syttyvään paikkaan.

Kokonpolttajan tarkistuslista

Seuraavat asiat on syytä muistaa, kun sytytetään ja poltetaan juhannuskokkoa. Kokon sytyttäjä on vastuussa mahdollisista vahingoista.

• Metsäpalovaroituksen aikana juhannuskokon ja muiden avotulien tekeminen on kiellettyä.
  • Avotulta ei saa sytyttää ilman maanomistajan lupaa. Eräissä kunnissa edellytetään myös kunnan antamaa lupaa.
  • Kokon paikka on valittava siten, ettei siitä aiheudu palon leviämisvaaraa joko maastoon tai rakennuksiin.
  • Kokko on rakennettava palamattomalle alustalle. Syttyvä kasvillisuus poistetaan sekä kokon alta että riittävän laajalta alueelta sen ympäriltä.
  • Tuulen suunta ja voimakkuus on huomioitava ennen kokon sytyttämistä.
  • Sammutusvälineitä ja vettä on varattava riittävästi tulen sammuttamista varten.
  • Tulta ja ympäristöä on valvottava koko palamisajan ja vielä kokon sammuttamisen jälkeenkin.
  • Palojätteet on lopuksi sammutettava vedellä.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö toivottaa kaikille hauskaa ja turvallista juhannusta!

Lisätietoja:

www.spek.fi/lomailijalle

Turvallisuusasiantuntija Jari Pouta, puh. 040 733 0797

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, puh. 040 758 7846

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.