Mihin puu pystyy? Suomalaisen biotalouden ratkaisut esillä Euroopan parlamentissa

Uusi puu -yhteisö järjestää Euroopan parlamentissa 5.-8.9. Mihin puu pystyy? -näyttelyn puupohjaisista ratkaisuista, jotka vastaavat arkea muuttaviin globaaleihin haasteisiin. Esillä on yli 50 suomalaista puupohjaisen biotalouden innovaatiota. Bio- ja kiertotalouden merkityksen kasvaessa uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen tuotteiden kysyntä vahvistuu.

Näyttelyssä on esillä yli 50 puupohjaista ratkaisua pakkaamiseen, hygieniaan, terveydenhuoltoon, rakentamiseen sekä tekstiili-, kemian- ja lääketeollisuuden tarpeisiin. Materiaaliratkaisuja on yhteensä kahdeltakymmeneltä eri toimijalta.

- Puupohjainen biotalous tarjoaa jo nyt tuotteita ja ratkaisuja esimerkiksi ilmastomuutoksen torjuntaan. Tämän näyttelyn tarkoituksena on tuoda esiin monipuolisesti näitä uusiutuvan raaka-aineen ratkaisuja, jotka auttavat meitä sopeutumaan globaaleihin muutoksiin, kertoo näyttelyn kutsuja europarlamentaarikko Henna Virkkunen, kok.

Virkkusen mukaan näyttelyllä halutaan vahvistaa eurooppalaisten päättäjien luottamusta puuraaka-aineen monipuolisiin mahdollisuuksiin ja resurssiviisaaseen käyttöön.

- Uusi puun kanssa on luontevaa kertoa kestävästä puunkäytöstä osana bio- ja kiertotaloutta. Yhteisö edustaa monialaista toimijoiden joukkoa puunjalostuksen tutkimus- ja kehitystoiminnasta globaaleja kulutustuotteita valmistaviin yrityksiin. Kerromme myös Suomen kestävästä metsätaloudesta ja mahdollisuuksista korvata uusiutumattomia materiaaleja, jatkaa Virkkunen.

- Meillä on vahva luottamus ja usko puupohjaisten tuotteiden menestykseen globaaleilla markkinoilla. Ne tukevat siirtymistä fossiilitaloudesta bio- ja kiertotalouteen. Toivomme näyttelyn inspiroivan päättäjiä edistämään puupohjaisten innovaatioiden käyttöä ja edelleen kehittämistä, sanoo näyttelyn kuraattori Eveliina Pokela.

Kutsupohjaisen näyttelyn avajaiset järjestetään 5.9.2017 klo 18.00. Näyttelyn avaa Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.

Lisätietoja: Eveliina Pokela, eveliina.pokela(a)uusipuu.fi, p.+358 445600006
Janiika Vilkuna-Räsänen, janiika.vilkuna(a)europarl.europa.eu, +32 491332480

Liite: englanninkielinen tiedote.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UUSI PUU on yli 20 suomalaisen organisaation yhteisö, joka edistää puun käyttöön perustuvaa biotaloutta ja kertoo puupohjaisten tuotteiden merkityksestä yhteiskunnallisille vaikuttajille sekä poliittisille päätöksentekijöille. Uusi puu on avoin kaikille kiinnostuneille toimijoille, ole rohkeasti yhteydessä.

Merja Kyllönen: Nähdään metsä puilta25.10.2017 10:34Tiedote

Metsäpolitiikka on pitkälle kansallisen päätösvallan alla. Moni muu asiakokonaisuus on kuitenkin sellainen, josta Suomelle tulee väistämättä myös metsien käsittelyyn vaikuttavia velvoitteita: ilmastopolitiikka, päästövähennysten taakanjako, maankäytön muutosten vaikutukset ilmastopolitiikkaan, uusiutuvan energian direktiivi. Pariisin ilmastosopimus on kaiken sateenvarjo: sen pohjalta syntyy uudet yhteiset päästövähennystavoitteet ns. päästökauppasektorin ulkopuolelle eli liikenteeseen, asumiseen, maatalouteen sekä maan- ja metsien käyttöön.