Mihin veroeurosi käytetään? Veronmaksajien Verotin vastaa

Veronmaksajien uusi verkkolaskuri Verotin kertoo jokaiselle käyttäjälle erikseen, miten hänen maksamansa verot ohjautuvat eri julkisten palvelujen ja tulonsiirtojen rahoittamiseen. Laskuri perustuu kuluvan vuoden (2018) tuloverotukseen sekä tilastotietoihin kulutusveroista ja julkisyhteisöjen menoista.

Veronmaksajien pääekonomistin Mikael Kirkko-Jaakkolan mukaan Verottimen tavoitteena on parantaa kansalaisten verotietoutta.

– Halusimme luoda laskurin, joka auttaa hahmottamaan julkisen sektorin rahoituksen ja tehtävien kokonaiskuvaa yksittäisen veronmaksajan näkökulmasta, Kirkko-Jaakkola sanoo.

Laskuri kertoo, miten paljon palkansaaja kartuttaa julkisyhteisöjen kassaa, mutta myös sen, mitä kaikkea sillä summalla saadaan – esimerkiksi maanpuolustuksen tai terveyspalvelujen sektoreilla.

Verotin laskee yhteen veronmaksajaan kohdistuvat verot ja veroluonteiset maksut palkkatulojen perusteella.  Verotus käsittää valtion tuloverot, kunnallisveron sekä julkisyhteisöihin sisältyvien sosiaaliturvarahastojen veronluonteiset maksut ja myös kulutuksesta kerättävät arvonlisäverot ja valmisteverot.

Arvonlisäveron ja valmisteverojen laskeminen perustuu oletukseen, jossa veronmaksaja laittaa koko nettopalkkansa ennen pitkää kulutukseen.

Verotin on toteutettu yhteistyössä Ylen datajournalismiyksikön Plus-deskin kanssa. Tutustu Verottimeen osoitteessa veronmaksajat.fi/verotin

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, puh. 09 6188 7326, 050 536 412
viestintäjohtaja Antti Oksanen, puh. 09 61887 301, 045 8578178

Veronmaksajain Keskusliitto (Veronmaksajat) on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa kohtuullista verotusta sekä puolustaa kansalaisten oikeusturvaa verotuskysymyksissä.

Veronmaksajien Lehtinen: Hallituksen budjettiriiheen jäi 100-200 miljoonan euron kevennystarve8.8.2018 15:50Tiedote

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus kiristäisi hieman palkansaajien verotusta vuonna 2019. Keskituloisen 3 368 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousisi 0,1 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,5 prosenttiin. Keskituloisen nettopalkan ostovoima puolestaan kohenisi ensi vuonna prosentin. Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen muutosten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 2,6 prosenttia ja hintatason 1,4 prosenttia vuonna 2019. Palkansaajien verotusta kiristää kiky-sopimuksessa linjattu työeläkemaksun 0,4 prosenttiyksikön korotus. Toisaalta myönteinen työllisyyskehitys mahdollistaa työttömyysvakuutusmaksun alentamisen. Laskelmassa työttömyysvakuutusmaksun on oletettu alenevan 0,2 prosenttiyksikköä. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa, että palkkaverotusta nyt uhkaava kiristyminen pureta

Veronmaksajien selvitys: Keskimääräisen eläkkeen verotus on pysynyt ennallaan kuluvalla vaalikaudella27.6.2018 07:00Tiedote

Vuonna 2018 keskimääräistä 1 664 euron kuukausieläkettä ansaitsevan eläkkeensaajan veroprosentti on samalla tasolla kuin se oli vaalikauden alussa vuonna 2015. Tällä eläketasolla tuloverot vievät eläkkeestä 18,8 prosenttia, joka on yli kahdeksan prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuosituhannen alussa. Tämä käy ilmi Veronmaksajain Keskusliiton tuoreesta Eläkkeensaajan vero- ja ostovoimakehitys 2000-luvulla -selvityksestä, jossa tarkastellaan eläkkeensaajan verotusta ja ostovoimaa kuudella eri eläketasolla. Selvityksen on laatinut Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen. Kuluvalla vaalikaudella kahden matalimman ja kahden korkeimman tarkastellun eläketason verotus on hieman keventynyt. Keskimmäisten eläketasojen verotus on pysynyt käytännössä ennallaan. Vaikka tuloverotuksen keveneminen on tukenut joidenkin eläkkeensaajien ostovoimaa, ostovoima on laskenut kaikilla selvityksen tulotasoilla, jos otetaan huomioon inflaatio ja eläkkeiden indeksimuutokset. Ostovoiman heikkeneminen on osittain