HKLHKL

Mihin haluaisit kaupunkipyöräpalvelun laajenevan? Kerro mielipiteesi!

Kaupunkipyörät ovat olleet käytössä Helsingissä jo vuodesta 2016. Helsinki suunnittelee suositun palvelun laajentamista kattamaan yhä suurempaa osaa kaupungista. Kerrokantasi-sivuston kautta kerätään karttakyselyn avulla kaupunkilaisten toiveita ja ajatuksia tulevasta laajennuksesta syyskuun puoliväliin asti.

Myös edellisissä laajennuksissa kaupunkilaiset ovat päässeet vaikuttamaan kaupunkipyöräasemien sijoitteluun. Kuva: HKL

Karttakyselyn ensisijaisena tarkoituksena on selvittää käyttäjien asematarpeita Helsingin kaupunkipyöräpalvelun mahdollista laajentumista varten.

Mahdollisen laajennuksen kaupunkipyöräasemia tullaan sijoittamaan erityisesti työpaikka- tai palvelukeskittymien ja raideliikenteen pysäkkien läheisyyteen. Järjestelmän toimivuus ja käyttäjäystävällisyys edellyttävät asemien sijoittamista tarpeeksi lähelle tosiaan.

Vastaa karttakyselyyn, ja kerro oma toiveesi! Missä sinä haluat ajaa kaupunkipyörällä? Kysely päättyy 13.9.

Kyselyyn pääset osoitteesta: http://kerrokantasi.hel.fi/kaupunkipyorat2021

Kerrokantasi-sivuston kautta pääsee antamaan myös kirjallisia asemapaikkatoiveita mielipiteet -osioon. Karttakyselyssä tämän kauden pyöräasemat ovat näkyvissä kartalla valmiiksi. Linkki karttakyselyyn löytyy edellisvuoden kyselystä poiketen kerrokantasi-kyselyn ”Tiedot”-osiosta.

HKL kysyi kaupunkilaisten mielipidettä uusien asemien sijoittelusta Kerrokantasi-sivustolla myös edellisen laajennuksen yhteydessä, silloin vastauksia saatiin huimat 8336 kappaletta ja vastausten ansiosta kaupunkipyöräasemia saatiin muun muassa Laajasaloon ja Viikkiin.

Palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen Mäkinen (HKL), p. 040 1848114, eeropekka.lehtinen@hel.fi

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel.

HKL – kaupungin paras liike.

Kuinka kauan kaupunkipyörää pitää tyhjällä asemalla odottaa? HKL ja Espoo koettavat löytää vastauksen sovelluskokeilulla2.9.2020 15:41:58 EESTTiedote

HKL aloittaa Espoon kanssa kaupunkipyörien saatavuutta ennustavan sovelluksen kokeilun. Palvelu on avoin ja käytössä lokakuun loppuun asti. Kokeilun aikana kaupunkipyörien saatavuutta tietyillä asemilla ja lähitulevaisuuden ennustetta voi tarkastella älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Palvelumalli on täysin uusi ja sen kokeilusta toivotaan oppeja jatkokehitystä varten. Kokeilussa ovat mukana Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelut.

Kuormapyöräpalvelu kaupunkilaisten kokeiltavana Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella1.7.2020 09:27:16 EESTTiedote

HKL aloittaa yhteiskäyttöisten kuormapyörien kokeilun Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella 1.7.2020 alkaen. Kokeilun aikana kuormapyörän voi ottaa käyttöön älypuhelimella, kulkea sillä vapaasti ja lopettaa pyörän käytön sovelluksen osoittamilla alueilla. Palvelussa kumppanina toimii Lähikauppakeskus Ruoholahti. Hanke on yksi keväällä lanseeratun HKL:n Keksi pyörä uudelleen –kokeiluhaun hankkeista. Kokeiluhaun tarkoituksena oli löytää uusia kokeiluja pyöräliikenteen edistämiseksi Helsingin seudulla.

Helsingin kaupunkipyöräpalvelun laajentamista suunnitellaan16.6.2020 19:23:37 EESTTiedote

Kaupunkipyöräpalvelun laajennusta ryhdytään valmistelemaan. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.