Mihin voi lähteä kesälomalla? Entä minne suunnata juhannuksena? Tässä tulevat Tampereen seudun kätketyt helmet!

Oli ohjelmassa sitten kaveriporukan kokoontuminen, perheloma tai pariskunnan yhteinen aika, Tampereen seudulta löytyy kiinnostavia paikkoja ja matkailu-uutuuksia moneen makuun. Juhannustakaan ei tarvitse jäädä viettämään takapihalle, vaan voi suunnata tiensä esimerkiksi Viikinsaareen piknikille, Särkänniemeen tai G Livelabiin.

Tampereen seudun tutut suosikkikohteet, kuten Särkänniemi, Ideapark ja Pyynikin näkötorni, ovat monilla tiedossa ja valmiiksi kesäloman vierailulistalla. Mutta mihin muualle voi suunnata, kun loma kolkuttaa ovella ja kotimaanmatkailu on kesän kovin juttu?

– Tampereen seudun kesä ja juhannus tarjoavat luontoa, kaupunkikulttuuria ja maukkaita makuja ravintoloissa turvallisissa olosuhteissa. Kaupungissa ja seudulla saa vietettyä pitkän viikonlopun ja silti jää vielä paljon koettavaa niin perheillä kuin city-breikkaajillakin, sanoo Noora Heino, Visit Tampereen kumppanuus- ja markkinointijohtaja.

Komeimmat lomakuvat otetaan täällä

Upeimmat valokuvat ja selfiet otetaan tänä kesänä Finlaysonin alueen katoilta. Suomen ensimmäisellä kattokävelyllä pääsee ihailemaan maisemia paikoista, joihon ei aiemmin ole tavallisella matkailijalla ollut pääsyä. Juhannuksena avautuva kahvila Café Katto kisaa parhaiden näkymien terassi -kisassa ykköspaikasta Periscopen uuden kattoterassin kanssa.

Pyynikki ja Pispala ovat Tampereen tunnetuimpia kaupunginosia, mutta jos etsii paikkaan, jossa kaikki eivät ole käyneet, kannattaa vieraille Hiedanrannassa. Värikästä kaupunkikulttuuria etsivälle Hiedanranta on tämän hetken trendikohde, joka on muuntautunut urbaaniksi katukulttuurin ja taiteen kehdoksi.

Luontoa löytyy Teiskosta. Vuoden retkikohteeksi valitun Kintulammin alueen maisemaa kaunistavat muun muassa yli 300 vuotta vanhat ylispuumännyt. Kameraystävälliset laavut takaavat hyvät lomakuvat. Alueen retkeilyreitistön ja rakenteiden suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota luonnonmukaiseen ja ekologiseen toteutukseen.

Pyörän selkään hyppäämällä pääsee nauttimaan maaseutumaisemista Järvien reitillä. Pyhä-Näsi sopii päivän reissuksi tai vaikka koko viikon irtiotoksi. Pyöräillä voi myös laivaan ja matkustaa Titaniciakin vanhemmalla laivalla.

Juhannuksen viettoon ja saunaan maailman saunapääkaupunkiin

Juhannuksen parhaat vinkit on koottu yhteen Visit Tampereen sivuille. Tahtoo juhannuksen viettäjä sitten tanssilavalle tai juhannussaunaan, Tampereen seudulta niitä löytyy.

Tampereen vihreä keidas, Viikinsaari, odottaa yöttömän yön juhlijoita perjantaina ja lauantaina. Luvassa on saunomista ja uimista rantasaunalla, pihapelien pelaamista ja trubaduurin musisointia. Viikinsaareen pääsee matkaamaan Laukontorilta Hopealinjojen laivoilla.

G Livelabissa, Tampereen Keskustorin välittömässä läheisyydessä, vietetään juhannusta sekä perjantaina että lauantaina. Juhannuksen erikoisvieraaksi saapuu muusikko Ville Leinonen ja myös pihapelejä on lainattavissa. Laikunlavan alueelle laajeneva 300-paikkainen G Livelabin terassi kannattaa testata.

Sunnuntaina 21.6. vietetään Tallipihan juhannusta. Ohjelmassa käsityöläistori, hevosvaunuajelua ja ponitalutusta. Kuultavana on myös elävää musiikkia ja tietenkin Tallipihan puodit ja kahvila ovat avoinna.

Niihaman Majalla vietetään perinteiseen tapaan juhannusta. Juhannusaattona Majalle saa tulla maistelemaan makkaraa, vohveleita, jäätelöä ja monenmoista muuta herkkua.

Koska Tampere on maailman saunapääkaupunki, löytyy kaupungista saunoja joka lähtöön. Kokeilla voi esimerkiksi savusaunaa, joka sijaitsee kaupungin keskustassa ja josta voi pulahtaa suvantoon viilentymään. Tämän kesän saunauutuutta, iglu-saunoja, pääsee testaamaan Viikinsaaressa. Lisää saunoja löytyy täältä.

Lisätietoja:

Noora Heino, Visit Tampere