Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivä 1.10.2019

Sisäministeriön suosituksesta liputetaan jo neljännen kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Miina Sillanpään ansiot yhteiskunnallisena vaikuttajana, sosiaalipoliitikkona ja naisasianaisena ovat elähdyttäneet lukuisia yhteisöjä, järjestöjä ja yksittäisiä ihmisiä. Yhtä tärkeä yleisen ja pysyvän liputuksen aihe on kansalaisvaikuttaminen.

Miina Sillanpään Seuran johdolla liputuspäivähakemuksen allekirjoittaneet Ensi- ja turvakotien liitto, Miina Sillanpään Säätiö sekä Vanhus ja lähimmäispalvelun liitto sekä merkittävä määrä tukijatahoja hakevat liputuspäivän vakiinnuttamista. Hakemuksen perusteluissa todetaan mm. seuraavaa:

”Juuri 1.10.1906 tulivat Suomen suuriruhtinaskunnassa voimaan valtiopäiväjärjestys ja vaalilaki, jotka antoivat kansalaisille – sekä miehille että naisille – täydet poliittiset oikeudet.

Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. Miina Sillanpäällä on ollut tärkeä rooli suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentajana mm. toimiessaan Suomen 1. naisministerinä.

Miina Sillanpää vaikutti erityisesti lasten ja nuorten turvallisen elämän mahdollistamisessa, yhteiskunnallisen tasa-arvon toteuttamisessa ja vanhustyön edistämisessä. Miina Sillanpään elämäntyö ja hänen keskeiset, kestävät saavutuksensa osoittavat, että juuri hän soveltuu kansalaisvaikuttamisen symboliksi.”

Miina Sillanpään Seuran aloitteesta vietämme myös liputuspäivänä 1.10. jo toista kertaa kaikkien järjestöjen ja yhdistysten ”Avointen ovien päivää”. Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivänä yhdistykset, järjestöt ja organisaatiot sekä valtakunnallisella että paikallistasoilla juhlistavat liputuspäivää järjestämällä omia tapahtumia ja tekemällä toimintaansa tunnetuksi. Tapahtumia koordinoi SOSTE ry

Miina Sillanpään ja Minna Canthin opit ihmisyyteen ja tasa-arvoon

Aika: 1.10.2019 klo 17.30–19.00, paikka: Keskustakirjasto Oodi, Maijansali
Tilaisuus on avoin ja maksuton.

Miina Sillanpää ja Minna Canth ovat omana aikanaan nostaneet rohkeasti esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja ravistelleet näkemyksillään aikalaisiaan. Professori Aura Korppi-Tommola ja FT Minna Maijala keskustelevat Miinan ja Minnan perinnöstä. Millaisiin asioihin Miina ja Minna tänä päivänä puuttuisivat? Tilaisuuden järjestävät Miina Sillanpään Seura ja Minna Canthin seura.

Miina Sillanpään -lyhytdokumenttiin (8min30s):

Lisätietoja liputtamisesta ja Suomen lipusta sisäministeriössä antaa: Hanne Huvila, erityisasiantuntija, sisäministeriö, puh. 0295 488 313

Lisätietoja liputuspäivästä ja Miina Sillanpäästä:
Virpi Dufva, puheenjohtaja, Miina Sillanpään Seura ry ,
puh. 050 3654 664, miinasillanpaan.seura@gmail.com

Mediainfo lähisuhdeväkivallasta selviytymisestä13.11.2019 11:02:16 EETKutsu

Järjestämme medialle infon perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ja avun saannista 19.11. Helsingissä. Julkaisemme tulokset laajasta selviytymiskyselystä, johon tuli yli 600 vastausta väkivaltaa kokeneilta naisilta. Paikalla on kaksi heistä kertomassa omista kokemuksistaan. Kerromme myös, minkälainen tilanne Suomessa on tällä hetkellä, miten apua haetaan ja saadaan sekä miksi me olemme erityisen huolisamme väkivaltaa kokeneista lapsista. Info on ajankohtainen juuri nyt, sillä marraskuun lopussa puhutaan paljon väkivallasta. 25.11. vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää ja 26.-27.11. Suomessa järjestetään osana EU-puheenjohtajakauden ohjelmaa kansainvälinen seminaari naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja perheväkivallasta Euroopassa.

Vanhempien vaikeat lapsuudenkokemukset periytyvät vauvalle4.11.2019 14:26:30 EETTiedote

Vaikeat lapsuudenkokemukset voi tahtomattaan siirtää omalle vauvalle. Jo odotusaikana pitäisi tunnistaa sellaiset vauvaa odottavat äidit ja isät, joilla on omassa lapsuudenkodissa ollut esimerkiksi mielenterveysongelmia, väkivaltaa tai päihteitä. Oulussa toimivassa ensikodissa on havaittu, että vanhemmat, joilla on vaille jäämisen kokemuksia omassa lapsuudessaan hyötyvät tiiviistä ja pitkäkestoisesta tuesta vanhemmuuden alkumetreillä.

Väkivaltaan sai apua Oulussa useampi kuin koskaan aikaisemmin27.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Oulun ensi- ja turvakoti ry auttoi vuonna 2018 yhteensä yli 1000 perhettä. Perheet saavat yhdistykseltä tietoa ja neuvoja silloin kun vauvaperheen arki ei suju tai kun lapsiperheen vanhemmat eroavat. Apua saa myös, kun perheessä on väkivaltaa. Pelkästään Oulun turvakodilla autettiin 177 aikuista ja 169 lasta. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun henkilö kokee perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodin kriisijakson jälkeen yhdistykseltä saa apua myös väkivallasta toipumiseen. Apua ja neuvoa hakevien määrä on ollut kasvussa myös vuonna 2019.

”Kotona opetettiin, että elämä on kovaa” - Sinä voit muuttaa tarinaa23.9.2019 13:33:49 EESTTiedote

Lapsiperheiden elämäntarinat ovat usein rankkoja. Vauvaperheen arkea varjostaa vauvan univaikeudet tai vanhemman yksinäisyys. Vanhemman jaksaminen ja voimat on venytetty äärimmilleen. Toiselle koti on turvaton ja pelottava. Kaikki erot eivät suju sovussa ja lapset jäävät vanhempien riitojen väliin. Ensi – ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksissä autettiin viime vuonna 12 865 apua hakevaa. Tänään alkava Sinä voit muuttaa tarinaa -jäsenkampanja kutsuu liittymään jäseneksi ja muistuttaa, että jokainen voi kulkea perheiden rinnalla ja madaltaa kynnystä hakea apua.