Mieti juhannuksen paloturvallisuus etukäteen

21.6.2017 08:00 | Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

Juhannuksen tulenkäyttö vaatii hyvää suunnittelua ja valvontaa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö muistuttaa, että huolimattomuus grillauksessa ja kokonpoltossa uhkaa niin sytyttäjää, katsojia kuin ympäristöäkin. Avotulta ei saa sytyttää metsään tai sen läheisyyteen, jos kuivuus, tuuli tai jokin muu syy aiheuttaa metsäpalon vaaran.

Juhannuksenviettäjien on hyvä miettiä, kuka vastaa mistäkin juhannushommasta. Grillimestarin silmät eivät jouda tarkkailemaan kokkoa, ja saunanlämmittäjänkin on syytä olla tarkkana omassa puuhassaan. Mökkiympäristön paloturvallisuus vaatii suunnittelua.

Grillaa turvallisesti

Kaasugrilli näyttää kuuluvan kiinteästi suomalaiseen kesänviettoon. Nestekaasusäiliö säilytetään pystyasennossa, jatkuvasti tuulettuvassa paikassa ja auringolta suojassa. Lämpötila ei saa nousta yli 40 °C.

Nestekaasu syttyy pienimmästäkin kipinästä. Kaasun haju on aina vakava vaaran merkki, joka vaatii välitöntä toimintaa: pulloventtiili suljetaan. Kaikki avotulet ja savukkeet sammutetaan välittömästi. Sähkölaitteita ei saa kytkeä päälle. Ikkunat ja ovet avataan.

Pallogrilli sijoitetaan suojaan tuulelta. Sytytysnesteen ja -geelin pakkauksen käyttöohje kertoo, miten ainetta käytetään turvallisesti.

Tuhkan alla hiilloksen jäähtyminen voi viedä toista vuorokautta. Edellisillan tuhkaa ei voi kaataa luontoon tai muuhunkaan syttyvään paikkaan.

Kokonpolttajan tarkistuslista

Seuraavat asiat on syytä muistaa, kun sytytetään ja poltetaan juhannuskokkoa. Kokon sytyttäjä on vastuussa mahdollisista vahingoista.

• Metsäpalovaroituksen aikana juhannuskokon ja muiden avotulien tekeminen on kiellettyä.
  • Avotulta ei saa sytyttää ilman maanomistajan lupaa. Eräissä kunnissa edellytetään myös kunnan antamaa lupaa.
  • Kokon paikka on valittava siten, ettei siitä aiheudu palon leviämisvaaraa joko maastoon tai rakennuksiin.
  • Kokko on rakennettava palamattomalle alustalle. Syttyvä kasvillisuus poistetaan sekä kokon alta että riittävän laajalta alueelta sen ympäriltä.
  • Tuulen suunta ja voimakkuus on huomioitava ennen kokon sytyttämistä.
  • Sammutusvälineitä ja vettä on varattava riittävästi tulen sammuttamista varten.
  • Tulta ja ympäristöä on valvottava koko palamisajan ja vielä kokon sammuttamisen jälkeenkin.
  • Palojätteet on lopuksi sammutettava vedellä.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö toivottaa kaikille hauskaa ja turvallista juhannusta!

Lisätietoja:

www.spek.fi/lomailijalle

Turvallisuusasiantuntija Jari Pouta, puh. 040 733 0797

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, puh. 040 758 7846

SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla5.7.2017 09:16Kutsu

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Rekordfå branddödsfall under första hälften av året4.7.2017 09:30Tiedote

Det inträffade rekordfå branddödsfall under årets första hälft. I bränder omkom 23 personer före slutet av juni, när medelvärdet för de fem föregående åren var 41 branddödsfall. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har som mål att inga människoliv förloras i bränder. Branddödsfall kan förebyggas med fungerande brandvarnare, förebyggande av bränder, primärsläckning och övning av utrymning.

Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia4.7.2017 09:30Tiedote

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.